fbpx

Allan Nørregaard siger farvel til 49'eren

Inkluder i Newsletter: Ja

Der rokeres noget rundt i OL klasserne 49'er og Nacra 17 fortiden. Senest har en Nacra 17 besætning med Jacob Dannefer og Anne-Line Lyngsøe, meldt deres 'skilsmisse' - og nu stopper OL bronzevinder Allan Nørregaard sit samarbejde med Anders Thomsen – en 'skilsmisse' der begge sender d'herrer om bord på en Nacra 17, Allan sammen med Line Just og Anders sammen med Lin Ea Cenholt  – forvirret?

Fra Dansk Sejlunion har vi modtaget følgende nyhed:

Dansk sejlsport går efter at skabe en båd med medaljepotentiale i den nye olympiske mixklasse Nacra 17. Det sker ved at splitte to af de bedste danske kvindelige og mandlige 49er-besætninger for i stedet at sætte dem sammen i to Nacra 17-katamaraner.

Én af de fire sejlere er Allan Nørregaard, der sammen med Peter Lang vandt bronze i 49er ved sidste års OL i London.

"Jeg vil gerne have nogle nye udfordringer for at kunne udvikle mig som sejler. Her er Nacra 17 oplagt. Det er en ny, hurtig bådtype, som jeg har haft kig på, siden den kom på OL-programmet," siger Allan Nørregaard.

"Rent teknisk er der ikke den store forskel på at sejle 49er og Nacra 17. Formatet med korte baner er også nogenlunde det samme i begge klasser. Jeg tror på, vi kan skabe en besætning, der kan kæmpe med om medaljerne i Rio. Ellers giver det ikke mening for mig – jeg tager ikke til OL bare for at være med," siger Nørregaard, der skal danne besætning med Line Just – datter af den tidligere OL-sejler i Starbåd Mogens Just.

Allan Nørregaards gast siden OL, Anders Thomsen, skal fremover sejle Nacra 17 med Lin Ea Cenholt – hidtidig 49erFX-makker med Line Just.

"Det er et vildt spændende projekt for Line og jeg. Jeg forventer først og fremmest, at vi kan udvikle os rigtigt meget som sejlere. Vi rykker ind i forreste række på landsholdet, hvor økonomien tillader, at vi kan fokusere 100 procent på vores sportslige udvikling," siger Lin Ea Cenholt.

Læs også: 49'er og FX samler sig i nyt Dream Team

Dansk Sejlunions sportschef Thomas Jacobsen ser et stort potentiale for dansk sejlsport i Nacra 17.



"I Danmark er vi traditionelt stærke i de mere tekniske bådklasser. Det er er 49eren et godt eksempel på. Jeg tror på, vi kan skabe noget tilsvarende i Nacra 17. I første omgang har vi etableret et Nacra-miljø med to landsholdsbesætninger og yderligere to besætninger, der også har potentiale. Det giver os et stærkt udviklingsmiljø, og jeg forventer, at vi relativt hurtigt kan blande os i verdenseliten," siger Thomas Jacobsen.

Nacra 17-satsningen er skabt i samarbejde mellem Dansk Sejlunion og Team Danmark, hvor sidstnævnte sikrer det økonomiske fundament under projektet.

 

World Cup-stævnet i Miami til januar bliver første test for de nye danske Nacra 17-besætninger. Sæsonens store mål er VM i Santander til september, hvor der er nationspladser til OL på højkant. Efter VM skal det danske Nacra 17-projekt evalueres.

Om de danske Nacra 17-besætninger

Det nye danske Nacra 17-projekt tæller i alt fire besætninger, der deltager i et fælles træningsmiljø med hjemsted i Kaløvig. To af besætningerne indgår på det danske sejlerlandshold og er støttet økonomisk fra Dansk Sejlunion og Team Danmark:

· Line Just og Allan Nørregaard

· Lin Ea Cenholt og Anders Thomsen

Begge besætninger kommer fra 49er-klassen. Allan Nørregaard og Anders Thomsen har sejlet sammen siden OL i London. De vandt sølv ved EM i 2012. I år har de en 7. plads fra VM, og de blev nummer 11 ved EM.

Lin Ea Cenholt og Line Just har sejlet sammen i 49erFX gennem 2013. De blev nummer 34 ved VM og nummer 20 ved EM. Desuden har en 5. plads fra U-VM.

De to øvrige danske Nacra 17-besætninger er:

· Anne-Line Lyngsø Thomsen og Søren Kristensen

· Annette Viborg og Martin Hjortlund

Det er to unge besætninger med udviklingspotentiale. De indgår i træningssamarbejdet med landsholdsbesætningerne, og alle fire både kommer til at deltage i en række World Cup- og Europa Cup-stævner i løbet af 2014.

Træningsfællesskabet er baseret på, at alle fire både hjælper hinanden ved at udveksle viden og erfaring – samtidig med, at de presser hinanden på vandet og er konkurrenter ved stævnerne. Metoden, der i sejlerkredse er kendt som "Den Danske Model" skal sikre en mere stejl udviklingskurve for hver af bådene frem for, hvis de skulle træne mere individuelt.