fbpx

Refleksioner over Olympic Vision og fremtiden

Related Articles: 'Olympic Vision' er klar - VM splittes op - sejlsporten er udfordret på flere områder, Line Markert om OL & Sejlsporten – fra World Sailing konferencen i Malaga, Ny olympisk vision for sejlsporten skal sikre OL-status efter 2028
Inkluder i Newsletter: Ja

Fremtidens sejlsport vil blive markant anderledes, og her er IOC præsident Thomas Bach’s ord  'Change or be changed' ganske interessante, og noget vi skal bide mærke i.

Bådmagasinet har talt med Anders Kristensen i Norge, som tidligere har været talentchef i OL-arbejdet i Dansk Sejlunion, inden han blev direktør i KDY. De seneste 9 år har Anders som generalsekretær siddet ved roret i Kongelig Norsk Sejlforening (KNS). Anders var selv en meget aktiv Match Race sejler, og i en årrække blandt verdens bedste teams med Jesper Radich ved roret.

Anders Kristensen kommer her på Bådmagasinet - helt eksklusivt, med sine refleksioner over Olympic Vision og fremtiden for sejlsporten.

- Anders Kristensen deltog også i World Sailings årsmøde i Malaga, og hans betragtninger lyder som følger:

Ungdoms OL i Dakar. Ja, det bliver en ren brætkapsejlads, men jeg tror ikke man skal lægge så meget i det og tolke for meget ind i fremtiden for sejlsporten, men så alligevel lidt! 

Dakar projektet er et kæmpe prestigeprojekt for IOC og meget vigtig for IOC af strategiske årsager. Alle idrætter kommer til at gå på kompromis, fordi faciliteter og infrastruktur ikke er i nærheden af at kunne møde moderne krav. Sagt på anden måde - hvis ikke det havde været fordi det var i Afrika, ville Dakar-buddet aldrig været accepteret.

Alastair Fox præsenterede mulighederne under årsmødet i World Sailing, og de var i praksis ikke eksisterende. Der er ingen havn og næsten ingen muligheder for at fragte bare en container ned på stranden. Alt må derfor i praksis kunne organiseres i et telt og med jetski. Det udelukker så at sige alt udstyr, bortset fra bræt (windsurfing og kiteboarding, red.).

IOC sætter meget stor pris på, at World Sailing var villig til at gå så meget på kompromis, og det er betonet fra både World Sailing og IOC' side, at Ungdoms OL i 2026 på ingen måde bliver retningsgivende for fremtidige OL’er. 

Det bliver IQ-foil og Kite med al sandsynlighed, men er ikke 100% afklaret. Det blev diskuteret om det skulle være Wing-foil i stedet for Kite, men det blev kraftig frarådet faktisk også af klasseklubben selv. For det første er der ikke vind nok i området og for det andet er klassen og udstyr slet ikke der, hvor man kan snakke om en klasse, hvor der kan arrangeres internationale kapsejladser. Udstyret er meget forskellig, der kommer hele tiden nyt og er faktisk ikke specielt udbredt internationalt uden for de største og rigeste lande, det sidste var lidt overraskende. Foreløbig skal man altså se på Wingfoil, som et bræt som mange aktive jolle og brætsejlere har med ved siden af til skæg og ballade. 

Der hvor det alligevel er interessant er jo, at alle idrætter bliver beskåret på antal deltagere, sejlsporten bliver reduceret til 96 deltagere fordelt på 2 klasser à 24 deltagere piger/drenge i hver klasse. Det er ned fra 3 klasser og 128 deltagere. Det bliver diskuteret, om man skal reducere i kiteklassen og øge i IQ-foil, fordi det er urealistisk at se 24 nationer repræsenteret i Kite og særlig for piger. Et alternativ, som vil være helt nyt, er, at der åbnes for at der kan komme flere deltagere fra samme nation. 

Det mest interessante er i virkeligheden behovet og kravet fra IOC om at forenkle sporten – ikke bare sejlsporten – for at gøre den mere bæredygtig, og det er her Ungdoms OL i Dakar er tæt forbundet med den olympiske vision. 

Derfor bliver fremtidens sejlsport markant anderledes, og - som tidligere nævnt bliver ordene 'change or be changed' meget interessante, og noget vi skal bide mærke i.

Bæredygtig fremtid 
Bæredygtighed er ikke bare et spørgsmål om klima og miljø, men i lige så stor grad et spørgsmål om tid og økonomi. 

Bæredygtighed betyder i sportsammenhæng lige konkurrence, og i Norge hvor jeg bor og arbejder, har man nu fået så stor en fordel i Langrend, at det er begyndt at blive et problem. Derfor er man begyndt at diskutere ressource begrænsninger. 

Vi er ikke helt der i sejlsporten – endnu, men måden vi i dag gennemfører ikke bare OL-sejlsporten, men også ungdoms sejlsporten på, er ikke bæredygtig, og vi har over tid gjort det endnu mere vanskeligt for os selv. 

Jeg tror der er store forandringer på vej. Alene det, at mange af de strategiske diskussioner som blev gennemført under Årsmødet ofte skete på lukkede møder, siger jo, at det er ikke bare størrelsen på fokken i 470’er der diskuteres!

Jeg tror vi går i retning af, at du ikke har dit eget udstyr med til kapsejladser, men materielle stilles til rådighed af arrangøren, og der bliver sejlet i meget mindre felter med korte og mange sejladser - a la det man oplever i Liga-sejlads. 

Jeg tror også der kommer meget store begrænsninger måske ligefrem forbud mod at have trænere på vandet i coachbåde. Det vil sandsynligvis være nogen baser rundt i hele verden, som har udstyret og kommer til at arrangere disse kapsejladser. Det betyder, at hele det gigantiske flyttecirkus man ser hver dag året rundt både lokalt og internationalt kommer til at forsvinde. 

Det får også den konsekvens, at man eksempelvis kan skabe en stabil World Cup, som er efterspurgt både af IOC og World Sailing. Hvis man tager dette ned på nationalt og lokalt niveau, vil det forandre hele måden vi arrangerer kapsejladser på og stille andre krav til arrangører, klubber og ikke mindst sejlere, men selvfølgelig er det mulig. 

I gamle dage var det meget normalt med stævner på en dag, og ikke en hel weekend. Måske er det vejen tilbage til det, vi skal huske på, at tid er en vigtig del i at blive bæredygtig. Der er også muligheder i dette for både dansk og norsk sejlport, og jeg tror det er vigtigt, at vi kommer på banen nu. Dem som er sidst ude bliver som regel taberne... 

Vi begynder i Norge at tage de første skridt i retningen af det, jeg tror vi kommer at se i fremtiden. Når vi skal arrangere næste hold-NM i Optimst er jeg ganske sikker på det bliver i vores tunge plast-Optimst joller, som vi bruger til nybegyndere, de er rigtig nok ikke beregnet for kapsejlads i international sammenhæng, men de er helt ens. Det bliver sandsynligvis også uden trænere og forældre på vandet i motorbåd, men det vigtigste er faktisk, at det er muligt for hele klubben at rejse i tog til NM. 

Der bliver helt sikkert en diskussion om at man skal kunne have sine egen rig med osv., men jeg tror ikke vi ender der. Det er nogen af de kompromisser, vi er nødt til at indgå og fremtidens sejler skal lære at håndtere.

Og til alle vi konservative, for vi sejlere er jo glad for det bestående - 'Change or be changed.' 

 
 
 
 











Udvalgte artikler *