fbpx

Solosejlads i Indonesien for at hente kæresten

Inkluder i Newsletter: Ja

Martin har kastet sig ud i en 1.100 sømil-solosejlads i Indonesisk farvand for at hente sin kæreste på Bali. Det er lovligt at sejle frit mellem de mange eksotiske øer, men sejlerne er ikke så velkomne som tidligere.

– Jeg har lige skiftet brændstoffilter på motoren her til morgen, så nu snurrer den uden problemer igen, siger den 30-årige Martin Herløv. Han går klart igennem på Messenger, selv om han ligger tyve sømil fra kysten. Han er på vej til ferieøen Bali i Indonesien for at hente sin norske kæreste, Ann Kristin.

For fire uger siden tog hun fra øgruppen Raja Ampat og fløj fra Sorong til Bali for at gå på et dykkerkursus. Martin blev tilbage for at passe på bådene. Han sejler i en 450F Lagoon katamaran, mens Ann Kristin, som han mødte i Fransk Polynesien, var kommet om på den anden side af Jorden i en svenskbygget Cenit 33 fod. Sammen havde de fortsat jordomsejlingen i hver sin båd og nået frem til et sejlerparadis af laguner og småøer i Indonesien.

004 casablanca indonesien

– Det er bare ikke så meget paradis mere. Jeg har talt med sejlere, som ikke kunne gå ind til land, men blev viftet væk af maskerede, maskinpistolbevæbnet kystvagter. Andre har oplevet, at lokale fiskere i vrede råber ”corona” efter dem. Der er en opfattelse af, at det er vesterlændinge, som bringer coronavirus til deres land, fortæller Martin, der er fra Jægerspris i Nordvestsjælland.

Da han begav sig ud på den 1.100 sømil-solosejlads fra Raja Ampat til Bali, var han klar over, at han måtte sejle turen uden stop. Om natten sover han kun 15 minutter ad gangen for at tjekke radaren jævnligt. Om han kan lægge til ved Bali, ved han ikke.

– Jeg vil sejle ind ved sekstiden om morgen i den lokale ankerbugt med slukket AIS og uden lys. Den kommercielle marina på Bali er lukket af. Og i øjeblikket skal man helst ikke spørge for meget i Indonesien. Myndighederne ved ikke altid, hvilket ben de skal stå på, og stemningen er ikke så venlig som tidligere, forklarer han.

Martin har brugt 40-70 liter diesel om dagen på at sejle turen til Ann Kristin. Hvis alt går vel, kan de sejle tilbage sammen og eventuelt vil en dansker, som også går på dykkerkurset i Bali, sejle med tilbage til Raja Ampat og give et bud på den norske båd.

– Indenrigsflyvning er blevet forbudt for turister, og vi kan heller ikke følge den danske ambassades opfordring til at tage hjem, da vi så skulle efterlade vores både her, siger Martin, der har lagt hele sin formue i den store katamaran.

Oprindeligt var planen at sejle til Fiji og sælge Ann Kristins båd og dernæst krydse Stillehavet, som helst skal gøres i april eller maj for at undgå cykloner. Men lige nu kan der kun lægges korte planer; at få lov til at blive på Bali nogle dage, før parret vender tilbage til Raja Ampat og Sorong, inden der kommer yderligere sejleforbud.

003 450f lagoon 1









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *