Catch 7,5 - Miljøbombe til trolling og fiskeri

Artikelindeks


Hent artiklen som PDF - klik på link:

Bådmagasinet fandt prototypen på den helt nye ”Catch 7,5” i den hyggelige havn Lomma lidt nord for Malmø ved det gode gamle Oscars Varv med stolte traditioner.
Jörgen, Anders og Lasse har inviteret svensk og udenlandsk presse til en præsentation af en helt ny fiske- og fritidsbåd, der ud fra miljø-hensyn er unik og interessant. Går alt som man håber, vil man kunne bygge 25 til 30 både pr. år til miljøbeviste kunder verden over.

UNGT OG FRISKT
Bag det dristige design står fire unge fyre i ”Team4Design”. Teamet har gennem uddannelse og praktisk arbejde, i tæt samarbejde med den kendte båddesigner Thomas Wiberg, designet og udviklet båden ved hjælp af 3D-design.
Resultatet af mere end et års forsøg med forskellige modeller, simulering og kompositarbejde, udført af Thore Berntssons Båtbyggeri samt med rådgivning fra Levin Design, er det blevet til en fleksibel og funktionel båd med et helt specielt smalt skrog. En båd, der sejler hurtigt selv med lille motorkraft. Designet er utrolig frækt med en vandret, afrundet stævn, og en helt speciel bundkonstruktion med step, luftkanal og en indbygget ballasttank.

FISKERI OG TRANSPORT
Jörgen Larsson fra Oscars Varv fortæller os, alt imens han viser båden frem, at man for ca. et års tid siden bestemte sig for at skræddersy en lille båd til fiskeri og transport på vandet, f.eks. sejlads til sommerhuset. Den skulle være let og økonomisk.
Derfor valgte man at anvende vakuuminjiceret sandwich, integreret trimplan og en lille plantærskel. Samtidig skulle båden være meget smal for lettere fremdrift og have en 150 l indbygget vandballasttank i bunden til at give god stabilitet.
Catch 7,5 er derfor blevet 7,55 m lang og 2,10 m bred, og vægten kun 640 kg uden brændstof og motor. Den er bygget til påhængsmotorer i et samarbejde med Honda, og kan sejle 22 knob med 40 hk på hækken. Vælger man 60 hk er topfarten hele 29 knob, som de fleste nok kan nøjes med. Men skroget kan godt bære 90 hk på hækken, som på testbåden, og så sejler den maks. 38 knob med en marchfart på 30 knob og et forbrug på ca. en liter pr. sømil.

60 HK IDEELT I CATCH 7,5
Personligt mener vi at en 60 hk motor er mest ideel på denne båd. Det giver en noget mindre motorvægt, samt et forbrug på kun 0,39 l benzin pr. sømil ved 22 knob, som er marchfart. Det giver også en beskeden trailervægt på lidt over 800 kg med motor og brændstof om bord. Den kan trailes af enhver standardbil uden problemer. http://www.catchboats.se







Kort nyt

Black Friday: Sejlerbogen til særpris – kun i dag

★ Test af sejlbåde

★ Arkivet: Utzon spidsgatteren nuttede ”Snuller” - en...

Kort nyt

BÅD 566: Årets store vinterudgave - på gaden nu

Kort nyt

Jules Verne-trofeet: Duel jorden rundt - kampen er i gang

Branchenyt

Seldén leverer kulfibermast til Farr X2

America's Cup

Hvorfor er det så svært at sejle en AC-75? Se video

★ Historien

☆ PDF : Titanic skal sejle igen, skal du med?

Kort nyt

På fisketur? Nyt smart ekkolod fra Garmin

Vendée Globe

Se skaderne på HUGO BOSS - Alex Thomson holder modet oppe



Sailing World News


Udvalgte artikler *


Produktnyt

Få bedre overblik, når du sejler

Bådmotorer i Sverige forsvinder i store mængder