fbpx

Avon, Valiant, Zodiac, Valiant, Ribeys,

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

Valiant V-520 med Mariner Optimax 90 hk 2-takt: Nok motor

 


En fyrig 2-takts-motor på 90 hk er maksimal motor til båden og det giver nogle spændstige oplevelser. Med en længde på 5,20 meter og en vægt på 262 kg siger det sig selv at 90 hk er en kraftig motor. Flere i testteamet hævde-de at båden var overmotoriseret. Du skal i al fald vide hvad du har med at gøre hvis du vælger den kraftige motor på hækken. Nu skal vi lige gøre opmærksom på at OptiMax-motorerne også er specielt kraftfulde med et kraftigt drejningsmoment. Skal båden bruges til normal sejlads, antager vi at en 70 hestes gør den mere harmonisk.
Valiant har den store fordel at den kan leveres med flere indretninger. Vælger man en anden konsol og placerer den længere fremme i båden, vil den antagelig blive mere behagelig at sejle. Med kun en om bord, er båden lige det letteste. Et point til samtlige af de mindre og mellemstore modellerne i testen: De sejler roligere med mere last om bord.
Testbåden har en fin udformet konsol, monteret i styrbord side. - Bag konsollen er et fladt sæde med enkel rygstøtte. På denne båd blev afstanden mellem sædet og konsollen lidt trang. Det er altså en justeringssag. Sædet bag konsollen er ok til en person, men for smalt til to. På testbåden var der kun en ekstra siddeplads på bænken helt fremme. Valianten har tre små og to større stuverum. På testbåden var det muligt at rigge en smart solbadeplatform til - problemet er bare at der ikke er stuveplads nok til ekstra plader og hynder.
Ved normal hastighed sejler V-520 harmonisk og stabilt. Når båden bliver presset op i fart, bliver den livlig og spændende at sejle. Med de store gummipontonerne og et forholdsvist bredt forskib, får vindpustene fat i forskibet. Båden har en tendens til at ”flyve lavt” og man mærker tydeligt at den flyder på luften under båden. Før man lærer båden at kende, virker det forkert. Her skal stævnen trimmes ned og efter en del sejlads, lærer man at båden godt kan lide at ”flyve lavt”. Alle RIB-modeller har stort vindfang i forskibet, men man mærker det stærkere på denne båd end på de andre. De har naturligt nok sammenhæng med bådens lave vægt og formen på forskibet.
Med 90 hk på hækken bliver denne et livligt fartøj og kræver at skipperen har nerverne under kontrol og kender båden. Så kan den sejles råt og giver spændende sejloplevelser - eller behagelige adrenalin-kick.
Pontonerne har en fin lys grå farve med sort dekorationsliste. Tre kraftige håndtag langs siden plus langsgående, kraftige støttetov til passagererne. Dørken er belagt med teaklaminat, men dørkfladen i denne båd er ikke så stor. Finishen på pontonerne og glasfiber-arbejdet er helt ok.
Bakker man lidt for kraftigt, opdager man at agterspejlet er lavt. Man bliver hurtigt våd om fødderne. Vor konklusion er at båden bør have en lidt mindre motor og bør leveres med en mere praktisk konsol/sædeløsning, men det afhænger jo at hvad den skal bruges til.

Valiant V-520
Længde/bredde/indv. bredde/vægt: 5,20/2,18/1,10 m/262 kg
Maks. ant. personer/last: Luftkamre 4+1 stk. 9 stk./1150 kg
Motorer: Motor Mariner 90 hk OptiMax 2-takt 40 - 90 hk
Topfart: Brændstoftank 73 l 39,5 knob
Pris båd u. motor/testbåd m. 90 hk: 101.135/175.685 kr.
Kampagnepris til 1.8.05: Båd m/Mercury F90ELPT 4-takt 159.990 kr.
Producent: Valiant, Portugal. Forhandler: Ketner Outdoor A/S, Tlf: 43 27 11 66









Kort nyt

Tyv satte stjålne bådmotorer til salg på nettet

Kort nyt

De er der ikke endnu – men når de kommer...

Kort nyt

Flot donation øger sikkerheden i Roskilde

Kort nyt

Tun-feber i Helsingør – billetterne er revet væk

Kapsejlads

Anne-Marie Rindom skadet - misser Hyéres!

★ Artikel

★ Ruffet måtte af og på igen

Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 





Udvalgte artikler *