fbpx

VOR: Vinder af fjerde etape Scallywag modtog hjælp udefra!

Inkluder i Newsletter: Ja

En email sendt fra Volvo Ocean Race’s Race Control til ben 4 etapevinder Scallywag forhindrede med stor sandsynlighed en reprise af Vestas stranding for tre år siden.

Det er mediet Sailing Anarchy, der har historien. Som det fremgår af artiklen ”the luckiest boat in the world” blev er der tilsyneladende blevet afholdt et ”hemmeligt” pressemøde i Volvo Ocean Race regi. På pressemødet var det langt fra overraskende, at det ikke var tilladt for journalisterne at stille spørgsmål!

I stedet blev pressen angiveligt præsenteret for en afgørelse fra VOR-juryen, der havde taget stilling til den kendsgerning, at det lokale Hong Kong håb Scallyway havde modtaget assistance udefra, på et meget kritisk tidspunkt. Det kan ikke udelukkes at Hong Kong-båden uden denne assistance ville være endt på grund – Vestas style. I stedet kunne holdet overraske alt og alle med den senere hjemmebane sejr.

Se hændelsen her

Du se den omtalte hændelse på trackeren her. Spol tilbage til 6. januar 0900 UTC. Efter feberredningen omtalte flere eksperter hændelsen som et udtryk god navigation.

Juryen skriver i kendelsen:

Question from Race Director Phil Lawrence Regarding Rule 41:

“On Leg 4 Race Control noticed that SHK Scallywag was on collision course with a reef and sent the boat the e-mail below:

Hi Libby/Dave:
Just so I can relax a bit here in Race Control, tell me you are happy with you course in relation to Nerues Reef on Landsdown Bank. The Australian Charts have the Reef extending to 160 35E which is further east than the C-Map charts show.
-Rick Tomlinson, Race Control

Does this constitute outside assistance under RRS 41 as the crew were in danger? Please would you consider and advise.”

Answer:
The Jury advises that Race Control’s action did not result in a breach of rule 41 by SHK Scallywag. SHK Scallywag did receive help from an outside source, in this case the Race Control.
However, the help given is permitted under rule 41(d). The information was not requested by SHK Scallywag so it was unsolicited information. The source, in this case a member of the Race Control, was a disinterested source for the purposes of rule 41 because he had no personal or other interest in the position of SHK Scallywag relative to other boats in the race. Nor would he gain or lose in any way as a result of the position of SHK Scallywag in the race.
The source was an employee of Volvo Ocean Race who, as a member of Race Control, has a responsibility for the safety of all competitors. Asking the question he did was therefore a proper action for him to take.
-International Jury, Hong Kong
25 January 2018

Resumé

Så altså, Rick Tomlinson fra Race Control sender en email og spørger navigatør Libby Greenhalgh og skipper Dave Witt om de er ok med bådens kurs? Han gør endvidere opmærksom på, at Nerues revet strækker sig længere mod øst end det elektroniske C-map kort viser.

Så spørger race director Philip Lawrence om dette kan betragtes som udefrakommende assistance iflg. regel 41 fordi besætningen var i fare.

Juryen svarer at handlingen ikke bryder regel 41 selvom juryen medgiver at Scallywag modtog hjælp udefra.

Men pga. mange spidsfindigheder finder juryen altså frem til, at Rick Tomlinson, som en del af Race Control, har ansvaret for alle deltagerne og derfor handlede rigtigt.

Volvo tærer på troværdigheden

Efter Vestas stranding kan det undre, at bådene er udrustet med søkort fra C-map, der tilsyneladende er utilstrækkelige. Det undrer også, at navigatørerne ikke er klar over utilstrækkelighederne i de elektroniske kort og bruger andre mere pålidelige kort, der ikke bringer båd og besætning i livsfare.

Man kunne muligvis have fået afklaret sin underen, hvis sejladsen havde været en del af en anden organisation. I stedet kan man så undrer sig yderligere over, hvorfor Volvo vælger at kommunikere som de gør? Det skaber mistænksomhed og undergraver Volvo og Volvo Ocean Race’s troværdighed.

Nå, men hvad mener du? – Var det ok at Race Control advarede Scallywag? Burde Scallywag evt. have en tidsstaf for deres manglende kompetence? Eller tror du, at de havde 100% styr på situationen inden emailen fra Race Control tikkende ind?