fbpx

Lystbådehavne samlet til årsmøde i Vingsted - ny spændende udvikling på vej

Inkluder i Newsletter: Nej

De danske lystbådehavne har store emner på programmet, når de i denne uge er samlet fra hele landet. 300 havnefolk, og 70 leverandører fra branchen deltager i FLID - Foreningen af Lystbådehavnes årlige møde og Havnemesse, med aktuelt temaer som stormflod og bæredygtig havnedrift på dagsordenen, sammen med oplæg om blandt andet gæstetilfredshedsmålinger og klapning af havnesediment.

Meget at glæde sig over i 2023
Lystbådehavnene i Danmark havde i 2023 over 1 million gæsteovernatninger, og efterspørgslen på havnepladser stiger. Udviklingen i havnene går rigtig stærkt, samtidig med de opsøges af flere og flere brugere.

Foruden traditionel havnedrift og servicering af sejlere, skal havnene i dag også være eksperter på turisme, markedsføring, kommunikation, klubarbejde, friluftsliv, sikkerhed og meget mere. De professionelle krav til kompetencerne hos havnens ansatte og bestyrelser stiger, og den faglige udvikling kan ses på resultaterne.

FLID – Foreningen af Lystbådehavne i Danmark organiserer nu 300 havne, hvilket er omkring 90 % af alle bådepladser. Brancheorganisationen har i efteråret gennemført en stor undersøgelse blandt foreningens 300 medlemshavne, og resultatet er opløftende.

Generationsskifte på vej
63 % af havnene ser for sig, at der vil være nogen eller stor efterspørgsel på bådepladser i nærmeste fremtid. En stigning på 15 % af bådejere under 45 år viser, at et længe ønsket generationsskifte er på vej. Sammenlignet med tidligere undersøgelser er tendensen, at ventelisterne stiger hastigt. Der er 21 % færre havne med ledige bådpladser og 13 procent flere havne har måtte oprette en venteliste, hvor der i gennemsnit står mere end 70 bådejere og venter i hver havn.

Bæredygtigt samarbejde
På havnemesse deltager 70 virksomheder, med speciale i produkter og services til de danske Lystbådehavne. Branchens producenter har i mange år stået klar til at gå i dialog med årsmødets 300 deltagere fra havnene om at udvikle de løsninger, der er behov for på havnene - og der sættes i år fokus på bæredygtigt samarbejde - snakken kommer uden tvivl også til at handle om erfaringerne fra stormfloden, og de behov for nye produkter, der skal være med til at ruste de danske lystbådehavne mod fremtidens naturkatastrofer.

Stormfloden har ramt hårdt

Et af de store emner på Lystbådehavnenes konference er naturligvis stormfloden, der ramte den sydlige del af landet hårdt i oktober.

Hver fjerde af de ramte havne har meldt tilbage, at de kun delvist kan blive klar til sejlsæson 2024, og nogle havne må desværre erkende, at der vil gå mere end et år, før de igen kan åbne for havnen.
FLID har fået indrapporteret skader fra medlemshavne på over 90 millioner kroner, hvilket er 4,5 gange større end ved ”Bodil” i 2013.

Formand for FLID, Bent Ole Jonsen udtrykker på vegne af årsmødet en samlet opfordring til politikerne:

– Lystbådehavnene skal tages af Naturskaderådets negativliste, så havnene i lighed med sommerhuse kan få del i erstatningerne ved stormflod. De ramte havne står i dag helt alene om oprydning, samt finansieringen og genetablering af de skadede moler, broer og anlæg. Vi opfordrer politikerne til at yde hjælp her og nu til de berørte havne, samt at sikre lystbådehavnenes fremtid ved at tage dem med i den kollektive stormflodsordning. Lystbådehavnene er en vigtig del af det danske samfund, turisme, friluftsliv og erhvervsliv. Det er i landets fælles interesse at sikre lystbådehavnenes fremtid.












Udvalgte artikler *