fbpx

AIS system reddede fem sejlere fra druknedøden

Det norske ”kystverket” havde netop installeret nyt opdateret system på en AIS basestationen ved Rundemanen ved Bergen, da man to dage senere opfangede signaler for den polske sejlbåd ”Magnus Zaremba”, som havde fået tekniske problemer med masten og mistede den i et forrygende uvejr, hvor vinden var oppe på 60 knob med 6-11 meter bølger.

Situationen var meget kritisk, og AIS signalerne sikrede, at positionen blev plottet. Der er ikke krav til, at man har installeret AIS transponder i en privat lystbåde, {redmod}men ejeren af den polske sejlbåd havde alligevel installeret en AIS B-transponder, som sender signaler med en styrke på 2 watt. Kommercielle skibe har AIS transpondere som sender signaler på 10 watt.

En ingeniør fra Kystverket fortalte, at hvis man stadig havde haft det gamle system, så ville man ikke have opfanget signalerne fra den polske lystbåd. Det gamle system kunne opfange signaler ud til cirka 40 sømil, og sejlbåden befandt sig 57,3 sømil fra land.

Der blev hurtigt sendt to Sea King helikoptere ud til lystbåden, som i sidste øjeblik reddede hele mandskabet.

Det opdaterede system har 30 sømil større rækkevidde, så man kan opfange signaler endnu længere fra kysten, hvilket vil være med til at øge sikkerheden til søs. AIS har dermed fået endnu større betydning for søsikkerheden i området, og det norske Kystverkets vision er da også, at der ikke skal forekomme ulykker med forulykkede langs de norske kyster.

Derfor har Kystverket igangsat en udskiftning og opgradering af 57 basestationers lokaliteter langs hele den norske kyst, og det kommer både erhvervstrafikken og lystsejlerne til gavn, idet man øger systemernes rækkevidde med 20-30 procent.

Alle skibe over 300 bruttoton skal have AIS (Automatic Identification System), mens det er frivilligt for lystbåde. Basestationerne langs kysten opfanger informationen om skibet, navn, position, hastihed, kurs, skibets type, destination og anden relevant information.