fbpx

Livet til søs lærer os noget, man ikke får i folkeskolen

Inkluder i Newsletter: Ja

Karin Steen Steffensen er skipper og har flere gange sejlet over Atlanterhavet. Senest på DRs tv-eksperiment 'Togtet', hvor hun sammen med Nikolaj Kirk, Jeanette Varberg og resten af besætningen sejler på samme vilkår som vikingerne gjorde for tusinde år siden over Island og hele vejen til Canada.

I 'Togtet' som er aktuelt på DR skulle besætningen navigere over Atlanten uden brug af GPS og radar. Skipper Karin fik dog hele tiden lov til at følge med på det moderne udstyr, så hun var sikker på, de ikke fór vild eller sejlede ind i isbjerge. Holdet sejler i S/Y Roselina - en sejlbåd på ca. 60 fod, bygget i mahogni og teak.

For Karin er det tredje gang, hun tager turen over det store ocean. 

Første gang besluttede hun og hendes mand at rive et år ud af kalenderen, tage deres to døtre ud af tiende klasse og deres søn ud af syvende for at sejle over den sydlige del af Atlanten med passatvindene og efterfølgende langs den amerikanske kyst og over Nordatlanten hjem.

- Børnene missede noget undervisning. Til gengæld tror jeg på, at man ude på havet lærer noget, man ikke får i folkeskolen, fortæller Karin, der selv er uddannet folkeskolelærer, til DR.

- Du lærer at begå dig i et fællesskab. Du lærer at stå op klokken tre om natten og tage din vagt med oprejst pande. Du lærer om andre kulturer og at købe ind og lave mad til mange mennesker på én gang.

- Du lærer også at løse konflikter. For når man bor så tæt sammen, kan man ikke putte med tingene. Det skal løses, siger Karin, der peger på, at et glad skib med god stemning om bord måske er den vigtigste opgave for skipperen.

Du kan se 'Togtet' løbende på DRTV og søndage på DR1. I serien oplever en flok vikingeeksperter og sejlere vikingernes bedrifter på egen krop. Lige fra hvad de spiste og til at krydse Nordatlanten uden brug af moderne hjælpemidler og kun med hjælp fra sol, vind, måne og stjerner.

Galleri
S/Y Roselina er bygget fra bunden og skabt til eventyr. Det tog fem år fra de første mahogni-stammer blev bestilt hjem og skåret op, til skibet stod færdigt i 1985. Arbejdet blev udført af et bådfællesskab, startet af blandt andre sejler Lars Aaby Jensen.
Kilde: DR.dk

 

 


Galleri









World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk bræt ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"

★ Artikel

★ Landstrøm: Ja, jord skal med om bord

Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet

Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...





Udvalgte artikler *