fbpx

Askeladden C6, Flipper 705 DC, Starcraft 2312, Campion Allante 705 SC, Chaparral

Inkluder i Newsletter: Ja

Det fortæller også hvor stort og intenst markedet er netop for denne bådtype. Kort sagt: Enhver bådforhandler jagter med lys og lygte efter agenturer for daycruisere. Planen var at vi skulle have en daycruiser med fra Uruguay, men den nåede ikke frem. Markedet er stort og så spiller det en mindre rolle hvor bådene kommer fra. Selv med ekstra fragtomkostninger over Atlanten, får modellerne fra Canada og USA en konkurrencedygtig pris. Ikke nødvendigvis fordi arbejdsomkostningerne er så meget lavere, men fordi de fleste producenter laver et langt større antal både. Det betyder at ”overhead”-omkostningerne kan fordeles på et langt større antal både og indtjeningen pr. båd kan sættes lavere.
For eksempel: En skandinavisk producent er ”stor” hvis han bygger 1000 både om året, mens verdens største producent – Sea Ray – bygger omkring 30.000 både årligt. Eller modsat: En amerikansk producent der bygger under tusind både om året, er en ”lille” amerikansk producent.
En anden stor forskel er måden kunderne handler båd på. Herhjemme taler vi om bådens endelige pris – altså hvad den koster. I USA fortæller sælgeren hvad båden koster om måneden – fordi det er almindeligt at finansiere båden. Derfor er de månedlige udgifter vigtige – ikke hvad båden egentlig koster.
Så kommer den store forskel i vejr og klima. I store dele af USA er sejlsæsonen lang og bådene kan bruges mange måneder. Herhjemme har vi jo kun sommer og sejlsæson nogle måneder. Det gør livet på vandet forskelligt, hvilket også ses af vor test.

Askeladden C6
Smarte Quick-løsninger
Den nyeste model fra Askeladden har innovative løsninger, men er alligevel et hak mere traditionel end Z7 og Z8. Det gælder bl.a. ”cabrio-kalechen”. For C6 har en almindelig kaleche, men har fået nogle af de andre smarte løsninger.

Producenten taler om at C6-modellen danner platform for en ny serie. Vi kan altså vente os flere nyheder i samme serie. Det er ikke så dumt, for der er meget godt ved C6-modellen. Den skiller sig ud med en varm gul farve på skrog og dæk. Matchet med sort staffering, sort kaleche og mørke felter på stole og hynder. At man vælger andre farver end hvidt og blåt er spændende nok, men det kan jo være at enkelte kunder ikke vil have en gul båd og derfor bør der være flere valgmuligheder.
Båden har moderne linjer og er gennemført i kvalitet og finish. Den virker velbygget og med fin udnyttelse af pladsen. Når det er sagt, kan nævnes at en gul farve ikke får båden til at se større ud end den egentlig er – tværtimod.
Instrumentpanelet er blandt de bedste og mest moderne. Der er plads til integreret kortplotter lige foran rattet og instrumenterne sidder godt placeret. Overskuelige kontakter og kopholder. Førerpladsen har ergonomisk udformning, men mangler tiltrat. Komfortabel førerstol. I bagbord side er en bred stol hvor en voksen og et barn sidder behageligt. Sædet giver også siddepladser bagud mod bordet/agterbænken. Vipperyggen har specialbeslag og man kan hurtigt ændre til en fin solmadras eller ekstra køjeplads. Nyt er det nedfældelige pantry bag skipperstolen. Når det ikke bruges er det fint af vejen. Opslået byder det på vask og et blus. Ideen er smart, men det giver lidt skramlelyde under fart.
Bordet har specialbeslag og slås hurtigt op eller ned. Klamperne har indbygget fortøjningstov, der trækkes på plads som ledningen på en støvsuger. Det er det der kaldes Q-løsninger og det står for ”Quick”. Det er med i pakken når man vælger båden i ”topline”-udgaven, og det tror vi de allerfleste købere vil vælge. Så får man også en lidt mere eksklusiv indretning.
Kalechen er den traditionelle type og ligger i sin egen ”garage” bag agterbænken. Den er let at slå op og der er alligevel fin gangzone ud til badeplatformen – selv om et par trin skal forceres.
Badeplatformen går i hele bredden, men er ikke stor i forhold til f.eks. Sea Ray. Men her er hvad man har brug for – bade/redningslejder, håndlister og vandskikrog.
Fordækket entres via gode faste trin. De er ikke en del af skydedøren som en del andre i testen. Klart plus. Skydedøren åbner op til kahytten hvor der er V-køje til to voksne og et barn. Der er en stor, rund luge – flugtvej – i fordækket. Rundt om fordækket er en
solid pulpit med åbning i stævnen. Selve kahytten er fin – hverken mere eller mindre. Den er enkel uden luksusdetaljer. Totalt set byder C6-modellen på gode siddepladser for hele familien – både i fart og i havn. Med fuld topline-pakke er det en kompakt båd som er med på en overnatning eller weekend med en rimelig grad af behagelighed.
Vi byder båden op til dans og da den endelig skal vise hvad den kan, står der en krap og frisk sø i Svendborg Sund. Båden kommer fint op og plane, propellen virker lige det mindste og mangler nogle hundrede omdrejninger ved topfart. Alligevel viser fartmålingerne tæt på 42 knob!
I sving ligger båden fint uden tegn på kavitation. I fartområdet 22-25 knob arbejder vi først med at finde det rigtige trim. Båden sejler helt fint, men imponerer ikke specielt i forhold til konkurrenterne. Så vi tager den med ud i krap og vanskelig modsø på omkring en meter. Vi vælger at sejle op i fart, trimme den nogle grader ind og så imponerer den. Den sejler friskt på bølgetoppene og viser sig at sejle imponerende godt. Det er sejlads i den lidt barske ende, hvis familien er om bord, men skroget har også potentialet. Vi kan nævne at skroget sejler tørt, virker stift og godt bygget. Men skramlelyde fra indretningen trækker helhedsindtrykket lidt ned.
Generelt er dette en fin båd med god indretning, godt design, sødygtigt skrog og smarte detaljer. I forhold til de amerikanske både er den ikke blandt de meste prisgunstige, men man får en fin båd som helt sikkert vil give en god brugtpris efter nogle år – men så bør topline-pakken være med. Båden leveres med turbo diesel. Mercruiseren på 220 hk virker perfekt til denne båd.

Længde: 6,25 m
Bredde: 2,40 m
Vægt m/motor: 1650 kg
Motor testbåd, Mercruiser: 220 hk
CE-kategori: C
Maks. antal personer: 6 stk.
Antal køjer: 3 stk.
Brændstoftank: 120 l
Vandtank: 20 l
Pris fra m/motor: 379.990 kr.
Pris testbåd: 399.990 kr.
Producent: Henrik J. Askvik
Importør: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66, www.ketner-outdoor.dk

+ Lille turbåd
+ Smarte detaljer
+ Gennemført kvalitet

- Skramlelyde
- Flere farvekombinationer ønskelig

Flipper 705 DC
To varianter
Flipper 705 leveres i to varianter. 705 HT med tag og 705 DC. Bådene er helt identiske – kun vindspejlet og taget er forskellen. For kunden står valget mellem en ren sommerbåd (DC) eller en lidt mere beskyttet båd til dårligere vejr (HT).

Det er Flipper som har dette alternativ, men Grandezza vil være med i konkurrencen og har også sin version med hardtop klar. Fordelen med HT er bedre beskyttelse i dårligt vejr samt at man kun kan sætte en mindre kaleche op. Modsat er DC-versionen mere behagelig på varme sommerdage.
I nabolandet Sverige har Flipper-bådene et helt specielt image fordi bådene som udgangspunkt er udviklet af bådkonstruktør Sigurd Isacsson, der er kendt for velsejlende og sportige både. Den finske producent Bella Flipper bygger videre på det etablerede image og lancerer netop de nye modeller som velsejlende og sportige med god brændstoføkonomi. For at skille sig ud fra mængden, har skrogsiden fået en mørkegrå farve.
Som udgangspunkt er båden smal og forskibet har næsten en klassisk retroform med forholdsvis lige stævn og lidt overhæng. Den traditionelle følelse forstærkes ved at det er den eneste model i testen med sidedæk og manglende opgang til fordæk gennem vindspejlet. Faktorer som direkte er med til at båden fornemmes lidt trang og smal indvendig. Alle de andre testbåde har trin midt i båden og er man først blevet vant til det, føles det vaklende og usikkert at bevæge sig på sidedækkene, især hvis man bærer på kølebokse, madkurve, små børn eller store hunde. Det må give et minus.
Dette er en rendyrket familiebåd med en snert at sportige sejlegenskaber. Stor U-formet sofagruppe med god siddeplads til hele familien. En stol på hver side længere fremme, dybe stuverum i cockpit, plads til kogeapparat og vask under stolene er positive faktorer for familien. Kahytten har en fin V-køje og takket være ganske god højde i skroget og fordækket, er der overraskende god volumenfornemmelse i kahytten.
Også her har finnerne satset på behagelige farver. Hynder og stole har en varm gul farve og hæver trivselsfaktoren mange hak. Man sidder komfortabelt i båden, men lidt fastere hynder havde været en fordel når det går stærkt i krappe bølger. Vi har tidligere testet HT-modellen og ved at man sidder godt beskyttet for fartvind bag hardtoppen. Lidt mere fartvind mærkes på DC-modellen, men i forhold til mange andre sidder man godt beskyttet. Oplagt en fordel for børnefamilier. Her er traditionelt bord med løse ben og bordplade – ingen Q-løsninger a la Askeladden. Og ingen direkte udgang til badeplatformen. Man må træde på hynderne eller fjerne en. Sofagruppen med bordet oppe byder på mange fine siddepladser. Her kan også rigges en solseng/ekstra køje til. Lidt vel mange løse hynder skal op fra stuverummet og det er lidt besværligt at komme til stuve-/motorrum.
Kalechen ligger i garagen bag agtersædet uden støbt låg, men med et betræk som knappes fast. Selve opsætningen går forholdsvis hurtigt.
Stolene ser fine ud med hynder på toppen, men de er så bløde at de er mest til pynt. Instrumentpanelet er moderne og selv førerpladsen fungerer helt fint.
Producenten har bevidst lagt vægt på at skabe en båd med klassisk snit og traditionelle løsninger. Fint nok, men i forhold til konkurrenterne (specielt Yamarin, Askeladden og Grandezza) bliver helhedsindtrykket at båden virker lidt umoderne. Og det er lidt forkert, for skroget er moderne i bundfaconen og den sejler blødt og behageligt. Som vi nævnte i indledningen i del 1, fik datasystemet til Volvo Penta den dårlige idé at drevet skulle tiltes op når båden kom op og plane. Vi koblede EVC-systemet fra, men det resulterede i at vi ikke fik normal trimning af drevet. Testsejladsen blev ud fra dette noget begrænset, men vi har sejlet båden tidligere og ved at sejlegenskaberne er gode.
Båden føles velbygget. Er dette den rette båd, står man over for et nyt valg: Med eller uden hardtop? Smag og behag – fast tag har også sine fordele.

Længde/bredde: 7,09/2,43 m
Vægt m/motor: 2060 kg
Motor testbåd, Volvo Penta D3: 160 hk
CE-kategori: C
Maks. antal personer: 6 stk.
Antal køjer: 2 stk.
Brændstoftank: 195 l
Vandtank: 42 l
Pris fra m/motor: 509.500 kr.
Pris testbåd: 639.800 kr.
Producent: Bella Flipper, Finland
Forhandlere: Siim Båd & Motor A/S, tlf. 86 10 15 00, CC Camping & Marine A/S, tlf. 59 65 99 11, Motor & Bådcentret, tlf. 98 42 23 93.

+ Fine siddepladser
+ Gode sejlegenskaber
+ Godkendt kahyt

- Smalle sidedæk
- Ikke udgang til platform
- Detaljer skal forbedres

Starcraft 2312
Udepladsen prioriteres
Misforstå mig ret – denne båds kahyt er helt okay. Men dens stærkeste kort er cockpittet og de gedigne siddepladser. Og det bemærker alle når de ser båden. Den er så typisk amerikansk i designet og tiltrækker umiddelbart opmærksom-
heden med en stor U-formet sofagruppe – den mest solide af alle i testen.

Der hvor f.eks. Sea Ray har solseng, agterbænk og begrænset antal siddepladser, har man på Starcraft’en taget point ved at lave store sofaer agter. Der er også direkte udgang til den store badeplatform i midten og naturligt nok kan agterbænken konverteres til en solbadeplatform. Længere fremme er en enkelt passagerstol og en bredere skipperstol. Den ser ud til at rumme to, men er bedst egnet til en voksen og et barn. Med mindre man vil sidde meget tæt. På dørken er løse tæpper med trykknapper. Et rundt cocktailbord er standard.
Båden har forholdsvis stor bredde og pladsen er udnyttet optimalt. Instrumentpanelet er også lidt specielt udformet med sølvfarvet baggrund og kontakter placeret i et buet panel til højre for rattet. Det ser fancy ud, men der skal lidt øvelse til for at finde de rigtige.
Indgangen til kahytten er også lidt speciel. En hængslet dør i bagbord side lige foran passagerstolen. Ved første øjekast ser indgangen lidt trang ud, men det fungerer meget fint. Næste overraskelse er at kahytten virker stor og har gode køjer. Der er benyttet lyse farver og en rund dæksluge slipper luft og lys ind.
Der er også lysventiler i hver skrogside. Her kan et par fint overnatte. Med kahytsdøren placeret i siden, er der faste trin til fordækket. Fint nok, men med den smarte dørløsning, kunne trinene godt have været større – f.eks. som på Yamarin og Askeladden.
Udepladsen føles stor med fin dørkplads. Eller for at sige det på en anden måde – skal du ud med venner eller familie og nyde de solrige dage, byder denne båd på mere gedigent siddeplads end nogen af de andre. Hynderne på bænken er tilmed godt polstret og det giver en klar fornemmelse af luksus. Men man sidder mere åbent og med lavere fribord end de skandinaviske modeller. Smag og behag.
Designet er moderne nok med sort skrogside og lavt afrundet vindspejl. Kalechetaget kan på typisk amerikansk vis sættes op og benyttes som soltag. Skal hele kalechen op er det med mange løse sidestykker. Når kalechen er oppe, er der god højde under. Normalt bruges ”bimini-toppen” og havnekaleche.
Motoren giver god fart og får hurtigt båden op og plane. Men den skal trimmes hele tiden. Over større bølger sejler båden fint nok, men der kommer enkelte smæld på grund af de kraftige chines. Bådens stærkeste kort er at den føles stabil hele vejen og styringen er præcis nok. En teknisk fejl gjorde trimningen overfølsom – den gik hurtigt op og også hurtigt ned. Til slut holdt hydraulikken til drevet op med at virke og det var derfor begrænset hvor meget vi fik sejlet båden med perfekt trimning. Som nævnt i del 1 er det tekniske motorfejl, der kan ske for alle og som ikke er specielt for denne båd.
Finish og kvalitet på glasfiberarbejdet er helt ok og de tekniske installationer er ordentligt og pænt monteret.
Badeplatformen er stor og man kan også benytte det flade fordæk til solbadning når båden ligger stille. Igen en typisk amerikansk båd hvor udeplads, sol og badning står øverst på menuen. Selvfølgelig med køleboks og stereoanlæg som standard.

Længde, uden badeplatform: 7,14 m
Bredde: 2,59 m
Vægt m/motor: 2253 kg
Motor testbåd, 5,0GXI: 270 hk
CE-kategori: C
Maks. antal personer: 10 stk.
Antal køjer: 2+2 stk.
Brændstoftank: 300 l
Vandtank: 60 l
Pris fra m/motor: 389.900 kr.
Pris testbåd: 419.900 kr.
Producent: Starcraft Marine
Importør: Thisted Marine Center, tlf. 97 97 12 22, www.thistedmarinecenter.dk

+ Gedigen agterbænk
+ Smart kahytsdør
+ God kahyt

- Slag på chinen
- Stor kaleche
- Trin til fordæk

Campion Allante 705 SC
Anderledes
Denne canadiske båd adskiller sig klart fra de andre testbåde på godt og ondt. Den er nok et eksempel på at det går an at vælge helt anderledes løsninger og så er det op til køberens smag og behag.

Båden er forholdsvis lav i fribordet og lidt høj i overbygningen. Den er mere en blanding af en kahyts-model og en daycruiser end en rendyrket DC-model. Første indtryk er at der er lagt stor vægt på design og form. Det går igen i hele båden – på udformning af badeplatformen, instrumentpanelet, stole, sæder og detaljer. Alt er med elegante afrundede og moderne former. Med andre ord er f.eks. badeplatformen virkelig integreret og et klart designjob – den er ikke udformet tilfældigt som en ren plade eller bare skruet på efter at båden er færdig. Her er den 100 % designet med i helheden og det får den til at se pæn ud.
Stolene er også udformet med designet som det vigtige element og giver en god siddekomfort. En lille vask er placeret bag førerstolen. På dørken er tæpper med trykknapper. De buede og runde former går igennem hele vejen. Instrumentpanelet har en utraditionel udformning med instrumenterne overskueligt placeret, men der er ikke afsat plads til integreret kortplotter. Mindre heldigt er det at kontakterne sidder lige bag rattet.
Der er en forholdsvis stor skydedør til kahytten. Med skydedøren åben bliver der en fin kommunikation mellem pladsen inde og ude. Trinene til fordækket er støbt ved siden af instrumentpanelet. De er ikke store – i al fald ikke sammenlignet med Askeladden og Yamarin. Men de fungerer og gemmes ikke væk når døren er åben.
På fordækket er der lave håndlister, stor dæksluge, ankerrum og fin placering af sidelanternerne. Designdetaljerne går igen hele vejen.
Der hvor båden adskiller sig markant, er løsningen som er valgt i forkahytten. Her virker det som om producenten har taget konsekvensen at man sjældent overnatter. I stedet er placeret et lille pantry og et toilet under den ene bænk. Om det er en fordel med pantryet her kan diskuteres. Det er i hvert fald på bekostning af køjepladsen. Så kan man stille spørgsmålet: Når man ikke overnatter så meget i båden, benytter man vel heller ikke pantryet så meget i en båd som denne? Er man enig i den konklusion – er planløsningen fin. Man har et fint omklædnings- og stuverum med adgang til toilet og muligheder for at lave kaffe eller et let måltid mad. Igen er vi tilbage til købers smag og behag. Kahytten er i hvert fald pænt udformet med et luksuriøst snit samt ser elegant ud med godt lysindfald og stor dæksluge.
Skroget er patenteret og båden planer let. Den opfører sig anderledes end de andre. Hvor de andre både klart fornemmes som om du bevæger dig oppe på bølgerne, har Campion’en en helt anden måde at sejle på. Den sejler mere glidende og det føles som om den altid bruger hele V-bunden. Det giver en blød sejlads og selv om man tilter drevet så langt ud som muligt, ligger båden hele tiden roligt – den begynder ikke at galoppere på stævnen. Det giver en god komfort og tryghedsfornemmelse – specielt i cruisingområdet omkring 25-30 knob.
Båden ligger godt gennem sving, men man skal ikke tilte drevet for langt ud – så kaviterer den. Konklusionen må blive at bundens specielle udformning giver en behagelig sejlads i hele fartområdet, men man skal vide hvordan man trimmer båden korrekt og det er måske hensigten, at trimme for meget ud.
Finish og kvalitet på båden er helt ok. Den skiller sig ud både når det gælder elegante designløsninger, men også på hvordan pladsen om bord er disponeret.
Den er anderledes og vil helt sikkert finde købere der synes om det.

Længde: 7,24 m
Bredde: 2,59 m
Vægt m/motor: 2068 kg
Motor testbåd, 270 hk
CE-kategori: C
Maks. antal personer: 9 stk.
Antal køjer: 3 + 2 stk.
Brændstoftank: 262 l
Vandtank: 49 l
Pris fra m/motor: 482.800 kr.
Pris testbåd: 484.000 kr.
Producent: Campion Marine, Canada
Importør: Leif Larsen Marine A/S, Svendborg

+ Gennemarbejdet design
+ Gode stole
+ Konkurrencedygtig pris

- Kontakter bag rattet
- Små trin til fordækket
- Begrænset køjeplads i kahytten

Chaparral 235 Ssi
Behagelig cruiser
Chaparral 235 Ssi er en typisk amerikansk daycruiser med et praktisk arrangement i cockpittet og mulighed for at to personer kan overnatte komfortabelt.

Finish og kvalitet på glasfiberarbejdet er der lidt at sætte fingeren på, men det er klart godkendt. Det samme gælder hynder, stole og polstringer både ude og inde i kahytten. Designet er tilpas moderne og man kan som udgangspunkt vælge mellem flere farvekombinationer. Men har man ønsker ud over det forhandleren har på lager, bliver ventetiden længere.
En integreret badeplatform er standard og vælger man den forlængede badeplatform bliver den enorm. Her er bade/redningslejder, stuverum og beslag til vandskitov. Der er fin gangzone fra badeplatformen og ind i cockpittet. Som udgangspunkt er der en L-formet sofa agter, men her kan lægges end ekstra hynde i gangzonen til badeplatformen. Fører og passagerstol ser moderne og gedigne ud. De byder på fin siddekomfort. Instrumentpanelet er overskueligt og fint udformet, men der er ikke plads til integreret kortplotter. Foran passagerpladsen er en smart, lille vask og køleboks. Båden er veludstyret – blandt andet med stereoanlæg.
Fordækket entres via gode trin, men de ligger i skydedøren. Når døren er åben, er trappen altså væk. Fordækket er meget fladt og kan benyttes til solbadning eller man kan rigge en solmadras til i cockpittet. Helt fremme er en god ankerluge med speciel plads til ankeret.
Generelt er indtrykket at dette er en pæn båd, med gode siddepladser og ordentlig planløsning med meget dørkplads. Der er flere gode stuverum og i motorrummet er installationen helt ok. Kahytten har polstringer og hynder med en snert af luksus, godt lysindfald og fine lyspunkter. Lyse farver giver en luftig fornemmelse. Der er højde nok hvis kahytten benyttes som sofagruppe. Et par kan fint overnatte i denne kahyt.
Kalechen er typisk amerikansk – lidt stor og besværlig. Den norske importør af Chaparral bytter alle kalecher ud med tyndere i Helly Hansen-stof. Men når båden ligger i havn har man heldigvis en praktisk havnekaleche.
Båden har kræfter nok til hurtigt at plane. Støjniveauet er i orden og styringen er præcis. Som vi nævnte indledningsvis er dette mere en cruiser end f.eks. de mere sportige Sea Ray-modeller. I praksis betyder det at sejlegenskaberne er klart godkendt. Båden sejler først og fremmest trygt og sikkert, er fin at trimme og klarer sig bedst når man ligger i fartområdet 25-30 knob. Her føles den meget behagelig og ligger over gennemsnittet – men altså ikke helt så sporty som de bedste.
Køber man en båd som denne er det cruisingegenskaberne der er det vigtigste og amerikanerne er som bekendt flinke til at lave gode skrog.
Er man ude efter en veludstyret daycruiser med gode all-round egenskaber bør man prøve denne båd. Her får man en praktisk familiebåd til en fordelagtig pris – i hvert fald hvis man sammenligner med prisen på de skandinaviske testbåde.
Som allerede nævnt – er f.eks. Sea Ray-modellerne helt anderledes indrettet i cockpittet mens de skandinaviske modeller mere har en snert af turbåde.

Længde: 7,59 m
Bredde: 2,59 m
Vægt m/motor: 2046 kg
Motor testbåd, Volvo Penta 5,7 L 320 hk
CE-kategori: C
Maks. antal personer: 12 stk.
Antal køjer: 2 stk.
Brændstoftank: 273 l
Vandtank: 36 l
Pris fra m/motor: 435.599 kr.
Pris testbåd: 537.900 kr.
Producent: Chaparral Boats
Importør: Siim Båd & Motor A/S, tlf. 86 10 15 00

+ Velordnet indretning
+ Pris
+ God finish

- Vanskelig kaleche
- Trin i skydedør
- Hel pulpit









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *