fbpx

Mareridt for norsk sejlerfamilie - spækhuggere angriber båden to gange

Norske Mikkel Erichsen fortæller i et Facebook-opslag, at han havde sejlet med sin familie, inklusive tre børn, da spækhuggere angreb ud for den galiciske kyst.

Det første angreb kom den 11. august kl. 13.00, omkring 30 sømil fra La Coruña, hvor der er 200 meter dybt, og det andet fandt sted den 4. september, kun en sømil fra øen Sálvora, hvor dybden er 90 meter.

Familien sejler i en Bavaria 42 cruiser med sort skrogbund og hvid over vandlinje. Første gang havde været mest skræmmende. De sejlede for motor med autopilot og 'fishfinder' tændt, da to spækhuggere, en stor hun og en mindre angreb roret i 30 til 45 minutter.

Vi slukkede motoren, de blev ved et stykke tid, men forsvandt så. Vi riggede vores nødrorpind til, tændte motoren og satte kursen mod land. Men de kom tilbage, mere aggressive, fortæller Erichsen, der var rystet over angrebet og kalder det en forfærdelig oplevelse.

Familien måtte bugseres til land af en anden båd på grund af skaderne. Men spækhuggerne fortsatte angrebet, mens båden blev bugseret. Også anden gang gik spækhuggerne efter roret, hvor det lykkedes den norske båd at få skræmt dem væk efter fem til 10 minutter.

De to hændelser er ikke de eneste, der har fundet sted i dette område for nylig. Siden 2020 har der været over 230 interaktioner mellem spækhuggere og sejlbåde ud for Spaniens og Portugals kyster. Møderne har varieret fra spækhuggere, der blot nærmer sig både, til reelle angreb. Den 31. juli sænkede spækhuggere en sejlbåd med fem om bord ud for kysten ved Sines i Portugal.

I Facebook-gruppen Orca-angrebsrapportering advarer og deler brugerne informationer om hændelserne.

Sejleren Birgitta Silfverhielm fra Dalarö i Sverige besøgte i begyndelsen af september marinaen Varadero i A Corunha, hvor hun talte med et dansk par, der sejler i en langkølet båd, en Hallberg Rassy Rasmus, som var blevet angrebet af spækhuggere for et par uger siden:

Danskerne havde forud for angrebet forberedt styresystemet, så de nemt kunne afskære kontakten mellem roret og kvadranten, (de har hjulstyring), men de kunne ikke se spækhuggerne komme og var et minut for sent til at koble fra, så dele allerede var blevet bøjet. Roret blev derefter skubbet fra side til side mod skroget af spækhuggerne. Roret knækkede ikke, men de stærke beslag til skroget blev så ødelagte, at danskerne måtte sejle ind til land for at få båden repareret.

Efter at have set dette har jeg fuld forståelse for, hvor vigtigt det er at lade roret svinge frit under et angreb. Eller bryder autopiloten, hvis den ikke afbrydes i tide, fortæller Birgitta Silfverhielm efter sin tur på værftet. Du kan se hendes billeder herunder fra nogle af de både, som var til reparation efter angreb fra spækhuggere.
Kilder: Orca Attack Reporting Facebook, Newsweek








Kort nyt

Kom til debat: Vil Lynetteholmen sikre København mod...

Gør det selv med Torsten Rasmussen

Gør Det Selv: Udnyt vinteren - bliv klogere på nyttige projekter

Kapsejlads

Les Voiles: Stærk slutspurt sikrer Kronprins Frederik sejren

Kort nyt

Bekymret over ny bro i København

Kapsejlads

J/70 DM: KAS Racing tog for sig af retterne...

Surf

Cold Hawaii formand glæder sig over succes

★ Interview & Portræt

★ Sejlervenner skabte verdenssucces

Volvo Ocean Race

The Ocean Race: Hvad sker der?





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?