fbpx

Chartersejlads med motorstop

Inkluder i Newsletter: Ja

Vores charterbåd stampede sig ud af havnen for motor og rebet storsejl mod høje bølger og hård vind. Bølgernes hvide skum sprang højt op ad den gulbrune klippevæg bag båden. Ekkoloddets dybdealarm gav et kort bip.
Så blev motorlyden pludselig knaldende hård, og udstødningen blev til lyseblå røg uden kølevand. Vi stoppede straks motoren og rullede genuaen trekvart ud og håbede, at vi med rebede sejl kunne krydse fri af suget fra brændingens. Men vi vidste også, at charterbåde har dårlige sejlegenskaber.
At vi lå i denne situation skyldtes blandt andet en fejl i vor egen oversættelse af den spanske vejrmelding ovre på Mallorca for fire dage siden. Dengang var der svag vind, da vi ville 35 sømil østpå til Menorca, og vejrmeldingen på havnens opslagstavle sagde "Oeste fuerza 6", øst styrke 6 beaufort (12 m/s). Altså ville vi få hård modvind det sidste stykke, men så var der da læ i havnen og medvind hjem.
Men "øst" på spansk hedder "este", det vidste jeg egentlig godt. "Oeste" er vest, og det gav modvind på den hjemtur, vi lige var startet på. Det ville vi have undgået, hvis vi havde oversat vejrmeldingen rigtigt.
"Motoren kan I glemme"
Da vi overtog charterbåden i Alcudia Marina på Mallorca, gennemgik den tyske udlejer båden nøje med el-system, redningsudstyr, motorstart osv.
"Skal vi se motoren", spurgte vi.
"Den er lige hovedefterset," sagde han. "Den kan I glemme alt om. Den kører bare."
Fint, charterbådes motor er normalt i orden.
Vi sejlede ud på det blå Middelhav under solen. Det var en typisk charterbåd, Bavaria 370, 11 meter lang og små 4 meter bred med to agterkahytter og en forkahyt.
Cockpittet havde det sædvanlige instrument-display, der kan skifte mellem fart, dybde, vind mv., og typisk nok på Middelhavet virker det aldrig. Det eneste, det viste, var dybde i fod, og søkort har dybde i meter. Pyt.
Dybdealarmen bippede en gang i indsejlingen til den første havn med 3 m dybde. Vi fortøjede mellem palmer og bjergsider og nød spansk aftensmad på en lokal taverna. Dette var Middelhavsferie, vi slappede af.
Næste dag var det vindstille og varm sol og vejrmelding om østenvind, der viste sig at være vestenvind. Vi sejlede mod Menorca i det fjerne for motor. Ekkoloddets dybdealarm gav atter et bip, som vi ignorerede, for her var 100 m dybt. Vinden friskede agterfra, og vi fortsatte for sejl. Det blev til hård pålandsvind og høj sø, da båden slingrede ind gennem en kun 60 m bred klippespalte til en fantastisk køn og spændende havn, Ciutadella (udtales "kjutadella") på Menorca.
Bølgerne gik over tårnet
De kommende dage gav vestenkuling med 12-16 m/s, og bølgerne buldrede mod den gulbrune klippekyst i et hvidt kæmpebrus, der gik hen over et 16 meter højt middelaldertårn. Det var flot, hvis det ikke lige var fordi, at vi skulle ud mod det vejr for at sejle tilbage til Mallorca. Heldigvis var der læ i havnen, og vi nød tre dage på Menorca. Der er utrolig smukt og spændende med mange historiske minder, bl.a. udhuggede oldtids klippehuler og "stendysser" med søjler og fuld ståhøjde.
Næstsidste dag lovede vejrmeldingen aftagende, "oeste 5-6", vest 10-12 m/s. Vi sejlede for motor ud af havnens smalle klippefjord, og ekkoloddets dumme alarm gav igen et enkelt bip.
I udsejlingen mødte vi store bølger fra de foregående dages kuling. Luften var fyldt med fygende vanddråber fra brændingen, men det gik fint udad for den stærke motor, som blev støttet af et rebet storsejl.
Så var det, motorens knaldende lyd meldte, at der ikke var kølevand. Vi stoppede motoren og rullede hurtigt genuaen trekvart ud. Krise. For rebede sejl kan en typisk charterbåd kun holde elendige 60 grader til vinden, hvor en god sejlbåd holder 40-45 grader. Samtidig er en charterbåd bred og svær at styre ved krængning, fordi roret løftes noget op.
Det vidste vi altsammen, så der gik nogle anspændte minutter, mens båden langsomt kæmpede sig op og ned og fri af brændingen. Men det gik, fordi vi havde haft det rebede storsejl hejst og hurtigt kunne rulle genuaen ud. Uden sejl kunne vi have brændt motoren sammen for at slippe væk, og så var vi sandsynligvis blevet knust mod klipperne.
Vi var nu nødt til at krydse til Mallorca, om det så tog hele natten, for næste dag gik flyet hjem. 35 sømil på kryds i 10-12 m/s lyder ikke uoverkommeligt. Men det var med 60 grader til vinden i høj sø. Værst var nogle tordenagtige byger med 15 m/s vind, hvor de rebede, hule sejl ikke kunne trække os frem. Typiske charterbåde er kun til motorsejlads i hård modvind. Men der er gode kahytter.
Motorreparation med teaktræ
Vi måtte forsøge noget. Hvis kølevandsindtaget var blokeret udefra eller vandpumpen ødelagt, ville der dog ikke være meget at gøre. Jeg fulgte kølesystemet fra indtaget, rundt om motoren, gennem pumpen - og røret var løs i sin tilslutning på motoren! En lodning var gået.
Lodningen må have spruttet vand længe, for vi havde tidligere søbet vand op under motoren. Da vi gav gas for at komme fri af klipperne, sprængte lodningen åbenbart helt, så kølevandet pøsede ud i båden og ikke i motoren. De bip, vi havde hørt, må have været en defekt kølevands-alarm, ikke dybdealarmen.
Med et stykke teaktræ som vægtstang fik jeg presset og surret kølevandsrøret mod åbningen i motoren. Den primitive reparation virkede, og det meste kølevand gik ind i motoren, da vi startede igen.
Med støtte af motoren kunne vi holde normal højde til vinden. Surringen og teaktræet holdt. Mallorcas blå bjerge sneglede sig nærmere, følte vi, men vi anløb planmæssigt havnen ud på eftermiddagen.
Den motor, vi kunne glemme alt om, vil vi aldrig glemme. Heldigvis er sådan et uheld utrolig sjældent. Og Menorca er simpelthen et dejligt sted til en charterferie.

Charter ved Mallorca
11 m sejlbåd 12.400-17.200 kr. pr. uge, dyrest højsommer. Vi har sejlet med Hårbølle Yacht Charter,
tlf. 55 81 77 21.











★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *