fbpx

Alle om bord skal kende nødprocedurerne

Inkluder i Newsletter: Ja

En tysk 40 fods lystbåd var ankret op i Musholmbugten i Storebælt for at bade under deres sejlferie i Danmark. En badetur som var tæt på at blive til en drukneulykke for fire familiemedlemmer, der i den stærke strøm var drevet væk fra båden, og ikke kunne svømme tilbage mod strømmen. Kun to af de tre i vandet havde svømmevest på.

Ulykken opstod fordi både faderen, moderen og storesøsteren hoppede i vandet for at hjælpe deres lillebroderen, og det endte med at ingen pga. strømmen kunne komme tilbage til båden og tage ansvar for at få ankeret op, startet motoren og sejlet hen til drengen.

Alene om bord var det sidste familiemedlem, en 13-årig pige.

Den 13-årige pige var naturligvis meget oprevet over situationen, hvor hendes far, mor og to søskende var ved at drive væk fra båden, men hun holdt hovedet koldt, gik under dæk og foretog et nødopkald over bådens VHF radio, som blev opfanget af Lyngby Radio, der alarmerede SOK. En større redningsaktion blev igangsat med en helikopter fra Forsvaret, et skib fra Søværnet samt en privat lystbåd, og hele familien blev lykkeligvis reddet - og det kan de takke deres 13-årige datter for.

Situationen viser med al tydlighed, hvor vigtigt det er, at alle om bord på en lystbåd har kendskab til, hvordan man for eksempel håndterer et nødopkald på VHF’en.

Pigen vidste heldigvis, at der var en mulighed med VHF radioen, enten fordi familien havde instrueret sine børn, eller fordi den snarrådige pige havde set sine forældre anvende VHF’en ombord, eller fordi hun holdt hovedet koldt og tænkte rationelt i den faretruende situation.

StenEmborgFoto2 528

Sten Emborg, Søsportens Sikkerhedsråd (overfor) kommer her med nogle generelle råd til lystsejlerne:

”Når vi tager på ferietur er det vigtigt, at alle kender til sikkerheden ombord. Vi har gæster og børn som ikke kender båden på ferieture. Det er derfor vigtigt at alle kender til sikkerheden ombord. Det er skønt og afslappende at tage på sejltur en god sommerdag, men situationen kan hurtigt ændre sig. Der kan pludseligt opstå uforudsete situationer. Det er derfor vigtigt at alle kender til:

  • Mand over bord manøvrer: Vi skal øve os i, hvordan vi samler en person op, der falder overbord fra båden. Hvordan sejler vi båden, og hvilket grej kan vi bruge til at få personen op igen.
  • Sikkerhedsudstyr: hvilket sikkerhedsudstyr har vi ombord og hvordan bruger man det? Det kan være redningsveste, livliner, ildslukkere, nødraketter osv.
  • Livlinen til land: Alle ombord skal vide, hvordan man tilkalder hjælp med VHF og mobiltelefon. Træn i betjening af udstyret og forbered, hvordan en nødmelding kan lyde.

På ferieturen er det fristende at ankre og bade på en dejlig sommerdag. Men også her skal man have sine sikkerhedsregler.

  • Tjek inden turen om badestigen er i orden og fungerer
  • Sørg altid for at der bliver en kompetent sejler tilbage om bord på båden, som kan manøvrere båden og sikre at alle kommer tilbage i båden.
  • Smid gerne et langt flydende tov ud på vandet til de badende, og sørg for at det er godt fastgjort ombord.
  • Giv gerne de badende en svømmevest på, når der bades fra båd. Det kan være en stor hjælp, hvis der sker noget uforudset – f.eks. krampe i benene.

"Vi har sammen med TrygFonden lige til alle havne udsendt plakater, der minder os om vores skipperansvar. Som sejler og skipper har man ansvaret for bådens og sejlerenes sikkerhed. Vi skal både have en god og sjov sejltur, men vi skal også tage sikkerheden alvorligt. Planlæg turen grundigt og forbered løsninger på de problemer, der kan opstå. Det er godt sømandsskab", slutter Sten Emborg.

Hele episoden kunne naturligvis være undgået, hvis man inden badeturen havde undersøgt forholdene ordentligt på det sted, hvor man ankrer op. Det er utrolig vigtigt at sikre sig, at forholdene er forsvarlige til en badetur, ikke mindst når der er børn i besætningen. Der må naturligvis ikke være nogen strøm, hverken strøm gennem farvandet eller strøm forårsaget af vinden. Og man skal naturligvis ikke bade fra båden, når det blæser for meget. Det flydbare tov kan ligge klar som en sikkerhed, og badning bør ske tæt på den flydende line, således at man har den som sikkerhed og kan hale sig ind til båden.

I den aktuelle situation, men også i almindelighed, er det utrolig afgørende, at skipper og andre ansvarlige om bord holder hovedet koldt, og handler rationelt. Skipper eller en anden kyndig sejler, som kan bedømme situationen og handle korrekt, skal blive på båden. Det kan naturligvis være en god ide, at en anden person med redningsvest på hopper ud til den person, som er ved at drive væk, især hvis det er et barn, men også hvis det er en person uden svømmevest.

Resten af besætningen skal blive om bord, starte motoren, få ankeret op hurtigst muligt, og sejle hen til den overbordfaldne. Og om nødvendigt at alarmere SOK via VHF’en.

Selve båden er i princippet din ”redningsbåd”, så længe den er manøvredygtig og under kyndig ledelse, og det vil normalt være den bedste måde at redde andre personer på.

BT historien kan læses HER









Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet

Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...

Kort nyt

Flot donation øger sikkerheden i Roskilde

Kort nyt

Tun-feber i Helsingør – billetterne er revet væk

Kapsejlads

Anne-Marie Rindom skadet - misser Hyéres!

★ Artikel

★ Ruffet måtte af og på igen

Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 





Udvalgte artikler *