fbpx

Jeanneau Merry Fisher 530 C og Jeanneau Merry Fisher 580

Inkluder i Newsletter: Ja

Franskmændene har en egen evne til at gå direkte til sagen og tænke funktion. Sådan har det været lige siden Citroens berømte 2CV. Den fungerede, men næppe nogen bil har været mere simpelt konstrueret. Derfor har den stadig sine entusiastiske tilhængere. Noget af det samme gælder for Jeanneaus mindre Merry Fisher-modeller. Fokus er ikke bare sat på funktion. Bådene har netop det nødvendige, sikre og samtidig det enkel i produktion. Slutprisen bliver derefter. Merry Fisher-modellerne har ramt et stort marked og er produceret i mange tusinde eksemplarer.
Hvad skal man egentlig med teak, polstringer og en masse fancy ting? Hvis målet er at komme ud på havet uden alt for store investeringer, er det vigtigere at båden har de grundlæggende funk-tioner. På plussiden kan man tilføje, nem at vedligeholde og en båd man ikke behøver at passe ekstra på. Her er det ikke problematisk hvis børnene spil-der is - det er bare at spule båden ren. Indretningen tåler vand.
Vi har prøvesejlet Merry Fisher 580 og den endnu enklere Merry Fisher 530 C. Begge monteret med Suzukis støjsvage firetaktere og disse motorer passer fint til bådene.

Beskyttende tag
580-modellen er en af de mindste Merry Fisher-modeller med styrehus eller hardtop. Det gør båden anvendelig også når der kommer kølige og regn-fulde dage. Det hjælper at man står beskyttet under taget og på bagkanten kan lade en kalechevæg falde ned. Så bliver båden endnu lunere og det betyder at man kan bruge den store dele af året. Der er også mulighed for at montere et varmeapparat og øge komforten betydeligt. Først og fremmest er båden beregnet til aktiviteter som fiskeri og dykning, men den egner sig også til badeture på fine sommerdage eller til transport af materialer og udstyr.
Merry Fisher-modellerne er gennemgående enkle. Der er hvad man behøver. Det betyder også en lille kahyt under dæk med en V-køje. Her kan man tage et bid brød eller sove nogle timer før fisketuren starter tidligt næste morgen. Luksus er et fraværende begreb - madrasserne på bænkene er betrukket med skai og ikke alt for tykke. Hele kahytten er sparsom, enkel og funktionel.
Man køber ikke en båd som denne for at tage på overnatningsture - det er udvendigt båden har sin styrke. Fordækket er lidt nedsænket med et stort søgelænder. Sidedækkene er brede nok til sikker færdsel. På taget er der solide håndlister i teak.

Vinder på udepladsen
Agterdækket - eller cockpittet - går ud i bådens fulde bredde, det er selvlænsende og støbt i glasfiber med antiskrid-mønster. Under store luger i dækket finder man stuverum, brændstoftank og hoved-afbryder. Alt er enkelt og overskueligt monteret. Specielle lukkemekanismer sørger for at klemme lugerne helt ned mod gummilisten og gøre det hele vandtæt. Der er teak på cockpitkarmen og selvfølgelig er stangholdere standard. Agter i hver side er et enkelt sæde. Det betyder at to sidder fint og pladsen er god når man skal holde i fiskestangen.
Cockpittet er rimeligt stort og enkelt. God arbejdsplads og med plads til fiskeredskaber - enten det er liner eller garn.
På siden af motoren er monteret en solid bade/redningsstige. Der er sørget for sikkerheden og stigen sikrer at man kan nyde badelivet.
Under hardtoppen er der fuld ståhøjde og godt udsyn i alle retninger takket være de store glasflader. I taget er der monteret en lille ventilationsluge og lys. På hver side - på støbte skabe - er to enkle stole med lav rygstøtte. De kan reguleres i længderetningen og er hængslet. Under den ene er indstøbt en vask, under den anden er der plads til et kogeapparat.
Instrumentpanelet er placeret lige foran skipperen og her er pyntet op med lidt teak. Førerpladsen fungere o.k., men heller ikke mere. Indgangsdøren til forkahytten er også af den enkle slags.

Klassiske sejlegenskaber
Med Suzukis 90 hk på hækken planer båden let. Skroget har god bæring med forholdsvis stor bredde. V-bunden er meget moderat mens forskibet er lidt dybere. Det får båden til at plane uden planingstærskel og kan sejles i et bredt fartområde. Under normale forhold giver den gode stabilitet en sikker sejlads, men i skarpe sving mister den taget en smule og glider ud i svingene. På en bådtype som denne er det ikke noget stort problem, for der er ingen, der køber disse både for at sejle sporty. Over hæksøer sejler båden overraskende godt. Den banker ikke direkte, men giver mere et solidt dunk, når den skarpe hæksø passeres. Naturligt nok trives båden ikke i krap sø på ca. en halv til en meter. Så er det ikke behageligt mere og så gælder det bare om at sænke farten til et acceptabelt niveau. Derfor er det vigtigt at båden ikke har en markant planings-tærskel, men at den kan sejle i hele fartområdet. 10 knob, 15 knob eller 20 knob - helt tilpasset forholdene. Skroget har også sine stærke egenskaber. Når båden kommer ud i længere, bløde bølger, vil båden sejle behageligt. Og når man ligger stille ude i bølgerne eller sejler langsom dørgefart, er den gode stabilitet et vigtigt plus.
Enklere og billigere
Model 530 C er mere spartansk og med en dertil hørende lavere pris. På hækken sad Suzukis 70 hk firetakter. Netop den motor havde vi med i en langtids-test forrige sommer. Den går utroligt stille i tomgang, har et lavt forbrug og er ganske kæk når der gives fuld gas. I testen målte vi et forbrug under variabel hastighed ned til 0,4 liter pr. sømil. At svanerne kom og nappede i kølvandsstrålen beviser at støjniveauet i tomgang er usædvanligt lavt.
Merry Fisher 530 C har ikke hardtop, men et enkelt vindspejl i plexiglas. Modellen kommer også med tag og hedder da 530 Timonier. Skal båden bruges i fint vejr klarer man sig uden tag.
530 C-modellen følger nøjagtig de samme principper på planløsning og detaljer som 580-modellen. Det betyder en lille forkahyt med en V-køje, enkelt cockpit med fire siddepladser og en usnobbet indretning. Alt er bare et nummer mindre og nogle detaljer endda enklere end 580-modellen. 70 hk passer fint til båden og prisen er på ingen måde afskrækkende. Både 530 C og 580-modellen kan trailes og ønsker man en lidt større båd med samme koncept, har Jeanneau også større Merry Fisher-modeller.
Disse både har deres egen stil. I alt sin minimalistiske enkelhed opdager man at bådene fungerer med gode, praktiske løsninger. På fine sommerdage kan båden gøre nytte som dagturbåd. I foråret og efteråret kommer de praktiske egenskaber - specielt på 580 - til sin ret til fiskeri, dykning eller transport. Som arbejdsbåd, for eksempel når bøjer skal lægges ud til en kapsejlads, tager Merry Fisher 580 jobbet i strakt arm. Den er stabil og der er ingen krise hvis man får lidt vand på dørken. Lænsehullerne er veldimensioneret, bådene virker sikre med en jævn kvalitet. Man får ikke sporty sejlegenskaber, fancy design eller luksusdetaljer. Men funktionaliteten er der hele vejen igennem. Bedst af alt er prisen og det har tusindvis at købere over hele Europa opdaget for længe siden.



            <br />

Jeanneau Merry Fisher
Længde/bredde:
Vægt:
Brændstoftank:
Maks. motor:
motor testbåd Suzuki 4t:
Antal køjer:
CE-kategori:
Maks. pers.:
Pris fra:
Pris testbåd:

530 C
5,22/2,28 m
710 kg
80 l
75 hk
70 hk
2 stk.
C
6 stk.
106.895 kr.
67.745 kr.




Jeanneau Merry Fisher
Længde/bredde:
Vægt:
Brændstoftank:
Maks. motor:
motor testbåd Suzuki 4t:
Antal køjer:
CE-kategori:
Maks. pers.:
Pris fra:
Pris testbåd:

580
5,72/2,40 m
895 kg
100 l
90 hk
90 hk
2 stk.
C
6 stk.
125.495 kr.
195.945 kr.


Priserne er excl. levering - 3500 kr.
Producent: Jeanneau, Frankrig. Importør: Johs. Thornam AS, tlf. 44 34 20 40.





Seneste nyheder

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Sejlads i det nye klima






Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: KAS var få point fra cuttet





Udvalgte artikler *