fbpx

DS Årsrapport: En gang imellem skal man kigge efter dét, som ikke er nævnt

Related Articles: Dansk Sejlunion: Underskud på halv million – og stadig ingen penge til tursejlerne, Ingen sejlsport ved 2028 Paralympic Games i Los Angelos, World Sailing støtter Para Sailing – men i Danmark 'skal vi starte helt forfra'!
Inkluder i Newsletter: Ja

Sejlunionens generalforsamling afholdes på lørdag, hvor medlemsklubberne har mulighed for at lytte til formand & bestyrelse, samt forholde sig til økonomi, budgetter, forslag og strategier/handlinger.

For nyligt blev Årsberetning og Årsrapport 2022, samt strategi og handlinger 2023 samt budget 2023 offentliggjort, således at alle klubber, sejlere og andre interessenter kan se, dels hvad der er sket i DS det seneste år, dels planer for indeværende år 2023.

Årsberetningen indeholder mange informationer om DS aktiviteter og handlinger i årets løb, hvor der blandt andet fortælles om mange af de væsentlige ting der er sket i Dansk Sejlunion og sejlsporten i årets løb, blandt andet om Klubarbejde, Velkommen OMBORD, Talent og elite, Kapsejlads, Partnere, Politisk interessevaretagelse, Internationalt, samt årets resultater.

Men en gang imellem kan det være ganske sundt at kigge efter det, som ikke er omtalt - og stille sig det spørgsmål, hvorfor er der slet ikke nævnt noget om disse områder eller aktiviteter? Ikke mindst hvis omverdenen er bevidst om, at udviklingen ikke helt går som DS/klubberne ønsker det, eller det er områder hvor klubber og sejlere savner en særlig indsats og opmærksomhed fra unionens side.

Vision, mission og strategi
Formand Line Markert skriver: ”Vores vision er klar: Danmark skal være verdens bedste sejlsportsnation, hvor alle kan udleve deres sejlerdrømme hele livet i åbne, inspirerende og ansvarlige fællesskaber. Derfor har vi udstukket tre overordnede kurser - ungdom, stærkere klubber og uddannelse. Gennem de tre indsatsområder tror vi på, at Dansk Sejlunion kan opfylde sin mission om at være det nationale fællesskab, der gør det nemmere og sjovere for sejlklubber og sejlere at opfylde deres mål og drømme.”

Når man læser Årsberetningen samt Strategi og handlinger 2023, er der blandt andet tre områder, som enten ikke er omtalt, eller hvor man ikke omtaler væsentlige udfordringer på området.

DS kan selvfølgelig ikke nå det hele, men hvis noget ikke er nævnt, så er det måske fordi, det ikke længere har den samme høje prioritet, som alt dét andet som bliver nævnt.

Når Dansk Sejlunion har som målsætning, at Danmark skal være verdens bedste sejlsportsnation, hvor alle kan udleve deres sejlerdrømme hele livet i åbne, inspirerende og ansvarlige fællesskaber, så får man jo hurtigt en forventning om, at det gælder alle sejlere i klubberne.

Hvorfor er tursejlads ikke et fyrtårn?
Hvordan skal tursejlerne udleve deres sejlerdrømme i regi af Dansk Sejlunion?

Dansk Sejlunion har alt andet lige nedprioriteret området tursejlads gennem tæt på10 år, men i samme periode har både formænd og daglig ledelse i form af generalsekretær/direktør jævnligt lovet, at området igen ville få høj prioritet, men det er ikke sket – endnu!

Bådmagasinet har netop kigget på årsregnskab for 2022 i artiklen: Dansk Sejlunion: Underskud på en halv million – og stadig ingen penge til tursejlerne

Den direkte støtte til tursejlads er forsvindende lille set ift. til unionens samlede omsætningen på 34 mio. kr. Der foregår selvfølgelig også andre aktiviteter som udsendelse af nyhedsbreve til tursejlere, men essensen er, at området – der omfatter hovedparten af klubbernes medlemmer - ikke har den høje prioritet, som man ellers gentagne gange har stillet klubberne, og dermed alle medlemmerne, i udsigt.

Skuffet bestyrelse
I slutningen af 2021 fremgik det af et bestyrelsesreferat, at indsatsen for tursejlads og tursejlere, svarende til prioriteringen for 2021, alene var blevet udmøntet gennem en forstærket kommunikationsindsats for bådejere og tursejlere, og dette skyldtes manglende mulighed for at give området tilstrækkelig ledelsesmæssig prioritet og udfordring med at finde tilstrækkeligt kvalificerede medarbejder. Af budgethensyn var der i første omgang ikke afsat midler til en fuldtidsstilling på dette område i 2022. Direktøren anviste som mulighed at kommende ny klubkonsulent kunne udfylde funktionen delvist, fordi ”Vild med Vand” udløber. På samme møde udtrykte flere bestyrelsesmedlemmer tydelig skuffelse over, at dette trods de nævnte udfordringer ikke var lykkedes at iværksætte indsatsen for tursejlere. Bestyrelsen ønskede fortsat dette initiativ iværksat som fyrtårn for Dansk Sejlunion og af hensyn til organisationens omdømme og værdi for medlemmerne.

