fbpx

Jochen Schümann, idemand bag 'Deutsche Segel-Bundesliga', siger 'begejstring'

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

Mens I andre kunne svælge jer i alverdens manipulationer i TV2 "Vild med Dans", sad jeg sammen cirka 50 begejstrede tyskere i "Verein Seglerhus am Wannsees" fantastiske klublokaler. Højt til loftet og pakket ind i pommersk eg stod ildsjæle som den tyske sejlerlegende, 59 årige Jochen Schümann i spidsen for aftens sammenkomst.

Tog temperaturen for sæsonen

Årsagen var, at der var brugermøde i "Deutsche Segel-Bundesliga", hvor bagmændene ønskede at diskutere sæsonen, der var gået, konceptet og tage temperaturen for sæsonen 2014. Stemningen var i top og diskussionslysten enorm.

Læs også: Ligasejlads på Wannsee

Når legenden Jochen Schümann var med, er det fordi, han står bag alle tankerne i ligaen. For de yngre læsere er Jochen nok den største sejler, Tyskland nogensinde har fostret. OL guld i Finn Jolle i Montreal i 1976. Efterfølgende Jesper Banks hårdeste modstander i Soling med to guld- og en sølv. I 1996 blev Jochen kåret til ISAF's "World Sailor of the Year".


 

I relation til at opbygge en national liga, så har Jorchen Schümann de fineste referencer med at vinde Americas Cup i 2004 og 2007 i rollen som sportsdirektør for det schweiziske team "Alinghi". Som medstifter af elitesatsningen Sailing Team Germany bruger han al sin rigdom af erfaringer til at fremme sejlsporten i Tyskland. Et meget synligt resultat er "Deutsche Segel-Bundesliga", hvor han er den strategiske bagmand.

Alle sejlere i salen var fælles om visionen omkring denne liga. Simpelthen at skabe mere liv ude i klubberne. Som Christian Hangel skrev i en kommentar til fredagens reportage, er klubkulturen i Tyskland forskellig for den, vi kender i Danmark. Ungdommen svigter desværre også her, trods mange fine tilbud. Det skal "Deutsche Segel-Bundesliga" og implementeringen af en sportsbåd rette op på.

Sportsorienteret profil

Wannsee er i dag et stort kompleks af mange søer, men indtil muren faldt i 1989, alene et soppebassin. Muren mod øst gik mindre en kilometer ude af vejen østpå. Selv om, der er en 38 fods velholdt Najad til salg, er det meget mere jolle/sportsorienteret profil, de lokale klubber har. Og ganske rigtig som Christian Hangel skriver har "Verein Seglerhus am Wannsee" en minibus til at transportere de unge sejlere rundt.


 

Den store forskel mellem Týskland og Danmark er viljen til at gøre en forskel. Selv om den lokale sejlklub emmer af borgerlige dyder, er det ikke konservatismen, der præger deres ungdomsarbejde. At lægge hus til et arrangement som den tyske liga er et kæmpeprojekt, der inddrager hele klubben.

Men belønning for indsatsen får de aktive også. Trods vi skriver november måned, og det er halvkoldt her i Berlin, emmer klubben af liv. Ikke kun sejlerne, du møder også mange unge nysgerrige sejlere. Danske sejlklubber kunne lære meget af de tyske sejlerfætre og deres konstruktive holdning til det at anskaffe og drive klubejede både og materiel. Det gælder både til deres junior- og eliteafdelinger.

Nu er det ikke fordi, at de voksne sejlere ikke er godt med i det, Christian Hangel kalder: "Hver mand sine to tons jern" mentaliteten. Du ser både 40 og 50 fods sejlbåde, det virker helt grotesk på disse søer. Lidt som at som trække Mærsk nye Triple-E ind på Peblingesøen i København - der vil næppe være meget vand tilbage.

Vil fastholde ungdommen

Og det er lige der, forskellen ligger, åbenheden i klubben: Enighed om vi skal også fange ungdommen. Åbenhed om, at vi også skal fastholde ungdommen gennem studietiden og de svære år med små børn og karriere. Kun derved bliver de unge de medlemmer, der bærer klubben og sejlsporten i generationerne fremadrettet.

Derfor var det også interessant og se på det store publikum, hvem var de? Jeg vurderer gennemsnitsalderen til 25-32 år med en spredning ned til 18 og op til 60 år. Ligaen samler også mange piger - både som rorsmand og gaster. J-70 er ikke tungere end, at alle kan håndtere materielt optimalt - også når det blæser som i dag.

Valg af bådtype var da også et diskussionspunkt, som fik mange kommentarer med på vejen. Vi er i Tyskland med en stor værftsindustri, som også i disse år har brug for kunstigt åndedræt. Så valget af J-70 er faldet mange for brystet, men her er forsamlingen fuldkommen enige. J-70 er i en liga for sig selv, til trods for både kommercielt pres og fine økonomiske tilbud.

Både organisation og sejlere står helt fast. "Deutsche Segel-Bundesliga" sejles også i 2014 i J-70 bådene, og forhåbentlig bliver der allerede i efteråret 2014 mulighed for at møde i de bedste i den danske liga i en Dansk/Tysk landskamp. Her om kommer jeg tilbage senere. God lørdag.









Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen





Udvalgte artikler *