Egå gør klar til en travl forårssæon med nyt grej

Mandskab og maskiner er klar til en ny sæson for fuld kraft i Egå Marina, og det er ikke for meget sagt, at bådene får et gevaldigt løft nordøst for Aarhus.

I virkeligheden bliver det til et par tusinde løft hvert eneste år, når sejlbåde, motorbåde og joller enten hives op af det våde element for vinteren eller sættes i vandet til en ny sæson. Dels fartøjerne fra marinaens egne 700 store bådpladser og 100 jollepladser - og dels ganske mange store både, der kommer udefra, og som benytter Egå Marina, fordi man her kan håndtere også de tunge.

”Vores nye portalkran kan løfte op til 35 tons, og derfor vælger mange ejere af store og tunge både at sejle til Egå, selv om de ikke har bådplads her. Så løfter vi bådene op og transporterer dem med vores nye Manitou-teleskoplæsser med trækvogn. Bådene klargøres, og så går turen den anden vej, hvorefter de store både kan sejle til hjemhavnen”, fortæller havnemester Lars Kock Andersen hos Egå Marina.

For såvel de udefrakommende som for Egå Marinas egne både gælder, at de skal transporteres rundt på marinaens areal, når portalkranen har hevet dem op af vandet. Det kommer til at forgå med fornyede kræfter med havnens nye Comfort-teleskoplæsseren med en veldimensioneret bådtrailer. 

To mand fast på kran og læsser
Når nationen ellers ikke er corona-ramt, kører mandskab og maskiner for fuld styrke fra forleden - 1. april og frem til den 15. juni, hvor de sidste både er ved at være i vandet.

”Fra 1. oktober begynder vi at løfte bådene op på land igen, og det gør vi så et par måneder frem. Vi kører med kranen fem måneder om året, hvor to mand er fast beskæftiget med henholdsvis den hollandske Roodberg-portalkran og Manitou-teleskoplæsseren”, siger Lars Kock Andersen.

Den nye Manitou MT625H Comfort har afløst en anden Manitou-teleskoplæsser, som havde en halv snes år på bagen. Det medførte ikke de store diskussioner hos Egå Marina, da den veltjente maskine skulle have en afløser, efter den gamle havde kørt upåklageligt og helt uden problemer i 10 år. "Den nye er nem og hurtig at komme rundt med, også mellem de mange både. Og dels er den ligeledes nem og hurtig for chaufførerne at komme ind og ud af. Det skal de jo mange gange i løbet af en arbejdsdag”, fortæller havnemesteren.

Også andre opgaver
Foruden hovedopgaven med at rangere lystbådene fra kranen til bådstativerne, tager teleskoplæsseren også en tørn med forskellige andre opgaver i marinaen. Marinaen har stativer for fire millioner kroner til både fra nul til 35 tons, og de skal stables, når de ikke er i brug. Der skal flyttes ting og materiel rundt. Monteret med fejeudstyr holder maskinen pænt og rent på det store område. Og den er også løbende i sving med anden vedligeholdelse af hele anlægget.

”Vi vedligeholder naturligvis løbende faciliteterne, og sidste år forlængede vi en bro med 55 meter og skabte dermed 15 nye bådpladser på hver fem meter i bredden og 18 meter i længden. Det samme har vi så gjort i år. Vores store pladser rives væk. Folk vil have store både. Og så har vi naturligvis god brug for solid maskinkraft”, forklarer havnemester Lars Kock Andersen.

Når bådejerne ønsker enten at få deres både i eller op af vandet, kan de aktivere systemet i Egå Marina hjemmefra. Bestilling af krantider og transport af bådene med Manitou-teleskoplæsseren foregår nemlig online med Zietwing-systemet, som Egå Marina selv har været med til at udvikle, og som i øvrigt har base på marinaen.

350 3







Kort Nyt

Sejlere fra træningslejren i Aarhus Covid-19 ramt

Kapsejlads

Sjælland Rundt klar med dato for 2021

Bådudstillinger

Stor interesse for virtuelt båd-show

Kapsejlads

Champions League: KDY kæmper om guldet

Kort Nyt

Overholder du loven når båden står på land?

Kapsejlads

Perfekt sejlvejr på Thurø Bund

Kapsejlads

KDY kæmper ved Sailing Champions League





Udvalgte artikler *


Produktnyt