Så skulle man forvente, at der for alvor ville ske noget i løbet af 2022. Men det skete ikke, og man kan se i et bestyrelsesreferat fra september 2022, at ”Kun indsatsen for TUR er markeret som rød”, hvilket reelt betyder, at der stort set ikke var sket noget. På det efterfølgende bestyrelsesmødet i november 2022 bliver tursejlads igen nævnt som et af tre fokusområder i DS med ”Ny og klar indsats for tursejlads og tursejlere”.

Kigger men så i dokumentet ”Strategi og handlinger 2023” til generalforsamlingen, finder man kun én eneste handling i relation til tursejlads under ”Sejlernes viden og kompetencer” vedr. en ny undervisningsplatform med hovedvægt på nye sejlere, herunder tur.

Med rette kunne klubber og sejlere igen spørge, hvad blev der af den ”Ny og klar indsats for tursejlads og tursejlere”?

Hvad med kapsejlads for breddesejlerne? Hvordan kan kapsejlerne udleve deres sejlerdrømme i regi af Dansk Sejlunion?

Vigende deltager antal
I årsberetningens afsnit om kapsejlads nævnes Internationale stævner i DK, DH-DM, Ungdoms-DM, Grand Prix stævner, Hold-DM, Sejlsportsligaen, DM-ugen og WOW-DM. Alt sammen vigtige aktiviteter i vores sport. Hertil kan man finde resultater for alle Danmarksmestre, men der nævnes ikke noget om den helt store udfordring, at deltagerantallet ved mange DM’er er vigende, ligesom der er mesterskaber som ikke kan gennemføres!

Ikke et ord om sejlunionens nationale måleregel Dansk Handicap (DH) under hvilket det største antal klubmedlemmer sejler på klubplan og i distancekapsejladser over hele landet. Det er snart ikke nogen hemmelighed, at der årligt er sejladser som ikke bliver gennemført pga. for få tilmeldinger, at deltagerantallet i mange traditionelle kapsejladser har været stagnerende i en årrække og mange klubber er begyndt at anvende andre ”respitsystemer” end det fælles DH respitsystem i unionen. Og dermed er antal gyldige certifikater hos DS også stagnerende.

De senere år er tillige opstået meget populære sejladser udenfor DS regi, blandt andet Silverrudder samt Vegvisir Race som ikke anvender DH-systemet. Sejladser har været i god vækst og populære blandt sejlerne, ligesom de tiltrækker udenlandske deltagere.

Det vigtigste ville måske være at høre om, hvad DS gør for at vende udviklingen med stagnerende interesse for DH-kapsejlads, men hverken i de seneste to års bestyrelsesreferater eller i årsberetningen er nævnt noget om initiativer på dette område, som igen kunne skabe positiv vækst og styrke breddekapsejlads i Danmark.

Heller ikke i ”Strategi og handlinger 2023” er nævnt noget om, hvordan man igen får stimuleret breddekapsejladserne samt brugen af DH-systemet.

Sejlads for handicappede – ikke nævnt med ét ord
Hvordan kan handicappede sejlere udleve deres sejlerdrømme i regi af Dansk Sejlunion?

Under 10 klubber har nogenlunde velfungerende aktiviteter for mindre grupper af handicappede sejlere, men ingen af disse klubaktiviteter relaterer sig til indsatser hos DS. Og der er ingen kapsejladsaktivitet på dette område længere. Vi skal helt tilbage til London 2012 siden der var dansk repræsentation ved Paralympics.

DS har heller ikke prioriteret dette område de seneste 10 år, selvom man tidligere faktisk var et af de lande, hvor denne aktivitet havde god opmærksomhed hos sejlunionen med et aktivt udvalg, som støttede og hjalp klubber og regionale udviklingscentre for handicappede sejlere.

Sejlsporten blev efter Paralympics 2016 udelukket fra de fremtidige lege, ikke mindst fordi aktiviteterne stagnerede både nationalt og på globalt plan. En fornyet ansøgning fra World Sailing om at komme med igen fra 2028 glippede også, fordi man ikke kunne dokumentere at denne del af sporten var blevet styrket siden 2016, heriblandt i Danmark.

Men det vigtigste må vel være styrket klubaktiviteterne igen med gode tilbud denne gruppe sejlere, som faktisk kan få gode oplevelser i sejlsporten. Men det et område, hvor DS reelt skal starte helt forfra, som formanden for DS Udvalg for Sejlsport for Handicappede udtrykker det.

Fra årsberetningen, Line Markert:
Vores vision er klar: Danmark skal være verdens bedste sejlsportsnation, hvor alle kan udleve deres sejlerdrømme hele livet i åbne, inspirerende og ansvarlige fællesskaber. Derfor har vi udstukket tre overordnede kurser - ungdom, stærkere klubber og uddannelse. Gennem de tre indsats områder tror vi på, at Dansk Sejlunion kan opfylde sin mission om at være det nationale fællesskab, der gør det nemmere og sjovere for sejlklubber og sejlere at opfylde deres mål og drømme.









Havne

Havnefoged søges i Sydsjælland

★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

Kapsejlads

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub





Udvalgte artikler *