Kim Andersen dømt i etik-sag: Spørgsmål rejser sig

Related Articles: Omfattende TSE-Rapport med hård kritik af Kim Andersen, World Sailing: Giver magt adgang til at snyde?, Brænder platformen under Kim Andersen?, Kim Andersen tabte valget - Quanhai Li ny præsident for World Sailing, Kim Andersen: "Hvis der er en etisk sag mod mig, så burde de smide mig ud"

Kim Andersen tabte for nyligt præsidentvalget i World Sailing. Nu bliver hans eftermæle stærkt præget af dommen i en rapport, udført af den uvildige undersøgelsesdommer Laurence Burger. Hun er udpeget af World Sailing, og godkendt samt accepteret af Kim Andersens egen advokat.

TSE-sagen er direkte forbundet til Dansk Sejlunion og Danmarks Idrætsforbund, eftersom det var dem, som hyrede TSE til at bistå i Andersens valgkampagne i 2016. TSE begyndte umiddelbart efter valgsejren i 2016 at arbejde for World Sailing, overvejende som Kim Andersens personlige støtte. Dette foregik, som rapporten viser, i høj grad i det skjulte. Det er den interessekonflikt, sagen drejer sig om, og det rejser spørgsmål om DS og DIF's rolle i sagen. Rapporten påviser forhold som ikke stemmer overens med udtalelser, både fra Andersen og hans nærmeste samarbejdspartner under valgkampagnen, Hans Natorp.

”Indgået for assistere ham selv”
Rapporten starter med at konkludere, at ”Kim Andersen signerede en kontrakt mellem World Sailing og TSE (et PR-bureau, der forinden havde hjulpet ham selv i valgkampagnen), uden at informere World Sailing bestyrelsen om den tilknytning han havde til TSE, og uden godkendelse af bestyrelsen. Han havde pligt til at oplyse om potentielle interessekonflikter, men gjorde det ikke. Undersøgelsesdommeren konkluderer at der fandtes en ”egentlig, eller i det mindste mulig, personlig interesse med hensyn til TSE-aftalen, fordi aftalen for det meste blev indgået for at assistere ham selv og muligvis CEO Andy Hunt”.

Et blakket ry
Rapporten, som du kan læse i sin helhed nederst i artiklen her, indeholder talrige eksempler på at Andersen har udeladt relevant information, er kommet med påstande, som viser sig ikke at være rigtige, og i at modsige sig selv. Blandt andet siger flere bestyrelsesmedlemmer i World Sailing, at Andersen benægtede at have haft nogen kontakt med TSE inden han blev valgt til præsident – hvor sandheden er, at TSE blev hyret af Dansk Sejlunion og Danmarks Idrætsforbund, netop for at assistere under Andersens valgkamp.

Her er nogle uddrag fra rapporten:

”Den ureglementerede signering, manglen på godkendelse af TSE-aftalen i bestyrelsen, og forlængelsen af aftalen langt forbi den forudsagte deadline, sammen med bevis for at TSE for det meste arbejdede for at støtte Andersen, får undersøgelsedommeren til at konkludere, at Andersen ikke udførte sin funktion med integritet og uafhængighed.”

”Andersen var mest interesseret i sin egen support, og tilsidesatte World Sailings interesser, specielt økonomisk. Undersøgelsesdommeren finder at Andersen ikke udviste integritet for World Sailing, når han indgik kontrakten. Som følge af dette, finder undersøgelsesdommeren at Andersen havde en privat eller personlig interesse i relation til TSE, som forringede hans evne til at udføre sin funktion med integritet på en uafhængig og formålstjenlig måde.”

”Undersøgelsesdommeren finder at godt lederskab (proper governance) og transparens kaldte på en afsløring af den potentielle konflikt, for at give World Sailing muligheden for at beslutte hvordan man skulle forholde sig. Det faktum at det ikke blev gjort, er videre bevis på at Andersen ikke ønskede at agere efter World Sailings regler, men efter sine egne regler. Den attitude var også tydelig under komiteens arbejde, hvor mange forhindringer blev kastet mod undersøgelsesdommeren, i et forsøg på at stoppe eller forstyrre undersøgelsen.”

”I lys af de væsentlige financielle omkostninger afholdt af World Sailing igennem ansættelsen af TSE, som tilsidesatte World Sailings bedste interesser, finder undersøgelsesdommeren at Andersen har forbrudt sig mod Sektion 1.9 (a), 1.9 (b) og 1.9 i Code of Ethics, og beslutter at anklage Andersen for krænkelse af Code of Ethics.”

Stille fra DS og DIF
Line Markert, formand for Dansk Sejlunion, og Hans Natorp, tidligere formand for Dansk Sejlunion, har begge været stærke støtter for Kim Andersen. Begge har givet udtryk for at konflikterne omkring Andersens præsidentskab udelukkende har handlet om hetz og politisk pres fra en lille gruppe politiske modstandere og modkandidater til præsidentposten. De kritiserede, og ikke mindst faktuelle, forhold som har vist sig i Andersens fireårige præsidentperiode, har de ikke villet forholde sig til.

”En helt urimelig hetz”
Hans Natorp var direkte involveret i aftalen mellem TSE og Dansk Sejlunion/Danmarks Idrætsforbund (hvor Natorp nu er formands-kandidat), og har blandt andet benægtet, at TSE hjalp til med Andersens valgkampagne. Line Markert skriver i en pressemeddelelse, at ”det er min stærke overbevisning, at Kim har været en fremragende præsident for World Sailing. Han har kæmpet for at reformere World Sailing og sejlsporten, men har været udsat for en helt urimelig hetz fra en fraktion af meget konservative kræfter i den internationale sejlsportsverden, som var indædte modstandere af denne udvikling.”

Her på Bådmagasinet vil vi kigge nærmere på sagen, og invitere Hans Natorp og Line Markert til at besvare nogle af de spørgsmål som rejser sig.

Læs rapporten her







Vendée Globe

Regnskabets time - vi gør status inden de brølende 40'ere...

Kort nyt

Black Friday: Sejlerbogen til særpris – kun i dag

★ Test af sejlbåde

★ Arkivet: Utzon spidsgatteren nuttede ”Snuller” - en...

Kort nyt

BÅD 566: Årets store vinterudgave - på gaden nu

Kort nyt

Jules Verne-trofeet: Duel jorden rundt - kampen er i gang

Branchenyt

Seldén leverer kulfibermast til Farr X2

America's Cup

Hvorfor er det så svært at sejle en AC-75? Se video

★ Historien

☆ PDF : Titanic skal sejle igen, skal du med?

Kort nyt

På fisketur? Nyt smart ekkolod fra Garmin

Vendée Globe

Se skaderne på HUGO BOSS - Alex Thomson holder modet oppe



Sailing World News


Udvalgte artikler *


Produktnyt

Få bedre overblik, når du sejler

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder