fbpx

The Ocean Race: VO65’erne sejler med gamle sejl

Related Articles: Aarhus får 'The Ocean Race' stop-over
Inkluder i Newsletter: Ja

Om bord på VO65 Viva Mexico revnede storsejlet mandag morgen, mens båden sejlede kryds i 35 knobs vind på vej mod Gibraltar. Skaden er umulig at reparere om bord, så holdet har sejlet til Almeria, en sejlads på 25 sømil, for at evaluere situationen og finde en vej videre.

Ikke råd til nye sejl
Kilder tæt på Bådmagasinet fortæller at ingen af de seks deltagende VO65-både har fået nye sejl – det har der simpelthen ikke været penge til. Det betyder at alle deltagere i klassen sejler med sejl, der tidligere har sejlet hele jorden rundt, inklusive Sydhavet. Det er vist meget godt at de både ikke skal sejle ret langt – deres rute er heldigvis reduceret til tre korte offshore-etaper tæt på Europa, samt nogle Inport Race. I de kommende dage og uger vil det vise sig om det revnede storsejl får selskab af flere lignende skader. I så fald bliver det op ad bakke for de slidte både, at gennemføre selv det lille program de har fået tildelt.

Tre dage i samme båd
Også i IMOCA-klassen er forberedelserne på et noget andet niveau end man kender det fra Volvo Ocean Race epoken: Sam Goodchild fortæller fra Holcim, at de fire sejlere på båden kun har sejlet sammen tre gange inden starten på første etape. Det siger noget om hvad der er sket: Et respektabelt Volvo Ocean Race team lå i træningslejr på fuld tid i minimum et år.

m149460 crop169014 1024x576 proportional 1673859805d059
IMOCA-klassen har overdækket cockpit. Man sejler indendørs.

Hård start
Fra 11th Hour Racing, den førende båd her mandag aften, fortæller Amory Ross at det har været en hård start. ”Ingen har sovet eller spist ret meget. Det har blæst voldsomt, op til 40 knob, og med stor sø, afbrudt af vindstille, som kan være endnu mere frustrererende”.

I de mest blæsende forhold har IMOCA’erne kunnet sejle kryds i 14 knob, hvilket i sig selv er helt utroligt. ”Men selv om det er hårdt, så ved vi hvad vi har at gøre med, og alt om bord fungerer fint”, siger Ross.
11th Hour Racing førte feltet klart mandag aften. Det er også dem, som har trænet mest og haft de mest omfattende forberedelser.

Når dette læses, er den første store passage klaret – nemlig Gibraltarstrædet, med sine ekstreme vind- og strømforhold. Så venter Atlanten.

screenshot 2023 01 16 at 19 00 28 alicante leg 1 start
Jorden rundt efter tre dages træning sammen i en foilende IMOCA. Sejlerne har dog sejlet båden tidligere, hver for sig.

Endelig kapsejlads!
”Det er først når vi kommer ud i Atlanten, at vi kan begynde at få rutinerne på plads og en hverdag til at fungere”, fortsætter Ross. ”Forholdene er også langt mere stabile end de er her i Middelhavet, så vi glæder os alle sammen til at komme derud. I det hele taget er perioden omkring starten af et stort race som det her meget stressende, og det kan være svært at holde fokus. Nu er der en enorm lettelse over endelig at være i gang. Og selv om det er langt fra behagelig sejlads lige nu, så nyder vi det, fordi det er kapsejlads.”

Se bådenes aktuelle positioner på tracker her.

Her en video hvor skipper hos Mexico, Erik Brockmann, fortæller om stemningen om bord efter uheldet:









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *