fbpx

Uheldene vælter ned over bådene på 3. etape

Inkluder i Newsletter: Ja

Den monsterlange etape fra Cape Town til Itajai startede i søndags med to (mindre) skader, allerede inden bådene havde forladt startområdet. Onsdag måtte Guyot Environment afbryde og sejle tilbage til Cape Town med delamineret forskib. Og torsdag kommer nyheden om at Malizia har skadet masten, og har en svær reparation på åbent hav foran sig.

Knækket faldlås
Det er et hårdt slag for Malizia, og skipper Boris Hermann er tydelig ramt i sin beskrivelse af sin situationen. ”Det startede med en faldlås til Code Zero, som pludselig knækkede”, siger han. "Dermed rev faldet en 26 centimeter lang flænge ned igennem masten, tværs igennem kulfiberen.”

m155062 crop169014 1024x576 proportional 16776986542e0b
Som man kan se, er der 11 cm ned til indfæstningen af vanterne. Når sprækken dertil, er det game over.

 

Kan repareres (teoretisk) 
Holdet har talt indgående med det tekniske team og eksperter på rigtypen, og har besluttet at forsøge en reparation. De vil simpelthen laminere nye kulfibermåtter uden på sprækken. Det skal foregå oppe i en 28 meter lang mast, som vipper frem og tilbage i store bølger på åbent hav. I fugt og kulde. Det lyder svært, grænsende til umuligt – hvis vedhæftningen ikke bliver 100%, kan masten knække, næste gang den belastes hårdt – det vil sige, i hårdt vejr. Og holdet befinder sig altså i verdens mest øde og stormfyldte havområde.


Sådan skal det gøres
Men omvendt, hvis det lykkes, bliver masten lige så stærk som før. Og så kan Malizia genoptage racet med fuld styrke. Torsdag ligger holdet og ruller i dønning og næsten ingen vind, men fredag skulle forholdene være mere egnet til et forsøg. En person skal altså hejses op i masten, kunne fastgøre sig ordentlig der, pudse området grundig med sandpapir, fjerne slibestøv, sørge for at området er helt rent og tørt – og så laminere kulfibermåtter og epoxy i flere lag. Hvis den operation lykkes, må der tilfalde en ærespris til vedkommende. Nedenfor kan du se reaktioner fra båden.

 




Seneste nyheder





Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: KAS var få point fra cuttet





Udvalgte artikler *