fbpx

The Ocean Race – hvad skete? Se highlights

Related Articles: The Ocean Race åbner lørdag , The Ocean Race: Store forventninger til værtsbyen Aarhus , The Ocean Race: VO65-klassen ikke godkendt til Sydhavet
Inkluder i Newsletter: Ja

Så er første version af The Ocean Race officielt skudt i gang! Søndag lød de første startskud for de to klasser, IMOCA og VO65.
Inport Race er et format som blev indført af Volvo Ocean Race – korte banesejladser tæt på publikum, primært for at vise showet frem for sponsorer og publikum. De har i sandhedens navn meget lille betydning for det endelige resultat, men er en mulighed for at vise sig frem, samt at teste holdets rutiner i tætte situationer, forskellige sejlkonfigurationer og så videre. Hvis hold skulle ende på samme pointsum, når det hele er forbi i italienske Genoa til sommer, så vil resultaterne fra Inport Race dog være afgørende.

Let til ingen vind
Så der var altså noget på spil, når bådene gjorde klar til start i søndags. Alicante viste sig desværre fra sin vindflove side: Der var meget lidt vind, og det gik især ud over første sejlads, hvor de seks VO65 skulle kæmpe mod hinanden for første gang. Det var faktisk helt på grænsen af sejlbare forhold, og held blev en ret så væsentlig faktor. Wind Whisper, med et passende navn og ikke mindst norske Aksel Magdahl som navigatør, fandt vej til mål først, og eftersom der er en maksimaltid på 15 minutter efter første båd, blev racet nu et race for overhovedet at komme i mål. Det var der desværre ingen af WindWhispers konkurrenter som gjorde. Så altså: Kun en båd fuldførte – vinderen WindWhisper, med spanske Pablo Arrarte som skipper.

795564

IMOCA-klassen i det der må være historiens første InPort Race for den bådtype. Her i en fase af sejladsen, hvor der var lidt fart på.

IMOCA: En smule mere action
Næste race, for IMOCA-klassen, blev velsignet med lidt mere vind. Føringen skiftede hele racet igennem, og særlig interessant var et sejlvalg hos 11th Hour Racing: De førte fok i dele af sejladsen, hvor de andre førte en meget større code zero. Det gav dem en fartfordel – større er ikke altid bedre. Fokken gav også mulighed for at sejle højere, og dermed finde steder på banen med mere vind. Malizia, med skipper Boris Hermann, var dog heldig med et stort vindskift i sejladsens sidste del, og kom foran på det helt rigtige tidspunkt. Endelige resultater kan ses nederst i artiklen her.

Søndag er det alvor i Alicante: Der starter første offshore-etape, som går til Mindelo, Kap Verde!

Se video med højdepunkter fra Inport Rce i Alicante i bunden af artiklen.

Resultater og point, Inport Race 08.01:

IMOCA 60:
1. Team Malizia, 5 point
2. 11th Hour Racing Team, 4 point
3. Biotherm, 3 point
4. Guyot environnement - Team Europe, 2 point
5. Holcim-PRB - DNF, 0 point


VO 65:
1. WindWhisper Racing Team, 6 point
2. Team Jajo, DNF, 0 point (Bouwe Bekking)
2. Mirpuri Foundation Racing Team, DNF, 0 point
2. Viva Mexico, DNF, 0 point
2. Ambersail 2, DNF, 0 point
2. Austrian Ocean Racing - Team Genova, DNF, 0 point