fbpx

Sejlernes vej til OL 2024 - vi har talt med Sportschef Thomas Jacobsen

Related Articles: De danske sejleres olympiske historie, DEL I: Hvor står dansk sejlsport her to år før OL?, DEL II: Hvor står dansk sejlsport to år før OL i Paris?
Inkluder i Newsletter: Ja

Kommende sæson bliver meget afgørende for dansk sejlsports deltagelse ved OL i 2024. De fleste nationspladser fordeles ved World Sailing’s store VM-stævne i Holland i august, hvor der skal kæmpes om nationspladser i de 10 olympiske sejlsportsdiscipliner.

Deltagelsen i VM-stævnet bliver begrænset, og på nuværende tidspunkt er det ikke sikkert, at Danmark vil kunne få flere pladser i nogle klasser, andre end den ene, alle nationer har ret til - dog ser vi mulighed i tre klasser, mere herom senere. De nationer som ønsker flere pladser skal søge World Sailing om det senest den 16. marts 2023.Hvis mange lande ansøger om yderligere pladser, bliver resultaterne i VM 2022 samt verdensranglisten ved årsskiftet 2022/23 lagt til grund.

Kigger man på VM-resultater samt ranglisteplaceringer, så vil Danmark sandsynligvis kunne opnå mindst to VM-pladser i følgende klasser: ILCA 6 kvinder, 49er mænd og 49erFX kvinder. I de øvrige klasser vil DS forventeligt blive afhængig af, at andre lande med bedre resultater i 2022 ikke anmoder om for mange ekstra pladser til VM stævnet.

Eneste danske sejler med en VM top 10 placering i 2022 var Anne-Marie Rindom i ILCA 6, og Danmark har ikke så mange besætninger i top 20-30 på verdensranglisten. Hvis Danmark har flere sejlere, som ønsker at deltage i VM-stævnet i Den Haag den 10. - 20. august 2023, bliver der brug for en forudgående udtagelse af de danske sejlerne. 

Sportschef Thomas Jacobsen siger herom: Ja der er intern udtagelse og rangering i klasserne. Her er Palma udpeget til at være det tællende stævne.”

Tal for sejlsporten ved OL 2024
Sejlsporten har i mange år haft 10 medaljesæt ved OL, og i 2024 bliver der:

  • 4 discipliner for kvinder – ILCA6, 49erFX, IQFoil & Kite Foil
  • 4 discipliner for mænd – ILCA7, 49er, IQFoil & Kite Foil
  • 2 discipliner for mix besætninger – Nacra 17 & 470

Der bliver tale om i alt 330 sejlere, og OL 2024 bliver historisk set de første olympiske lege med lige mange kvindelige og mandlige discipliner samt deltagere. Dermed har sejlsporten opfyldt IOC’s krav om fuldstændig ligestilling mellem kønnene ved OL.

De 330 sejlere udgør i alt 250 både, hvor der i hver kan deltage én nation per båd. Der forventes deltagelse af i alt 65 nationer, og dermed vil sejlsporten være én af de sportsgrene ved OL, hvor flest nationer deltager.

Sportschefen bud på 'kval'
Thomas Jacobsen har netop meldt ud, at han forventer dansk deltagelse i syv klasser ved OL 2024, og uddyber overfor Bådmagasinets læsere dette:

”Vi forventer at kunne kvalificere ILCA 6, 49er og 49FX i første forsøg (Haag 2023, red.). Herudover har vi et målrettet forsøg og projekt med ILCA 7, IQFoil M/K, og Nacra 17 Mix hen i mod det, der i systemet kaldes for ”last chance regatta”, hvor der er mange pladser i spil denne gang.

DS prioriterer støtte og trænersupport til to både/besætninger i Haag. Får vi flere pladser i en klasse så er det for egen regning og uden landstrænerens support. Augmentationen handler om at sikre den fornødne support til de besætninger, der potentielt kan kvalilificere nationen, men samtidig lade andre få erfaring med at deltage.”

Udover at kvalificere Danmark til en nationsplads, så skal der være interne danske udtagelser i de klasser, hvor mere end én besætning har ambitioner om OL-deltagelse. Udtagelseskriterierne er endnu ikke fastlagt. Det forventer sportschefen falder på plads i efteråret 2023, og han siger om sine forventninger hertil:

De interne kriterier er ikke endelig vedtaget endnu, men mit udkast er, at de bliver objektive og starter med EM for 49er og 49erFX joller i november. To stævner og bedste score vinder. 

Der er ikke nogen OL-kvalifikationskrav (fra Danmarks Olympiske Komite, red.) til sejlerne, da der ikke er ”fribilletter” i vores system. Hvis man kvalificerer, kan man også sejle.” 

Det betyder altså, at nationskvalifikation i en klasse samtidig betyder, at Danmark kan stille med en besætning til OL. Det er nye toner fra Danmarks Olympiske Komité, som tidligere også forventede, at en sejler skulle have chance for topplaceringer ved De Olympiske Lege. Dette giver så bedre mulighed for, at sejlere kan opnå olympisk erfaring i 2024 med henblik på en videre satsning mod OL 2028 i Los Angelos.

Hvor mange OL-nationspladser sejles der om ?
Langt hovedparten af nationspladserne fordeles i Haag i august 2023, hvor alle nationer har muligheder for at deltage i det store VM-stævne. Opnås der ikke nationsplads her, bliver der hård kamp om de resterende nationspladser, og man må man vente til mulighederne i første halvår 2024. Her vil være en ny chance i et europæisk kvalifikationsstævne, hvor yderligere 1-2 pladser fordeles. 

Hvis det heller ikke lykkes ved dette stævne, får sejlerne en sidste chance i en ”Last Chance” regatta i Hyeres (18.-27. april 2024, red.). Her vil sejlere fra hele verden kæmpe om de få resterende ledige pladser, men så er der også kun nogle måneder til OL starter i Marseille.

For ILCA klasserne vil der tillige blive mulighed for at kvalificere sig nationalt til klassernes VM i januar 2024 i Adelaide, Australien. ILCA 6 og 7 er med hver 40 deltagere de to største discipliner ved OL, hvilket er årsagen til, at de har en ekstra kvalifikationsmulighed.

img 1828 2

Så for de danske sejlere vil det være en stor fordel, at kunne opnå nationspladser i Haag (den 10.-20 august 2023, red.), og derefter vil de kunne koncentrere sig om, dels at forbedre og konsolidere et højt niveau, dels kampen om den danske plads, hvis der er mere end én besætning i hver klasse med ambition om deltage i OL 2024.

Allersidste mulighed kan være, hvis nogle nationer ikke ønsker at benytte deres nationsplads. Beslutning om tildeling af disse restpladser ligger ultimativt hos World Sailing Executive Office & Board.

Kigger man som helhed på World Sailings kvalifikationssystem, er det evident, at det er de europæiske nationer som får den hårdeste kamp om nationspladserne, hvorimod de større og traditionelt stærkere sejlsportsnationer på andre kontinenter – især USA, Canada, Brasilien, Australien, New Zealand, Kina og Japan – får det noget nemmere ved de kontinentale kvalifikationer.

OL, er et af de emner, vi her på Bådmagasinet, har skrevet mest om gennem tiderne. Det er blevet til over 400 artikler. Søger du i kategorein OL under 'Nyheder' og herefter Kapsejlads / OL finder du hele molevitten. Klik her.


Galleri









Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen





Udvalgte artikler *