fbpx

Lynetteholm: Simulator-test bag ændring som vil øge sikkerheden 

Inkluder i Newsletter: Ja

By & Havn tager nogle af verdens mest avancerede maritime simulatorer i brug for at sikre, at både lystsejlere og kommercielle skibe får de bedst mulige betingelser for at anløbe København, når Lynetteholm bliver en realitet.

Lynetteholm, der blandt andet skal dæmme op for fremtidens trussel om oversvømmelser i København, kommer fundamentalt til at ændre byens havneindløb. I dag passerer både og mindre skibe igennem Lynetteløbet, mens de store anløber havnen gennem Kronløbet, men når Lynetteholm bliver etableret, bliver Lynetteløbet lukket, og så skal både lystsejlere, rorere, og skibe deles om Kronløbet. Det fremgår af en pressemeddelelse fra By & Havn.

For at det kan ske har By & Havn været på besøg i FORCE Technologys store maritime simulatorer for at undersøge alle relevante scenarier, og her har man fundet ud af, at en ændret konstruktion langs Lynetteholms nordkyst, vil forbedre sejlforholdene ganske betragteligt.

- Den oprindelige plan var, at der skulle være spuns langs nordkysten, men i forlængelse af den politiske aftale har vi valgt at ændre til en stenkonstruktion, og det havde en klar positiv indvirkning på sejlforholdene for lystbåde i Kronløbet, forklarer Hans Vasehus, havnebygmester og anlægschef i By & Havn.

Den oplevelse deler Ingeborg Stenbæk Madsen, der er udviklingskonsulent i Dansk Sejlunion. Hun har deltaget i begge simuleringer, og bemærker en markant forskel.

- Med spuns-konstruktionen var der virkeligt svære forhold for lystbåde, men med stenkonstruktionen er betydeligt roligere forhold. Det er stadig ikke super behageligt inderst inde i tragten, men der er helt klart sket en markant forbedring, siger Ingeborg Stenbæk Madsen.

I simulatorerne har By&Havn med hjælp fra FORCE Technologys maritime specialister blandt andet fået visualiseret og analyseret to mulige konstruktioner af Lynetteholms nordlige kyst, ligesom man har visualiseret og analyseret to mulige løsninger i forbindelse med højvandslukket i en tæt på 1:1 realistisk simulation med ekstremt stor detaljegrad.

Den ene simulering så på mulighederne for et højvandslukke med to porte - én til kommerciel trafik og én til lystsejlads. Mens den anden simulering så på en samlet løsning med én port til både kommerciel trafik og lystsejlads. Begge tog udgangspunkt i anløb til Langelinie og Oceankaj.

Deltagerne i simuleringerne var meget imponerede over, hvor realistisk oplevelsen var.

- Du har ikke vinden i håret, men rent teknisk er det en ret vild oplevelse. Der blev lavet simuleringer med både krydstogtskibe og sejlbåde, som er det, jeg plejer at sejle, og man har skærme til alle sider og står bogstaveligt talt og vender sejl, så der er ingen tvivl om, at sådan en simulator er et virkelig godt redskab, siger Ingeborg Stenbæk Madsen.

Simuleringerne bliver nu analyseret og indgår i det videre planlægningsarbejde omkring Lynetteholm.

 

 




Seneste nyheder





★ Artikel

★ Er CE-mærkning din garanti for sikkerhed?

SailGP

Barselsvikaren - nu med fast job

Kort nyt

KDY Sharks på podiet i Portugal

Kort nyt

Museet for Søfart står til at miste millioner af kroner

Kort nyt

Træk en kajak i automaten på Rørvig Havn

Kort nyt

Sejlsportens store succes: Kvinderne stormer frem

Kapsejlads

Rindom topper verdensranglisten

Kapsejlads

Ocean Globe Race: 5.000 sømil uden varm mad og kaffe?





Udvalgte artikler *