fbpx

The Ocean Race: Et år til start

Verdens måske mest ikoniske kapsejlads, kendt først som Whitbread Round the World Race, senere Volvo Ocean Race, er i gang med endnu en transformation – denne gang simpelthen til ”The Ocean Race”.

En hård fødsel
Efter at Volvo trak sig ud, efter 20 år som hovedsponsor, overtog en gruppe, ledet af svenske Richard Brisius, projektet. Det er blevet en hård fødsel: Ingen hovedsponsor, et kapsejladsmarked i opbrud, overgang til foilende både – og midt i det hele en pandemi. Ikke desto mindre er der planlagt endnu en start i Alicante, og endnu en tur jorden rundt. Starten går 15. januar 2023, dvs. om et lille års tid, og der vil være to felt: Et med den gode gamle VO65, og et med nye, foilende IMOCA-både.

Mange hold – men…
15 hold er registreret i IMOCA-klassen, og alle otte (der findes ikke flere, red.) VO65’ere er tilmeldt. Det vides dog ikke hvor sikkert det er, at alle disse hold rent faktisk har finansiering og organisering på plads, og kommer til at sejle med. Mange af dem er listet uden website, og flere af dem som har, linker til sites hvor der ikke står noget om sejlads overhovedet. Det er ret bemærkelsesværdigt, når der er mindre end et år til start.

Den første IMOCA til fuldt crew
Men enkelte hold er helt klart seriøse, og er kommet godt i gang med forberedelserne. Et af dem er 11th Hour Racing, som har gjort sig den umage at designe og bygge en helt ny foilenede IMOCA til formålet – det må være den eneste nogensinde, bygget til sejlads med fuldt mandskab.

Tætpakket træningsprogram
11th Hour Racing er et vel-financieret hold med erfaring fra tidligere Volvo Ocean Races, og de har lagt et ambitiøst program for sin opbygningsfase frem mod start. Blandt andet indebærer det to gange over Atlanten, et langt træningsophold i USA, og et tæt træningsprogram med sejlads fra deres base i franske Port La Foret.

Se mere om The Ocean Race her. - et Race som vi her på Bådmagasinet naturligvis kommer til at følge jo tættere vi kommer på.


Galleri