fbpx

Cranchi CSL 27

Artikelindeks

 
Cranchi CSL 27 sejler sikkert og har gode fartegen


Cockpittet er bådens allerstærkeste side. Den karakteristiske mast som findes på CSL 28 er væk. I farten monteres også en lav pulpit uden åbning i stævnen.
Førerpositionen har to enkelte stole som kan vippes bagover og bidrage til en indbydende sofagruppe med standardbord. Bænken er L-formet og over motor-rummet er en solbadeplatform. I styrbord side er der en lille bar-enhed med vask og køleskab - alt elegant indpakket. Der er gangzone i bagbord side og en stor platform på agterspejlet. Platformen er monteret udenpå med en fin pasform og en badelejder. Ved at mikse farverne fra lys gul til lidt beige på hynderne, opnås en elegant effekt uden at det virker for meget. For at forstærke dette yderligere, er instrumentpanelet og andre detaljer sølvfarvede og formstøbt. Kunstfærdigt og anderledes end blankpoleret træværk, kevlar eller metaldele.
Selv om dette er den mindste model fra Cranchi, er intet overladt til tilfældighederne. Tanken bag er helt klar: Investerer man i en Cranchi-båd, føler man at man får noget helt specielt og håber at man fremover får råd til en større båd. ”Kundeloyalitet” hedder det på markedsføringssprog.

Italiensk kreativitet
Der er et utal af daycruisere på markedet og skal man skille sig ud, må man finde på noget specielt. Cranchi har valgt en helt usædvanlig facon på vindspejlet. Det er dobbeltbuet og svært asymmetrisk. Buen på bagbord side går længere frem end på styrbord. Om det er pænt, smart eller ikke kan diskuteres. Det eneste vi kan slå fast er at ingen anden producent end den italienske har valgt en sådan vovet løsning.
I styrbord bue af vindspejlet er et hængslet vindue som sikrer adgangen til fordækket. Der er fine trin ned i cockpittet og for at sikre at man ikke glider, er trinnene belagt med noget der ligner skind. Vi er langt fra sikre på hvor længe det vil holde sig pænt. Men som nyt er det lækkert.

CE-kravene må skærpes
Frontvinduerne er tonet og vi ville gerne have set effekten af en vindues-visker. Men både i mørke og regn bliver udsynet kraftigt reduceret og skal man sejle mere end fem knob, skal man kigge ud over vindspejlet. Det er bedre at blive pjaskvåd end at ramme bøjer og småbåde! På det punkt stiller vi os stærkt kritiske til CE-reglerne overfor spørgsmålet om hvordan mørke vindspejle kan være tilladt.
CSL 27 adskiller sig også på et par andre punkter. Styrepladsen er, som på CSL 28, placeret i centerlinjen. Hele løsningen fører tankerne hen mod det man finder på mange skærgårdsjeeps. Til bagbord for skipperen er nedgangen til kahytten. Med skydedør af jalousi-typen. Enkel og let med mulig-hed for ekstra ventilation når døren ikke er lukket helt ned. I styrbord side er opgangen til fordækket. Førerpladsen er gennemarbejdet og der er ikke meget at kritisere her.
På fordækket findes en rund ventilationsluge og i forskibet er et vindue på hver side. Her har kreativiteten vist sig med et helt specielt design. Næppe nogen designmæssig gevinst og båden havde vundet med almindelige vinduer.

Billigere startmodel
Netop for at kunne tilbyde en rimeligere begynderbåd, har CSL 27 en betydelig gunstigere pris end CSL 28. Hvor CSL 28 med 2 x 225 hk Volvo Penta V6-benzinmotor starter på 840.000 kr. kan CSL 27 med en 5,7 liters Volvo Penta V8 på 320 hk lokke med en startpris på 550.000 kr. Det er en betragtelig forskel for dem som meget gerne vil have en Cranchi. I relation til konkurrenterne ligger Cranchi generelt godt prismæssigt, men konkurrencen er barsk i denne klasse - ikke mindst fra amerikanske både.








Kort nyt

Sejlsport fra 'All over the world' - se video

Kort nyt

Ny bådbrand midt i København: Sort røg væltede ud

Kapsejlads

Distance: Deltag i gratis online seminar

Kort nyt

Nødblus udløste stor eftersøgning

Havne

300 'havnerødder' samlet i Vingsted

America's Cup

Efter 'big crash': American Magic tilbage på vandet - se video

Havne

København: Skal badning gøres fri i hele havnen?

★ Artikel

★ 4 gange så dyrt at sejle for hurtigt

Volvo Ocean Race

The Ocean Race: VO65-klassen ikke godkendt til Sydhavet





Udvalgte artikler *


Produktnyt