Motiva 45

09-07-2002 12:27 Hans Henrik09 Jul 2002 10:27 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Næsten alle gamle fordomme over for stålbåde står for fald, når man træder om bord i den danske Motiva. Her skal man lede energisk for at finde stålbådenes klassiske kendetegn. De, der er blevet tilbage, er de sympatiske og praktiske muligheder, der ligger latent i stålbåden, som f.eks. den høje lønning, der giver en tryg fornemmelse om bord, og de markante røstjern, der stikker op igennem dækket i og for øvrigt er så stærke, at man kan løfte den 17 tons Motiva 45 i dem.
Og så kan den forresten sejle. Kan man forvente meget mere?
Enkelte forbehold over for stålbåde står endnu. En stålbåd bliver altså tung. Skrog og dæk til en båd af denne størrelse vejer ca. 4 tons mere end en glasfiberbåd til cruising, og den får generelt en del mere udstyr end almindelig cruisingbåd.
Motiva 45 slutter altså med en høj "kampvægt", og det præger naturligvis dens sejlegenskaber. Men Motivaerne er designet med henblik på optimale sejlegenskaber udfra deres særlige betingelser, samt den omstændighed, at Motivaerne ofte købes af langtursejlere, som sagtens kan komme til at lægge et par tons ekstra på vægten i form af yderligere udstyr og grej. - Som f.eks. testbåden, der fungerer som flydende hjem for en dansk-amerikansk familie, og sandsynligvis vejer pænt over 20 tons.
45'eren er baseret på Motiva 43, men er konstrueret med et fyldigere midterspant, der både øger opdriften og skrogstabiliteten.
Til sin 17,5 meter høje rig mønstrer Motivaen en effektiv ballast i sin realtivt lange køl. Båden stikker ca. 1,90 m, og al kølvægten på 5 tons bly ligger optimalt i bunden af en 90 cm bred "elefantfod".
"Det er en misforståelse, at stålbåde kan nøjes med beton eller metalaffald i kølen," siger konstruktør Arne Borghegn. Ved at anvende bly flytter vi bådens tyngdepunkt væsentligt ned, og det er vigtigt for sejlegenskaberne. Jeg vil tro, at forskellen fra beton til bly som ballast giver en forbedring i det oprettende moment på 15 procent."
Den store køls resterende volumen er indrettet som brændstoftank. 45'eren tager ca. 1200 liter. Standardbåden har desuden en tankkapacitet på 1000 liter vand. Det er sådanne ting, langfartssejlere føler sig trygge ved.
Stål, bearbejdet med bådebygger-finish
Det er med andre ord en solid moster, man træder om bord i. Her er ikke noget som rokker sig, fordi et par velvoksne testsejlere stiger på. Men det er næsten også den eneste indikation af byggematerialet, men får.
Man oplever et direkte fravær af gammel "stålbådsfornemmelse" ved Motivaen. Her stødes øjet ikke af skarpe kanter, klodsede svejsninger og nemme landkrabbeløsninger, som prægede en del af de første, selvbyggede stålbådsrædsler.
Tværtimod præges en Motivas overbygning og cockpit af en gennemført udførelse, som man tidligere kun har kunnet møde i luksusbyggede aluminiumsbåde og - naturligvis - glasfiberbåde.
Deres udsendte har ærlig talt aldrig drømt om, at man nogen sinde skulle lade hånden glide beundrende hen over en detalje på en stålbåd, men ikke desto mindre blev det tilfældet her. Visse detaljer er direkte smukt lavet og kunne ikke være formet bedre af en traditionel bådebygger.
Stilen lagt allerede for 20 år siden
Lidt overraskende er Motiva-værftets ledere, far og søn, Tonny og Mogens Dahl, begge klejnsmede og ikke bådebyggere. De opfører sig bare sådan.
Værftet råder over en stab af fremragende håndværkere, der samtidig er entusiaster på deres felt og hele tiden udtænke nye detaljer, metoder og maskiner. De forsømmer ingen lejlighed til at opfinde nye hjørneprofiler til samlingerne af opslidsede stålrør m.v., og de kan arbejde helt ned i småtingsafdelingen med at rulle, bukke og svejse stål sammen til perfektion uden at ryste på hånden.
Da testbådens ejer kom med et forslag til at lave agterspejlet med to indbyggede trin ned til badeplatformen, sukkede Tonny Dahl ganske vist tungt og måtte sove på ideen, men resultatet er blevet så "færdigt", at det ikke kan ses bedre på en glasfiberbåd.
Med tiden er stålbådsbyggeriet perfektioneret til at give maksimal ejerglæde - hvilket i hovedsagen vil sige minimal rust. Alle kritiske steder som klyds, lugekarme og lønning er af rustfrit stål, ligesom stålluger og fenderlister. Det er byggerutine at bruge rustfrit stål på den måde, og kombinationen af almindeligt skibsbygningsstål og rustfrit er i øvrigt problemfri.
I visse detaljer går Dahl'er-ne lige til stålet og bruger materialet, hvor det er smartest. Når søgelænderet agterude er af firkantede, rustfri profiler, skyldes det, at man kan lave verdens mest praktiske davider af firkantrør i en mindre dimension, som kan skydes ind i gelænderet.
Motiva startede med at bygge traditionelle motorsejlertyper med store styrehuse i de allerførste år, men en andenplads med en ny model på Sjælland Rundt i 1980 flyttede vægten over på sejlegenskaberne for sejl og den stil, der kendetegner Motiva-erne i dag. Arne Borghegn blev hyret som huskonstruktør i 1982, og siden er principperne i den lave, klædelige dækssalon nærmest blevet et standard alternativ hos mange sejlbådsværfter. Motivaerne veksler med eller uden "kasketskygge", men man kan med god ret sige, at Motiva opfandt den moderne crusingbåd med dækssalon for mere end 20 år siden.
Sejlglæden følger med
Stålskrog og dækssalon plejer at signalere traditionel motorsejler, og ser man på den velvoksne motorinstallation med en 6-cylindret 130 hk Perkins og bådens mange faciliteter, er det svært at forestille sig, at der kan være mange muligheder tilbage for sejlglæden. Men her venter overraskelsen.
Vi satte fulde sejl - 106 kvadratmeter genua og storsejl, som ruller bekvemt ud på rulleforstag og rullemast, og halede godt hjem på skøderne i 8-10 m/sek.
Undervejs pylrede vi naturligvis højlydt over, at en båd af denne størrelse og med så stor kapacitet i generatorer og batterier - 1000 ampéretimer! - ikke har elektriske spil, som kunne gøre en testsejlads lidt mere bekvem. Men da sejlene var kværnet helt hjem, fik vi belønningen:
Det store skiv lagde øret pænt til og krøb op mod vinden med en overraskende fin højde. Vi kunne med lethed lokke den et godt stykke op i det fine felt, højere end 45 grader, hvor man virkelig føler, man kommer nogen vegne imod vinden. Farten holdt sig noget lavt for en 45 fods båd, men ud fra forudsætningerne ganske tilfredsstillende omkring 5 knob. Bedst ved det hele er, at Motivaen nærmest bliver lettere at styre, jo tættere man lægger den til vinden. Det er som om den godt vil selv.
Stagvendinger foregår sikkert, men lidt trevent, når man skal flytte rundt på 20 tons, og ikke uventet taber den fart i vendingerne og skal have tid til at accelerere op igen.
Det er dog ting, som ikke betyder så meget for langturssejlere, hvor man gerne tager en halse på mindst en timestid, før man tænker på at vende. Vigtigere er det,

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

Læs flere nyheder - klik her.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer