fbpx

ORC VM - Hansen hænger på i toppen

Inkluder i Newsletter: Ja

Ved ORC VM går det stadig godt for eneste danske båd, der er med ved stævnet, der sejles ud for Trieste, Italien. Efter gårsdagens sejladser udtalte skipper Michael Møllmann til Bådmagasinet: "En godkendt dag i Trieste. Vi lavede første- og syvendeplads og ligger samlet nummer to efter fire sejladser".

I går var en meget svær dag med skiftende forhold i en søbrise, der blæste mellem fem-otte knob. Dommerne udnyttede et vindvindue fra 13.00-16.00 og fik to regulære sejladser igennem. Både før og efter sejladserne var der vindstille. Michael Møllmann uddyber: "Vores sejr i første sejlads blev grundlagt på god fart med vores helt nye genua og på rigtig god taktik fra vores nye taktiker Patrick Döpping. En rigtig god dag på vandet, og der er stadig muligheder. Største konkurrenter er nogle meget lette både - 2x Farr 30  og en Melges 32".

Dommerne har lokalt kendskab

Sofus Pedersen, trimmer om bord, er enig med Hansens skipper og uddyber: "Sad og så på et blankt hav her til morgen. I går var det samme scenario, men banelederen virker meget kompetent. De har både i går og i dag udsat starten en time allerede 24 timer før start. I går kom vinden på minuttet, og vi startede til tiden. Vi fik en god sejlads i fuld længde og en anden fin sejlads, der dog blev afkortet, inden vinden lagde sig igen. Virkeligt godt overblik og lokalt kendskab fra deres side. Håber vi får et lignende vindue til et par gode sejladser i dag, hvor starten var sat til klokken 13.00".

hansentilORC

Hansen under en af sejladserne.

Hvert sekund tæller

"Dem, vi kigger mest efter på resultatlisten, er nogle af de Farr 30, der ligger fremme, Mummy One og Sease. De er rigtig giftige fartmæssigt. Når vinden går op og ned i styrke, har de en acceleration, som vi har svært ved at følge. Vi har dog fordel af at have en fritflyvende genoa om bord, som vi kan sejle med i op til  otte knobs vind på kryds. Den giver en noget bedre acceleration, end vi ellers normalt har, når vi sejler med fok. Ellers er det selvfølgeligt Italia 998 med både Low Noise (der slog os i Barcelona for to år siden) og Sugar. Desuden en kraftigt optimeret Arcona 340, der så stærk ud efter de to offshore sejladser. De havde det dog lidt svært i går og faldt lidt tilbage. Det er tæt i toppen. I går fik vi præcist samme præmietid som en anden båd og fik derfor en delt førsteplads. Nummer tre var et sekund efter...hvert sekund tæller ude på banen!", slutter Sofus Pedersen.

Resultaterne fra ORC VM kan ses her. Hansen sejler med i klasse C.

Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...

Flot donation øger sikkerheden i Roskilde

Tun-feber i Helsingør – billetterne er revet væk

Kapsejlads

Anne-Marie Rindom skadet - misser Hyéres!

★ Artikel

★ Ruffet måtte af og på igen

Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL