fbpx

Sea Ray 185 Sport, AMT 200 DC, Crescent T-Rex V23

Inkluder i Newsletter: Ja

”Nordisk Bådtest” er et samarbejdsprojekt mellem bådbladene ”Vi Menn Båt” fra Norge, ”Vi Båtägere” fra Sverige, ”Kippari” fra Finland og vort eget ”Bådmagasinet”.
Projektet er et koncentreret arrangement over tre dage, hvor bådjournalisterne arbejder tæt sammen. Fart- og forbrugsmålinger udføres af Staffan Westerling, Marina Uppdrag.

Sea Ray 185 Sport med MerCruiser 4.3 l - 190 hk: Innovativ

Verdens største bådproducent, amerikanske Sea Ray, har længe haft ”bowriders” på programmet. Når sandt skal siges, har de været meget ens i mange år. Nu lanceres 185 Sport og blev straks en succes i USA med lange ventelister.

I Rungsted Havn stod daycruisere på 18-21 fod på vort testprogram. Men da Sea Rays nyhed tilfældigvis lå ved broen, var der ikke en eneste af bådjournalisterne, som kunne holde fingrene væk. Denne båd måtte alle prøve …
MerCruisers 4.3 liters på 190 hk ligger i motorrummet.
Den larmer mere end nødvendigt, fordi udstødningen slippes ud over drevet. Efter de nye EU-støjregler er det forbudt. Udstødningen skal ned gennem drevet for at reducere støjniveauet.
185 Sport ligger der som en lille perle. Den næsten råber: Sejl mig! Designet er moderne med mange buede linjer. Kombineret med et flot farvevalg, hvor en varm gul farve er hovedfarven, er den meget moderne både i helhedsindtrykket og i detaljerne.
Foran vindspejlet er der to polstrede sæder. Bag vindspejlet er to stole og en agterbænk. Over motorrummet er en solmadras - lige stor nok til en bikiniklædt. Helt agter har båden en meget stor badeplatform med lejder. Instrumentpanelet er moderne og pænt udformet. I handskerummet foran passageren er stereoanlægget monteret. Af andre detaljer nævnes krog til vandski, kombi-lanterne rød/grøn i stævnen, tæpper på dørken, som hæftes med trykknapper, kaleche og diverse stuverrum, hvoraf et er beregnet til vandski.
Det er en typisk båd til rappe badeture og en fin trækbåd til vandski og andre vandlege.
Skroget er forholdsvis lavt i fribordet. 190 hk på hækken er nok til en hurtig acceleration og sportige egenskaber. Skroget kan godt lide at blive sejlet lidt hårdt - i al fald så længe bølgerne er på et moderat niveau.
På den allerførste tur forventer man, at båden hurtigt vil tage vand ind over stævnen, men det er mere et visuelt bedrag på grund af skrogets meget negative spring. Stævnen ligger faktisk helt normalt, og højere end man tror.
Båden har en fin styring og er morsom at sejle. Den kan lægges ind i skarpe sving og byder ellers på en stor portion sejlglæde. Men endnu større glæder giver det moderne og farverige design. Man bliver faktisk lidt glad om bord i båden. På traileren vil den helt sikkert vække opmærksomhed. Det gjorde den allerede i Rungsted, hvor mange havde spørgsmål om båden.
En ny generation bowriders er født. Sporty. Lækker. Velsejlende. Sådan en er der altid kunder til - i hvert fald i USA hvor BR-modeller står i høj kurs.

  • Morsomt design
  • Fine farver
  • Sporty egenskaber

  • Godt vejrs båd
  • Kombi top/agterlanterne
  • Lang venteliste

    Længde: 5,64 m
    Bredde: 2,29 m
    Vægt: Med motor 1089 kg
    Motor: Anbefalet. MerCruiser 3.0L 135 hk
    Motor: Testbåd. MerCruiser 4.3L 190 hk
    Brændstoftank: 98,4 l
    Antal pers.: 8 stk.
    Pris: Testbåd uden ekstraudstyr 205.435 kr.
    Producent: Sea Ray boats.
    Importør: Ketner Outdoor A/S tlf. 43 27 11 66.
    - anviser forhandler.

    Økonomisk fart er mellem 2600-3600 omdrej./minut, 21,5-32,6 knob, 0,82-0,96 l/nm.
    Målinger & Grafik: Staffan Westerling.

    AMT 200 DC med 150 hk Honda: Finsk nyhed
    på markedet


    AMT i Finland har gennem mange år bygget Yamarin-både. Mere end 20.000 eksemplarer for at være helt nøjagtig. Nu er samarbejdet slut. Producenten vil stå på egne ben og lancerer en helt ny serie under navnet AMT.

    Foreløbig er der ingen forhandlere i Danmark. Hele 2006-produktionen er solgt til norske og svenske forhandlere af Honda-motorer. Men det vil overraske os meget, hvis der ikke kommer en dansk forhandler i løbet af kort tid.
    Når man skal lancere et nyt bådmærke, burde det være naturligt at skabe noget helt anderledes. Men AMT kommer med modeller som ligger i samme segment som tidligere samarbejdspartnere som Yamarin og andre af de førende på markedet f.eks. Askeladden, Finnmaster og Bella.
    Vælger man at gå i nærkamp med de markedsførende, bør man helst kunne hævde sig på andre områder. F.eks. med et mere innovativt design, moderne løsninger, bedre skrog og sidst men ikke mindst langt bedre pris. For ikke at snakke om service, kvalitet og forhandlernet.
    Ud fra dette er det overraskende at AMT 200 DC - den største i den nye serie - ikke har noget nyt og spændende design. Tværtimod er både Yamarin, Askeladden og til dels Bella mere moderne i linjerne. Når man så også vælger en mørk grå skrogfarve og lægger AMT-logoen på med lysegrå bogstaver, er der ingen, som lægger særlig mærke til båden, selv om den er flunkende ny. Den glider bare ind i flokken uden nogen markant profil.
    Den mørkegrå farve går igen i cockpittet på hynder og stole. På grænsen til at være lidt trist, men det matcher i alt fald farven på Honda-motoren.
    Et par moderne detaljer skal nævnes - blandt andet er der plads til en integreret kort/GPS-skærm i instrumentpanelet. I stedet for faste trin til fordækket (som Bella og Yamarin)
    har man valgt skydedør med integreret trin. Det giver en bedre kahytsindgang, men når døren er åben er trappen til fordækket væk …
    AMT 200 DC har et flot instrumentpanel, men et kedeligt rat, der giver et gammeldags indtryk, og flere af konkurrenterne har langt bedre og pænere løsninger. Vi savner også innovative godbidder a la det Askeladden har lanceret på sine Z-modeller.
    Honda’en på hækken er en nydelig motor på linje med konkurrenterne, og den passer fint til båden. Cockpittet har en fin U-bænk agter og byder stort set på det samme som konkurrenterne. Stolene er lidt lave i rygstøtten. Førerstolen var sat fast med små træskruer og løsnede sig under testen. Det er ikke nogen tillidsvækkende intro …
    Forkahytten er godkendt, men heller ikke mere. Plus til stuveplads til bordet. Fordækket har teakbelægning, men der er ingen nødluge. På hver side af motoren er der integrerede badeplatforme.
    Alle stuverum har fået låsemekanisner. Det er godt, men hvorfor vælger man så grove og grimme låse?
    Ude i bølgerne virker AMT stabil og letplanende. Honda-motoren har masser af kræfter. I småsø sejler båden godt og virker velbygget og fri for skramlelyde. Efterhånden som bølgerne voksede, var der god anledning til direkte sammenligning af AMT med konkurrenterne. Her havner den midt i klassen. Bella 640 sejler mere sporty, Askeladden 645 ligger tæt på, mens Yamarin 64 DC hævder sig i sin helt egen klasse.
    Det skal blive spændende at teste de andre AMT-modeller mod konkurrenterne. AMT 200 DC er hverken bedre eller dårligere. Det er lidt overraskende og kan tyde på at man hurtigt har udviklet nye modeller og set mere på eksisterende konkurrenter frem for at skabe noget nyt og hæve standarden til et højere niveau.
    For køberne bliver det endnu et alternativ og så dukker spørgsmålene om smag og behag og gode tilbud op.

  • Integreret skærm
  • Godt cockpit
  • Båd/motor passer sammen

  • Triste farver
  • Kedeligt rat
  • Kombi top/agterlanterne

    Længde: 6,05 m
    Bredde: 2,31 m
    Vægt: 950 kg
    Motor: Anbefalet 115-150 hk
    Motor: Testbåd Honda 4 takt 150 hk
    Brændstoftank: 140 l
    Antal pers.: 7 stk.
    Pris: Testbåd med 150 hk ca. 350.000 sv.kr.
    Producent: AMT, Finland,
    Forhandler: P.t. ingen dansk forhandler.
    Båden sælges i Sverige fra efteråret.

    Økonomisk fart er mellem 3900-4900 omdrej./minut, 22,5-32,6 knob, 0,92-0,99 l/nm.
    Målinger & Grafik: Staffan Westerling.

    Crescent T-Rex V23 med Yamaha 150 hk: Hidsig og sporty

    Den svenske producent Crescent’s nyeste model med det spændende navn T-Rex.

    T-Rex er først og fremmest en båd, hvor familiebrug og komfort er i højsæde. Den har også en gunstig vægt i forhold til størrelsen. Og det gør, at Yamaha-motoren arbejder lidt lettere og virkelig får den gode oplevelse frem. Accelerationen bliver hidsig, og båden bliver direkte morsom at sejle, når omdrejningstælleren vibrerer i det højeste område. Ud fra den erfaring vi gjorde, kan vi konkludere, at båden bliver direkte sporty med 150 hk. Til mere familiært brug vil vi anbefale en 115 hk.
    Skroget er konstrueret af Pelle Petterson. Sejl-egenskaberne er klart godkendt. Kun i få tilfælde kommer der slag på chinen eller V-bunden under barsk sejlads. I hele cruisingområdet - fra ca. 25 til pænt over 30 knob - sejler båden behageligt og sikkert og ligger trygt gennem normale sving.
    Imidlertid er det helt andre egenskaber T-Rex har at byde på. Båden entres via stævnen, fordækket og en nedsænket ”brønd”, og en stor ”dør” i glas og aluminium. Der er en stor luge - mere som en dør - hvor der normalt er et oplukkeligt midtervindue i vindspejlet. Kombineret med en høj og solid pulpit er det sikkert at bevæge sig fra cockpit til fordækket - også selv om man skulle være lidt dårlig til bens.
    Man kommer ned i båden via nogle trin og havner nede i det, som kan kaldes kahytten. Her er en V-køje med godkendte madrasser, pænt betrukket med mørkeblåt stof. Men kahytten er delvis åben agter. Der er ingen dør ud mod cockpittet og producenten har foreløbig ikke udviklet nogen lukkeanordning til kahytten. Derfor er det vanskeligt at tænke sig meget overnatning i båden - selv om køjerne holder de godkendte mål. Man kan stå på molen og kigge lige ned i kahytten/køjerne.
    Udepladsen er stor med en U-formet sofagruppe agter og to meget komfortable stole. Med bordet på plads er der god plads til 5-6 personer. Gear/gas-håndtaget er elegant indfældet i siden og førerpladsen er overskuelig, bl.a. med Yamahas to multi-instrumenter. Men der er ikke plads til en integreret GPS/kortplotter-skærm.
    Dørken er belagt med teakimitation, og der er en stor luge til stuverummet. Fordi der ikke er trappe eller trin ned fra fordækket, er her et godt stort dørkareal. Vindspejlet har meget
    store vinduesflader og er trukket langt agterover på siden, så udsynet burde være godt, men flere faktorer viser det modsatte. Aluminiumsrammerne i den store luge/dør er kraftige, pulpitten på fordækket er solid, og der er hvide glasfiberflader under vindspejlet. Når forkalechen ydermere bliver liggende på toppen af vindspejlet, bliver udsynet reduceret ret meget. På hver side af motorbrønden er der badeplatforme. I styrbord side er en kraftig badelejder monteret og et ekstra plus er håndlisten over. Det gør det meget lettere at komme om bord efter en badetur. I fordækket er et godt ankerrum ligesom der findes et mindre agter.
    Det er også et plus, at der er monteret veldimensionerede sidelanterner på pulpitten. Agterlanternen er monteret på en lille stang og kan vippes op, så den kommer op i højden og ikke dækkes af motoren. Godt!
    Den helt nye Crescent T-Rex er et godt bekendtskab med fin finish, men kommer dog ikke helt op på niveau med de førende Yamarin og Askeladden. Men med det grønne CE-skilt fra Det norske Veritas, får den et ekstra plus, når sikkerheden skal vurderes.
    Konklusionen bliver, at nyheden fra Crescent har meget godt i sig med et ok skrog. Der er lagt meget arbejde i for at få nye detaljer frem, men det virker, som om man ikke er helt færdige med produktudviklingen. Der skal findes løsninger med henblik på at lukke kahytten, pladsen til kalecherne er ikke ”up-to-date”, og det er overraskende, at der er hvidt glasfiber under vindspejlet og ikke er plads til den integreret kortskærm/GPS i en splinterny model …
    Båden fås i en Basic udgave, hvor eneste forskel er kabelstyring. Her spares ca. 6200 kr.

  • Super stole
  • Nedgang fra fordækket
  • Sporty med 150 hk

  • Lukning af kahyt
  • Reduceret udsyn
  • Kalecheplads

    Længde/bredde: 6,16/2,35 m
    Vægt: 1000 kg
    Motor: Anbefalet F100 hk
    Kampagnepris 257.900 kr.
    Motor testbåd 150 hk Yamaha.
    Brændstoftank: Fast 150 l
    Antal pers.: 6 stk.
    Pris testbåd: 313.800 kr.
    Producent: Cremo, Sverige.
    Forhandlere Pacific Boats, tlf. 39 29 86 00, Pro-Safe, tlf. 32 95 28 78, Køge MC & Bådcenter, tlf. 56 65 26 19, Rødbyhavn Motor- og Maskinværksted, tlf. 54 60 51 52, Leif Larsen Marine, tlf. 62 22 89 11, Kegnæs Både, tlf. 74 40 52 70, Øsby Smedene A/S, tlf. 74 58 45 90, KS Motor ApS, tlf. 76 42 40 00, Siim Båd og Motor A/S, tlf. 86 10 15 00, Gjøl Marinecenter, tlf. 98 27 75 15.

    Økonomisk fart er mellem 3400-4400 omdrej./minut, 21,2-32,1 knob, 0,83-0,9 l/nm.
    Målinger & Grafik: Staffan Westerling.

    Yamarin 56 HT med Yamaha 60 hk: Kompakt
    og til at traile


    Finske Yamarin har tilført sin modelserie en ny, smart hardtop-båd. Den er enkel, men har samtidig smarte løsninger, som gør den til en mellemting mellem en HT-båd og en daycruiser.

    Med 60 hk på hækken klarer den næsten 30 knob i topfart. Den sejler i bedste Yamarin-stil - smidigt og sikkert. Det allermest spændende ved båden, er de nye løsninger i indretningen og hardtoppen. Detaljer, som gør den meget anvendelig selv om den kun er 5,60 meter lang. Fornuftig vægt gør den velegnet at traile.
    56 HT har ikke oplukkeligt vindue i fronten. Derfor skal sidedækkene benyttes når man skal på fordækket. Takket være høj stabilitet ved stilleliggende og gode håndlister, opleves det ikke som noget stort problem. Indretningen består af en fin agterbænk til 2-3 personer, to gode GT-stole og en køje til to fremme.
    Bagerste del af køjen er hængslet og kan vippes op og låses i 90 graders vinkel. En smart detalje som sørger for at ting fremme i køjen ikke farer bagud og ned på dørken. Køjens mål er helt ok til to personer. Det store spørgsmål er dog, hvor ofte man overnatter i en båd som denne …
    Der mangler gardiner, og så vågner man, så snart solen står op. I øvrigt er der begrænset med ”bokomfort” i båden, og det er heller ikke her den tager point hjem.
    Førerpladsen og passagerstolen er inde under selve hardtoppen. Enkelte andre HT-både har noget af den samme løsning, men det almindelige er, at man sidder længere agter og kan stå oprejst bag taget. Detaljen, som gør Yamarin 56 HT anderledes, er, at der er en kaleche over åbningen i taget. Med kalechen fjernet kommer der sol og luft i båden. Skipperen kan stå oprejst gennem åbningen. Den bagerste del af taget bliver nærmest som en støbt targabøjle. Har man ikke behov for at fjerne hele kalechen, er der lynlås og en mindre åbning, hvor skipperen kan stikke hovedet op.
    Den agterste del af cockpittet har sin egen kaleche. Let at sætte op i og med at den er meget lille. Med andre ord er 56 HT en beskyttet HT-båd, når regnen vælter ned eller en helt åben båd på de solrige dage. Kombinationen gør den meget anvendelig og den tilpasser sig vejrforholdene bedre end de fleste ... Rigtig smart!

    Godt udsyn
    Normalt har man reduceret udsyn på en HT-båd. Men her sidder man langt fremme under hardtoppen, meget tæt på frontvinduet og har en førerposition næsten som i en bil. Det giver et godt udsyn både fremover og til siderne, selv når båden lægges ind i sving. På frontvinduet foran skipperen er monteret en kraftig vinduesvisker. På hver side af motorbrønden er der små, integrerede badeplatforme, ankerrum og badelejder. Fordækket har også et stuverum, men der er ikke plads til så store ankre. Pulpitten sidder godt placeret fra taget og fremover og giver en nogenlunde tryg færdsel til og fra fordækket. En dobbelt sidelanterne er placeret nederst på pulpitten. Den kombinerede top/agterlanterne er monteret på targabøjlen/taget på en kort stang, og er hele tiden klar til brug.

    Klart plus point!!
    Her er gode stole, et bord og stuverum i hver side i cockpittet, stuverum fremme og under agterbænken. Instrumentpanelet er overskueligt med to Yamaha multi-instrumenter. GPS/kortplotter er ikke integreret i instrumentpanelet, men får plads på toppen. På en 2006-model burde producenten have fundet plads til en skærm i panelet lige foran skipperen.
    Med 60 hk på hækken bliver båden let at manøvrere. Den planer overraskende hurtigt og når en topfart på 28-29 knob. Det betyder, at man cruiser fint ved 24-25 knob. I hele fartområdet sejler båden stabilt og behageligt. Den reagerer normalt på trim, men på grund af dækkets form får man i første omgang det indtryk, at båden trimmer lidt meget på stævnen. Det gør den ikke med 1-2 mand om bord, men man skal nok sørge for, at last i båden placeres med en passende fordeling fremme og agter - ellers kan den trimme lidt forkert. Skal man sejle med tung last, vil en større motor være et bedre valg.
    I sving ligger båden stabilt og sikkert i hele fartområdet. Der kommer ingen overraskelser. Totalt set fremstår den nye 56 HT-model som en velbygget og hyggelig båd med gennemført finish, pæne stoffer på hynder og stole og stilig dekoration på skrogsiden. Stor er båden ikke. Ud fra dette kan tilføres plus-sider som moderat motorisering, lave driftsomkostninger og nem at traile. Det er et godt tiltag i den store Yamarin-flåde og for god ordens skyld skal nævnes at alle Yamarin-modellerne nu har fået en ny model-betegnelse. Enklere at huske og en klar beskrivelse af bådmodellen. Altså er 56 HT slet og ret en 5,6 meters hardtop-model - enkelt og forståeligt.

  • Smart HT-konstruktion
  • Faste lanterner
  • Fin at traile

  • Ikke plads til integreret skærm
  • Sidedækkene må benyttes
  • Enkel køje

    Længde/bredde: 5,53/2,24 m
    Vægt, båd: 640 kg
    Anbefalet motor: 60-100 hk
    Motor testbåd Yamaha 60hk
    Brændstoftank: 90 l
    Antal pers.: 5 stk.
    Pris: Testbåd med F60 171.800 kr.
    Producent: Kesko, Finland.
    Forhandlere: Køge MC & Bådcenter, tlf. 56 65 26 19, Bådkommisæren, tlf. 65 32 18 15, Leif Larsen Marine, tlf. 62 22 89 11, Øsby Smedene A/S, tlf. 74 58 45 90, Gjøl Marine, tlf. 98 27 75 15, Lund Marine ApS, tlf. 70 20 98 88.

    Økonomisk fart er mellem 3900-4900 omdrej./minut, 14,8-22 knob, 0,55-0,62 l/nm.
    Målinger & Grafik: Staffan Westerling.

    www.ketner-outdoor.dk
    www.amt-veneet.fi