fbpx

Atlantis 39 - 47 - 55

Inkluder i Newsletter: Ja

Frem for os i Rungsted Havn ligger tre lækre både klar til prøvesejlads. Allerede før vi stiger om bord, bliver vi længe stående for at studere det gennemførte og elegante design. Havde design været det afgørende kriterium for hvor super en båd er, er vi ikke i tvivl: Atlantis ville være på sejrsskamlen blandt de tre bedste i verden! I knaldhård konkurrence med Riva og Sunseeker.
I 2001 blev den italienske bådproducent Gobbi - som står bag Atlantis-serien - en del af den store italienske Azimut-Benetti gruppe. Siden da har udviklingen taget fart. Der er investeret et utal af millioner i produktudvikling og i dag producerer fabrikken på 55.000 kvm omkring 250 eksklusive både om året. Nogen af dem har allerede fundet vej fra Piacenza i Italien til Danmark.
Foran os ligger den nuværende mindste på ”kun” 39 fod. Ved siden af ligger en ny 47 fods og som kronen på værket ligger flagskibet på 55 fod - den nyeste og mest innovative model. De visuelle indtryk er massive og totalt set kan vi snakke om et lille kulturchok. Det forstærkes yderligere når vi stiger om bord og tager bådene i nærmere øjesyn.
Her er meget mere end avanceret design. Detaljer og funktion kan skrives højt på listen. Samtidig er finish og kvalitet blandt det allerbedste i verden, fordi der benyttes avancerede materialer og produktions-metoder for at give kunderne noget af det bedste, der kan købes for penge.
For selvfølgelig har disse både en pris, men er man først seriøst i målgruppen for en båd som denne, er det næppe bankkontoen, som afgør valget. Det er akkurat som i bilverdenen - hvad vil man ha’ og hvad passer til brugsområdet, personligt image og personlige lyster. Som med bil er der ikke så meget snak om pris. Men mere om man vil ha’ en Aston Martin eller en Porsche Cayenne frem for en Ferrari eller en AMG Mercedes.
Vi glemmer den økonomiske side og lader os bare rive med på en herlig prøvesejlads i farvandet ud for Rungsted Kyst.
Den mindste af de tre Atlantis-modeller er en typisk sportscruiser med to kahytter og mange fællestræk med sine konkurrenter. I motorrummet sidder to Volvo Penta D6-motorer på 310 hk. Det er kræfter nok til en effektiv acceleration og god cruisingfart.
47 fods båden har Volvo Penta D9-motorer på 575 hk hver - også det er nok kræfter både ved havnemanøvrer og når der skal tages nogle ordentlig dagsetaper. Båden er netop kommet på vandet og i timerne før vor prøvesejlads blev kalechen monteret.
55 fods båden imponerer selvfølgelig med sin størrelse, men mest af alt vækker den opsigt med sin supermoderne hardtop med meget glas og en stor elektrisk skydeluge. Det hører med til beskrivelsen af vinduerne i taget, at de har solfilter og at de andre vinduer i overbygningen er i røgfarvet glas. Det giver et moderne design, som helt sikkert vil danne forbillede for kommende både. I maskinrummet har den to Caterpillar-motorer på 715 hk hver.
Skal man alligevel stikke fingeren i jorden - eller havet - er det bare at indrømme, at 39 fods båden er den mest aktuelle for det danske marked. Og så ikke at forglemme, at Atlantis-serien også består af en 35 fods, der havde verdenspremiere på Genua Boatshow i oktober 2006.

Indretningen
Meget har vi allerede nævnt, men der skal lige fremhæves nogle flere fællesnævnere: Instrumentpanelet er topmoderne og meget elegant udformet. Alle tre modeller har en stor solbadeplatform og en stor badeplatform. Fordækket kan udstyres med madrasser til solbadning. Uanset hvor man ser hen er finish og installationer af meget høj kvalitet - enten det gælder det elektriske anlæg eller motorrummet.
Det er ikke kun størrelsen der giver forskelle på indretningen. 47 fods båden har højglanspoleret træværk med en varm atmosfære. Elegant er et forsigtigt ord i det sammenhæng. I den store salon under dæk er der et komplet pantry og sofagruppe. Der er to store kahytter og to baderum. Forkahytten har en dobbeltkøje, men det er kun gæstekahytten. Ejerens store kahyt ligger midtskibs med lækkert udformet bad med brusekabine. I alt er her køjer til fire. Et beskedent antal i så stor en båd, men plads og komfort i kahytterne er eksklusiv.
Selvfølgelig kan vi nævne et minus. Der er hvide tæpper på trappen fra cockpittet og på hele dørken i salonen. En anden farve ville være mere praktisk. Heldigvis har man valgt træ på dørken foran pantryet.
Overraskelsen er stor når man stiger ned i 39 fods båden. Selv om båden er mindre, får man meget plads og volumen. Dette er en meget stor båd. Her er en innovativ løsning med aptering i lys ask. Det giver en næsten sølvagtig overflade, som får indretningen til at virke lysere og mere luftig.
Finishen er upåklagelig og det noget uvante valg af træværk giver et supermoderne og elegant indtryk. Alt parret med højglanspoleret trælister og mindre flader i en dyb rød farve.
Her er det detaljerne som tæller og du skal ikke være længe under dæk, før du kan se, at det er lagt et omfattende arbejde af indretningsarkitekterne.
I den store 55 fods båd er stilen i indretningen den samme og den lyse farve giver en enorm volumenfølelse. Kombineret med godt gennemtænkt belysning og smarte detaljer kan man ikke undgå at få en fornemmelse af luksus - på bedste italiensk vis. En 55 fods båd må nødvendigvis have et stort volumen og i den store salon en velvoksen sofagruppe. Her er også tre kahytter. En med dobbeltkøje og separat toilet med baderum helt fremme, en mindre kahyt omtrent midtskibs med to separate køjer og eget toilet. Helt agter ligger ejerens kahyt med en stor dobbeltkøje og separat bad med brus. Ligesom i salonen er der også her et stort surround anlæg og fladskærm.
For at få overblik over bådens udstyr, må man gennem den to gange. Her tales ikke længere ”båd” men mere ”yacht”.
Ydermere har 55 fods båden en masse plads oppe under hardtoppen. Kryber termometeret over 30 grader, kan det blive for varmt på solbadeplatformen, og så kan man rykke ned til sofagruppen under hardtoppen og køle sig ned ved hjælp af det kraf-tige aircondition-anlæg. Selv om der ikke er skydedøre og glasvæg i bagkanten, klarer AC-anlægget at holde temperaturen på et behageligt niveau selv på de varmeste dage. Når det bliver rigtig koldt, kan selvsamme AC-anlæg varme den store plads under hardtoppen.

Lad billederne tale
Vi kunne bruge mange sider i beskrivelse at bådene, men vælger at afsætte pladsen til billederne. For netop på disse både siger billederne mere end tusind ord. Så sidder vi tilbage og vurderer hvilken model vi ville vælge. 39 fods båden er stor nok, men vil man have mere, så er 47 fods båden endnu mere spændende. 55 fods båden er enorm, og måske lige det største. Uden at vurdere den økonomiske side af sagen, ender vi op med at 47 fods båden er et godt valg. Med et lækkert design, god plads og høj komfort. Den har en superlækker aptering i træ, men alligevel ville vi vælge den nye, moderne i lys ask. Og vil man have det mest moderne, passer den innovative indretning fint ind i billedet. Men smag og behag.
Det eneste vi tænker på, da vi forlader Rungsted Havn er, at disse Atlantis både skal man kigge nærmere på, hvis man er i målgruppen til båd i denne størrelse.

Atlantis 39
Længde o.a.: 12,00 m
Bredde: 3,90 m
Brændstoftank: 800 l
Vandtank: 250 l
Kahytter: 2 stk.
Køjepladser: 4 stk.
Baderum: 2 stk.
Maks. pers.: 12 stk.
CE-klasseficering: B
Motorer: 2 x 310 hk
Pris fra: 2.499.000 kr. Lev. Rungsted.


Atlantis 47
Længde o.a.: 14,57 m
Bredde: 4,25 m
Brændstoftank: 1350 l
Vandtank: 450 l
Kahytter: 2 stk.
Køjepladser: 4 stk.
Baderum: 2 stk.
Maks. pers.: 14 stk.
CE-klasseficering: B
Motorer: 2 x 575 hk
Pris fra: 3.999.000 kr. Lev. Rungsted.


Atlantis 55
Længde o.a.: 16,70 m
Bredde: 4,65 m
Brændstoftank: 2000 l
Vandtank: 650 l
Kahytter: 3 stk.
Køjepladser: 6 stk.
Baderum: 3 stk.
Maks. pers.: 14 stk.
CE-klasseficering: B
Motorer: 2 x 715 hk
Pris fra: 7.299.000 kr. Lev. Rungsted.


Importør: Tandrup Trading

, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.www.atlantisyachts.dk



Seneste nyheder





Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: KAS var få point fra cuttet





Udvalgte artikler *