fbpx

Catch 7,5 - Miljøbombe til trolling og fiskeri

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks


Hent artiklen som PDF - klik på link:

Bådmagasinet fandt prototypen på den helt nye ”Catch 7,5” i den hyggelige havn Lomma lidt nord for Malmø ved det gode gamle Oscars Varv med stolte traditioner.
Jörgen, Anders og Lasse har inviteret svensk og udenlandsk presse til en præsentation af en helt ny fiske- og fritidsbåd, der ud fra miljø-hensyn er unik og interessant. Går alt som man håber, vil man kunne bygge 25 til 30 både pr. år til miljøbeviste kunder verden over.

UNGT OG FRISKT
Bag det dristige design står fire unge fyre i ”Team4Design”. Teamet har gennem uddannelse og praktisk arbejde, i tæt samarbejde med den kendte båddesigner Thomas Wiberg, designet og udviklet båden ved hjælp af 3D-design.
Resultatet af mere end et års forsøg med forskellige modeller, simulering og kompositarbejde, udført af Thore Berntssons Båtbyggeri samt med rådgivning fra Levin Design, er det blevet til en fleksibel og funktionel båd med et helt specielt smalt skrog. En båd, der sejler hurtigt selv med lille motorkraft. Designet er utrolig frækt med en vandret, afrundet stævn, og en helt speciel bundkonstruktion med step, luftkanal og en indbygget ballasttank.

FISKERI OG TRANSPORT
Jörgen Larsson fra Oscars Varv fortæller os, alt imens han viser båden frem, at man for ca. et års tid siden bestemte sig for at skræddersy en lille båd til fiskeri og transport på vandet, f.eks. sejlads til sommerhuset. Den skulle være let og økonomisk.
Derfor valgte man at anvende vakuuminjiceret sandwich, integreret trimplan og en lille plantærskel. Samtidig skulle båden være meget smal for lettere fremdrift og have en 150 l indbygget vandballasttank i bunden til at give god stabilitet.
Catch 7,5 er derfor blevet 7,55 m lang og 2,10 m bred, og vægten kun 640 kg uden brændstof og motor. Den er bygget til påhængsmotorer i et samarbejde med Honda, og kan sejle 22 knob med 40 hk på hækken. Vælger man 60 hk er topfarten hele 29 knob, som de fleste nok kan nøjes med. Men skroget kan godt bære 90 hk på hækken, som på testbåden, og så sejler den maks. 38 knob med en marchfart på 30 knob og et forbrug på ca. en liter pr. sømil.

60 HK IDEELT I CATCH 7,5
Personligt mener vi at en 60 hk motor er mest ideel på denne båd. Det giver en noget mindre motorvægt, samt et forbrug på kun 0,39 l benzin pr. sømil ved 22 knob, som er marchfart. Det giver også en beskeden trailervægt på lidt over 800 kg med motor og brændstof om bord. Den kan trailes af enhver standardbil uden problemer. http://www.catchboats.se


 

TOILET OM BORD
En luge foran passageren åbner til en lille midtskibskahyt, som er dyb nok til at man kan montere et lille toilet i bunden, eller nøjes med et bærbart Porta Potti. Ud over den lille plads toilettet tager, er der næsten en kubikmeter stuveplads til alt fra cykler til redningsveste og fiskeudstyr. Man lukker rummet til med en luge i plexiglas der glider på plads på lodrette skinner. 
Ude i siderne agter er der god plads til fiskegrej og f.eks. vandski eller andre lange genstande. 
Den næsten lodrette og afrundede stævnprofil er dækket af et tyk beskyttelsesstykke i polyuretan, og der er tre kraftige fenderlister i hærdet gummi på begge sider i hele bådens længde.

KONKLUSION
Helt klart et stærk koncept med en spændende bund-konstruktion, frække linjer, lav vægt og et meget lille forbrug.
Seks gode siddepladser og et stort tørt rum med plads til et lille toilet samt fornuftig walk-around løsning. Højt fribord giver sikkerhed og båden kan sejles hurtigt, hvis man vil. Den lave vægt gør at man kan nøjes med få hestekræfter, og sammen med at båden er smal kan den trækkes af enhver standardbil.
Alt i alt en lille perle som vi faldt pladask for. Ikke mindst på grund af prisen på kun 329.000 SEK uden motor.

NI MODELLER
Vi skylder at gøre opmærksom på, at Catch vil blive produceret i tre størrelser, en på 5,5 m, en på 7,5 m og endelig en båd på 8,5 m. I alt ni varianter, hvor man også kan vælge f.eks. tag over hovedet eller andre løsninger. Alle skrog bliver i samme materiale og over samme skabelon. 

MOTORER OG FART
Honda 4T 40 hk Topfart 22 knob Marchfart 18 knob ca. 0,27 l/sm.
Honda 4T 60 hk Topfart 29 knob Marchfart 22 knob ca. 0,39 l/sm.
Honda 4T 90 hk Topfart 38 knob Marchfart 30 knob ca. 0,62 l/sm.

Vi gør opmærksom på, at forbruget vil øge væsentligt, hvis man vælger at sejle hurtigere end de nævnte marchhastigheder.

CATCH 7,5
Længde/bredde 7,55/2,10 m
Dybgang 0,48 m
Vægt 640 kg
Siddepladser 6 stk.
Kahyt/toilet 1 stk.
Trailervægt med 90 hk Honda 900 kg
Påhængsmotor efter eget valg 40-90 hk
Pris uden motor 329.000 SEK

Producent: Thore Berntsson Båtbyggeri
Yderligere info: .http://www.catchboats.se


 

GOD BALANCE
Når man i den grad er lykkedes med god balance i båden, skyldes det udover materiel og konstruktion, et unikt system med en selvregulerende indbygget ballasttank, som skaber stabilitet når båden ligger stille eller sejler langsomt, f.eks. ved trolling. 
Men de 150 l, der ligger i tanken, forsvinder hurtigt når man øger farten. Små trinlister og en luftkanal i bundens agterende løfter godt og reducerer friktionen mod vandfladen. Det lange smalle skrog skærer gennem bølgerne på fornem vis og båden er let at styre.

STORT VINDSPEJL
Man sidder godt beskyttet bag et højt vindspejl og det flotte sportsrat, det enkle instrument-panel i sort og med et herligt gear/gas-håndtag lige til højre. Desværre er plexiglasset grøntonet så man mister noget udsyn, specielt i regnvejr. Klart glas ville efter vores mening være en langt bedre løsning. Skærmen er monteret i et meget solidt stålprofil, der stiver hele styrekonsollen af. Det velpolstrede dobbeltsæde er todelt så skipper kan stå op at sejle. Sædet er i lysegråt vandfast skind med flot kantsyning og giver god støtte i lænden. Dobbeltsædet kan løftes frem og gemmer her ca. 100 l stuveplads samt adgang til ballasttanken. På begge sider er der 39 cm passage til stævnen, så man nemt kommer rundt i båden. 

TRYG FOR BØRN
Helt fremme finder man et bredt trin op til stævnen, som kan anvendes som siddeplads for to på hynder og med støtte i ryggen. Under låget er der god stuveplads til bagage og grej. I bådens stævn er en dyb brønd til anker, tov og kæde. Meget solide fortøjningsklamper plus en god pulpit fra midtskibs og frem med åbning i stævnen. Fribordet er så højt at børn kan bevæge sig rundt i båden uden at falde overbord.
Foran styrekonsollen er også en bænk der med en hynde kan anvendes som siddeplads for en voksen eller to børn.
I og med at man har lagt samtlige siddepladser ind mod bådens midte, er der meget god plads på fordæk og agterdæk selvom båden kun er 2,10 m bred. 

STOR MOTORBRØND
Helt agter, på begge sider af den dybe motorbrønd, går dørken helt ud mod hækken. Det giver rigtig god plads til fiskeri, hvor to mand ikke står i vejen for hinanden, og frigør yder-ligere to pladser ude i siderne bag skippers sæde. Vil man benytte båden til f.eks. badning, kan der monteres en badestige på en af de to platforme på hver side af motoren.http://www.catchboats.se




Seneste nyheder





Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: KAS var få point fra cuttet





Udvalgte artikler *