Vestas 11 Hour Racing har her fredag aften dansk tid, været i kollision med andet fartøj ca. 30 sømil før mål i Hong Kong. Alle om bord meldes i god behold

Vestas 11 Hour Racing i kollision med lokal fiskerbåd - en fisker er afgået ved døden!

Opdateret lørdag morgen kl. 06.00...

19-01-2018 20:16 Morten Brandt
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Det oplyses her lørdag morgen at den fisker som blev samlet op af redningshelikopteren på tragisk vis er afgået ved døden...

Lidt før kl. 19 dansk tid gik de absolutte 'underhunde' og Hong Kong-hjemmebanesejlere fra Sun Hung Kai / Scallyway i mål. En bemærkelsesværdig og overraskende sejr.

Men opmærksomheden kom hurtigt til at handle om kampen om 2.pladsen. For mens Scallywag med Dave Witt som skipper kæmpede sig i mål i meget let vind hamrede Dongfeng og Vestas frem om Hong Kong, hvor alle så frem til en spændende finale i den lette vind under byens skyskrapere.

Imidlertid kunne man på trackeren se, at Vestas pludselig tabte hastighed. Markant endda, og også fra trackeren fremgik det, at båden sejlede modsat retning altså med negativ VMG. Og ca. 19.10 havde Dongfeng hentet forspringet, der fredag morgen efter bådene dukkede frem af Stealth Mode var oppe på 50 sømil.

Kl. 19.39 fredag aften dansk tid, meddelte Vestas, at båden var kollideret med et andet skip. Alle om bord er i god behold. Og båden er angiveligt kun begrænset skadet.

Vestas ramte – angiveligt – en fiskerbåd

På Twitter forlyder det, at det var et fiskefartøj som Vestas ramte, men det er endnu ikke bekræftet. Lige nu, her kl. 21.00 fredag aften dansk tid, går det fremad for Vestas med 1,8 knob i VMG. Det er derfor svært at tro at båden kun har lidt mindre skade, som det fremgår af den officielle udmelding fra Vestas via VOR.

Volvo Ocean Race har tidligere under nu forgangne udgaver af sejladsen været kritiseret for en overmåde topstyret kommunikationspolitik. Det viser sig desværre igen i aften at blive bekræftet.

Således gik der endog meget lang tid før man fra officiel side valgte at kommentere på det alle kunne se på trackeren – nemlig, at Vestas havde problemer. I stedet for at kommenterer på kollisionen og kampen om 2. pladsen, valgte man fra Race Headquarter i Alicante at lade som om intet var sket.

Naturligvis skulle det fejres og festliggøres, at vinderen kom i mål. Ikke mindst når det netop var en underdog som Scallyway. Det udelukker imidlertid ikke at have fokus på resten af sejladsen, ikke mindst når et drama udspilles mellem nummer to og tre i den samlede stilling.

Først efter mange stadig mere højlydte protester i kommentarsporet på Facebook valgte VOR at kommentere problemet ved at udsende en pressemeddelelse.

Mange savner fortsat information. Som f.eks. John Monroe, der i kommentarsporet skrev:
”Does Race Control feel that a report on the Vestas situation would give feedback to DongFeng... Obviously the brains are not engaged with the PR mouthpiece of this organization. Sad....”

Udgår af sejladsen

Kl ca 0020 forsvandt Vestas fra trackeren og derefter også fra scoreboardet.

Der er ingen forklaring fra VOR. Inden da, kl. ca. 22.00 havde Race Control anmodet AkzoNobel om at lægge kursen om og sejle forbi Vestas. Det skete og bådene lå sammen ca. 30 - 45 min. hvorefter Race Control kl ca 23 gav tilladelse til at AkzoNobel kunne genoptage kapsejladsen.

Derefter gik der altså kun 30 minutter, hvor Vestas sejlede mål mållinjen med en hastighed på 7 knob, hvorefter tracket forsvandt. De skulle, efter de sparsomme oplsyninger, have samlet besætningen op på 9 mand, og en fiskerne skulle være fløjet med helikopter til hospitalet.  

Vestasulykke

Mens Vestas 11 Hour Racing stadig havde trackeren på. Her er vel nok tale om en af de største skandaler i modernet kapsejlads historie...! Udover den som det gamle Vestas team selv stod for, da de sejlede på et rev for år tilbage!!!

 

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

Læs flere nyheder - klik her.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer