fbpx

Monterey 290 CR med Volvo Penta D3

Inkluder i Newsletter: Ja

De ekstra fod giver meget mere volumen end en 24 fods. Alt vokser. Specielt under dæk. Både hovedkahytten, forkahytten og toiletrummet bliver større og trivslen øges. På plussiden kan også nævnes at man kan klare sig med en forholdsvis moderat motorisering med tilhørende gunstige driftsomkostninger – især hvis man vælger Volvos moderne D3-motorer. Og allerbedst – prisen bliver acceptabel og man får en båd med høj komfort.
Monterey-bådene imponerer altid med flot finish og righoldigt udstyr. Samtidig har de gode sejlegenskaber, men man skal gøre sig klart at 290-modellen er en såkaldt ”cruiser” med 19 graders V-bund. Den har altså ikke samme dybe V-bund som sportscruiser-skrogene. Prøvesejladsen viste imidlertid at skroget sejler fornuftigt selv i lidt større hækbølger. Fordelene med en mere moderat V-bund er hurtigere planing, højere stabilitet ved stilleliggende og mindre krængning i sving. Af en ”cruiser” at være giver vi båden klart godkendt for sejlegenskaberne. Skroget er forholdsvis slankt (3,13 m), hvilket giver gode præstationer også ved topfart – ca. 40 miles med twin Volvo Penta D3 190 hk. På det amerikanske markedet ville det være mest naturligt med en enkelt V8 benzinmotor og da er største alternativ twin 300 hk! Det skulle give ordentlig fart i båden …

Indretning
Med badeplatform måler båden 31,4 amerikanske fod eller 9,57 m. Altså længere end 29 fod som navnet antyder. Badeplatformen er i fuld bredde og med badelejder. Indgang til cockpittet gennem en låge i bagbord side.
Agter er en sofagruppe med to sæder mod hinanden. Med bord bliver der en god spiseplads til fire – med lidt god vilje til seks. Agterbænken kan rigges til en solseng, men det er ikke nødvendigt, da der er plads til solmadrasser på fordækket. Ved førerpladsen er to gode stole og i bagbord side en bar-sektion med vask og køleskab. Over det hele rager en kraftig, fremoverliggende targabøjle. Det er en rigtig fin udeplads med tæpper på dørken med trykknapper, stereoanlæg og cockpit-belysning. Eneste minus er at man skal sætte en forholdsvis stor kaleche op når det bliver regnvejr. Under kalechen er der imidlertid god plads med fuld ståhøjde.
Førerpladsen får godkendt med et lækkert udformet instrumentpanel. Kortskærm/GPS er standard og kan suppleres med radar. Motorinstrumenterne sidder fint i sigtelinjen – det samme gør kompasset længere fremme. Elektriske afbrydere er på hver side af rattet og der er ekstra plads til udstyr. Tiltrat hører med og rat/motorkontrol er ergonomisk udformet både for stående og siddende stilling. Skal vi sætte fingeren på noget, må det blive at der ikke er fast plads til papirkort.
Sidedækkene er smalle – fordækket nås gennem midtervinduet og via gode trin ved siden af den hængslede kahytsdør. Et par trin nede er hovedkahytten. Det kniber lidt med plads i nedgangspartiet – lige foran trappen ligger pantryet, som er ret kompakt, men veludstyret.
Konceptet er en V-formet sofagruppe fremme som kan konverteres til køje. Toiletrummet er ok og der er brusemulighed. Midterkahytten har en U-formet sofagruppe med en acceptabel siddehøjde, denne kahyt ville for en familie på tur være den bedste for forældrene. 2-3 børn får fin plads fremme i V-køjen. Stuverum under sæderne, garderobeskab og behagelige farver. Som vanligt på Monterey holder detaljer og finish en høj klasse.
Dette er en behagelig familiebåd, hvor en familie på 4-5 personer har høj komfort selv på en længere ferietur. Det er fint med en mindre båd så længe børnene er små, men når de nærmer sig teenager-alderen stilles der større krav både til køjer og pladsen om bord. Så er denne båd lige sagen. Kahytten giver nogenlunde privatliv med tykke forhæng mod V-køjen og midterkahytten. Der er dæksluge, oplukkelige ventiler i skrogsiden og skydevindue mod cockpittet fra midterkahytten.
Adgangen til motorrummet sker ved et tryk på knappen og den store dørkluge løftes via hydraulik, men først må der flyttes lidt på tæpperne. De tekniske installationer er i orden og overskuelige.
Konklusionen er at Monterey 290 CR er et fint alternativ når man er vokset ud af 24 fods båden. Specielt er der en del mere plads om læ. Med en pris på lidt over 1,1 mio. med twin D3-motorer, får man meget båd for pengene. Især med focus på standardudstyr og finish.

Længde/bredde: 9,50/3,10 m
Motor: 320 hk
Topfart: 32 knob
Vægt: 4536 kg
Vand-/brændstoftank: 144/537 l
Kahytter/køjepladser: 1/6 stk.
CE-kategori: B
Pris fra/pris testbåd: 1.121.000/1.334.000 kr.
Producent: Monterey
Importør: Gnisten Marine tlf. 62 21 49 21, www.gnistenmarine.dk

  • Moderne instrumentpanel
  • Høj finish
  • Flot udstyr

  • Stor kaleche
  • Hel pulpit
  • Plads til papirkort








World Match Racing Tour

Congressional Cup: Jeppe Borch suverænt fra start - 'leading...

OL

Øv - ingen dansk bræt ved OL

Kort nyt

Træskibenes sammenslutning inviterer til Pinsestævne

Kapsejlads

Så skal Lillebælts 2Star Mester findes igen

Kort nyt

EU har netop stemt for en "Havets Parisaftale"

★ Artikel

★ Landstrøm: Ja, jord skal med om bord

Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet

Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...





Udvalgte artikler *