fbpx

Mellem de smukke bjerge mod Oslo

Sommerens eventyr begyndte, da vi fra den svenske skærgård sejlede mod de blånende bjerge på de norske Hvaler øer, og vi skiftede fra svensk til norsk gæsteflag.
Vi fulgte den mest direkte kurs syd om Hvaler forbi Trestene, et lille trebenet fyr på et skær af tre-fire store, sorte sten. Vinden løjede og eftermiddagen var så varm, at vi måtte hælde pøsevis af kølende Oslofjord over os. Vinden kom igen, og vi strøg forbi de to markante, øde klippeøer Søstrene.

Vejrmelding
På transistorradio på 103,1 MHz hører man for Ytre Oslofjord en "kontinuerlig værmelding" på bånd. Høje bjerge gør, at man ikke alle steder kan fange den.
Sikker vejrmelding fås på (mobil)telefon på bånd fra Meteorologisk Institutt på 820 73015 til 15 kr/minut. Det er prisen værd, når der ikke er andre muligheder.
Dansk vejrmelding for Skagerrak høres på langbølge, men vejret i Skagerrak er ofte anderledes end inde på fjorden.
Norske båtsportskart
Serie A og B dækker Oslofjord. Pris i Norge 370 kr. Fås i Danmark hos Weilbach, Toldbodgade 35, tel. 33 13 59 27, og i nordlige svenske havne som Strömstad.
Nødopkald
112 er politi som i Danmark. 113 er ambulance og 111 er brand.
Foran Hankø Sund fandt vi indsejlingens lille fyr og varde på et rundt, brunt skær, og i frisk, lusket vind brusede vi ind på Hankø Sund mellem klippesider med fyrretræer og træhuse. I denne idyl har det norske kongeskib sine faste fortøjningsbøjer. Vi ankom til Hankø, hvor der på hver side af det smalle sund er bådebroer: Motorbåde på fastlandssiden og sejlbåde på selve Hankø, som er norsk kapsejladscenter.
Den luskede vind bragte sorte tordenskyer, og vi nåede netop at få sejlene og os selv af vejen, før regnen piskede ned. En halv time efter klarede det op igen, og vi kunne nyde de kønne omgivelser.
Hankø har en hyggelig restaurant med rødt trætårn på havnen og ellers kun skov og sommerhuse. På fastlandssiden er der supermarked og brændstof, og en lille motorbådsfærge piler over sundet.
Vi er så langt mod nord, at det først er mørkt ved 23.30-tiden. Kl. 23 kom havnevagten og spurgte lidt sent, om vi ville overnatte? Normal norsk havnetakst er 100 kr for 10-12 m båd. Strøm fra land er 25-30 kr ekstra.
Langt stræk til Oslo
Næste morgen sejlede vi i let regn ud af skærgård ved Hankø Sunds nordlige åbning og lænsede i frisk søndenvind nordpå langs Oslofjordens østkyst. Her ligger et par forbavsende "danske" småøer med græsbakker og grusede strande.
Regnvejr og frisk medvind duer kun til at sejle i, så vi ville tage de 45 sømil i ét stræk til Oslo. På hjemturen kunne vi få modvind og brug for alle havnene.
Vi sejlede uden om Moss. Man kan godt sejle gennem en kanal og vejbro, men industri og fabriksskorstene lokkede ikke. Tværs over Oslofjorden sejler store bilfærger mellem Moss og Horten.
Ved Filtvet Fyr begynder den smalle del af fjorden mellem bjergsider med fyrretræer og spredte sommerhuse.
Hele fjorden har storskibsrute med ensrettede sejlløb, hvor man skal holde til styrbord. I praksis kommer der kun et par store krydstogtskibe om eftermiddagen samt Oslobåden, som heroppe hedder "Danskebåden".
Over for den lille hyggelige Drøbak havn ligger et par grønne småøer med græsskrænter og buske. Øerne hedder Kaholmene, og græsset skjuler Oskarsborg Fæstning, der vogter sejladsen til Oslo.
Den 9. april 1940 ved daggry troede vagterne på Oskarsborg ikke deres øjne, da der kom en stor tysk krydser og et troppetransportskib ad den smalle fjord for at besætte Oslo. Oskarsborgs kæmpekanoner ventede til krydseren var ganske tæt på. Kanonerne fik måske kun lejlighed til ét skud hver, da det tog lang tid at lade igen. Tonstunge granater traf derfor præcist, og krydseren "Blücher" sank i et helvede af ild og vand. 1000 mand gik med ned.
"Blücher" ligger stadig dernede på 100 m dybde, og det er en mærkelig fornemmelse at sejle over i dag mellem de fredelige bjergsider.
Det tyske transportskib måtte landsætte tropperne, og de kom over land til Oslo. Da var den norske regering flygtet, og det er heldigvis en gammel historie.
Konge, Dronning og skihop
Oslos huse ligger op ad bjergsiderne, og i nåleskovene over byen ses en hvid kæmpeskulptur, skihoppet Holmekollen. 400 m oppe er der snesikkert om vinteren.
Foran Oslo deles sejlløbet i tre løb mellem småskær med hver sit lille fyr. Norge har IALA bøjer, men alligevel ikke altid grønne farver om styrbord og røde om bagbord. Alle de små fyr på skærene er hvide med orange top, og færger sejler i alle løb, og speedbåde drøner på tværs. Det ser forvirrende ud, men det enkle råd er at sejle i det nordligste løb tæt forbi et fyr, der let kendeligt er sammenbygget med et hvidt træhus på et skær.
Oslo har mange gæstepladser, for de lokale både er på sommerferie. Vi sejlede til flydebroerne bag "Dronningen", en hvid betonpavillon bygget ud i vandet. Tæt over for ligger "Kongen", en anden hvid pavillon af træ med grønt kobbertag, også med mange bådpladser. Kongen og Dronningen er tæt på Oslo sentrum (som det hedder på norsk). Kongen er landfast med centrum og en støjende omfartsvej.
Fra Dronningen sejler en lille passagerfærge til centrum på 5 minutter med afgang hver halve time for 20 kr.
Dronningen er klubhus for Kongelig Norsk Seilklub, og klubbens norske splitflag med kongens initialer vajer over pavillonen.
Vi valgte Dronningen, fordi de kendte museer med vikingeskibe, Kon-Tiki, Søfartsmuseet og et frilands nationalmuseum er her på Bygdøy. Havnepenge er ca. 130 kr/døgn.
I selve Oslo centrum ved det karakteristiske rådhus med to brune murstenstårne er der også gæstepladser ved Aker Brygge. Det er et moderne center af glas og stål med butikker, banker og restauranter langs kajen. Gæstepladserne er urolige på grund af færgebølger og bedst til store både på 14-60 m. Havnepengene er også bedst til store pengepunge, ca. 230 kr.
Da vi havde fortøjet bag Dronningen, var gitterdøren låst. Vi kunne komme ud, men ikke ind igen, så én måtte finde havnekontoret og få et plastkort til låsen, mens den anden ventede ved gitteret, hvis det ikke lykkes.
Havnen vil være international, men er skandinavisk. Et skilt ved indsejlingen sagde, at man skulle fortøje ved havnekontoret og få anvist en plads. Det er almindeligt i Europa, men så er havnekontoret også i indsejlingen. Ved Dronningen er havnekontoret gemt inderst i havnen i bygninger uden synligt skilt. Det eneste internationale er at kalde havnen på VHF kanal 68 eller ringe 90 98 26 48, og at havnemester forstår dansk og norsk, men svarer på engelsk. Han er englænder.
Havnen har ingen flagstænger til gæsteflag for de mange tyske, hollandske, amerikanske og nogle få svenske og danske både.
Vi brugte flere dage på Oslos museer. Vi så bl.a. Thor Heyerdahls balsaflåde Kon-Tiki og sivbådene Ra samt vikingeskibe, der er langt flott