fbpx

Nord West 390

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

 

Detaljerne
En kvalitetsbåd kendes blandt andet på gennemtænkte detaljer. Og dem er der mange af på denne båd. Eksempelvis er håndlisterne rundt om agterdækket og flybridgen ganske høje. At der også er plexiglas under håndlisterne giver både et elegant præg, men mest af alt bidrager det til en tryggere fornemmelse. Lad os også nævne den flade tv-skærm som glider ned i pantrybordet og det praktiske skab om læ til vinflasker. Placeringen af ekstra ”joystick” til bov- og hæktruster på karmen af agterdækket er endnu en smart detalje. Når man lægger til kaj, hænder det at båden driver lidt ud før man får fortøjet. Med trusterkontrollen placeret ved agterdækket, kan man hurtigt og let få båden dirigeret derhen man vil uden at stresse hen til kontrollen ved en af førerpladserne.
Testbåden var propfuld af ekstra-udstyr - fra elegant skind på hynderne i dækssalonen til fladskærms-tv og stereo-anlæg i kahytterne. Båden havde truster både for og agter, fuld elektronikpakke, varme og defrosteranlæg. Det eneste testbåden ikke havde var en mørkeblå skrogfarve. Før båden bliver leveret til kunden, prøvesejles den og der skal testes om alt fungerer. Det var netop det der gjorde vor testtur mulig, for bådene, der bygges, er allerede solgt til kunderne lang tid i forvejen.

Motorrum i særklasse
I motorrummet var monteret to Volvo Penta D6-motorer på 310 hk hver og koblet til DP drev. To store luger i agter-dækket åbner sig ned til motorrummet og her ses et motorrum noget nær det perfekte. Selv lugerne er i en klasse for sig selv med tykke lydisolerings-måtter pænt pyntet med teaklister. Og under hver luge er et kraftigt lys som giver gode arbejdsbetingelser når motorerne skal inspiceres. 
Installationen er førsteklasses og alt er overskueligt monteret. På dørken foran og mellem motorerne er der meget professionelt påsat aluminiumsplader. 
Der er mange fikse detaljer. Eksempelvis er dieselvarmeren monteret på en hængslet plade. Så er det nemt at komme til tændrørene når de skal tjekkes eller udskiftes. En nødpumpe findes også - udover den almindelige lænsepumpe. Hver motor er koblet til sin egen brændstoftank i rustfrit stål på 490 liter. Båden har altså 2x490 liters brændstoftanke. Hver motor har sit eget system og risikoen for at de begge stopper - for eksempel som følge af vand eller snavs i dieselen - er dermed reduceret til et minimum. At nævne alle de omhygge-lige detaljer på de tekniske installationer vil føre for vidt. Vi kan bare konkludere at det hele er i en klasse for sig. Det er altså langt mere end en lækker træ-aptering som gør Nord West 390 til en båd i topklasse.

Prøvesejlads
Med to motorer, bov- og agtertruster manøvreres båden derhen man vil. Selvfølgelig er træning nødvendig, men Nord West giver kunderne basis oplæring før de slippes løs i båden.
I tomgang høres D6-motorerne (60 dB) knapt nok takket være den gennemførte lydisolering og oppe på flybridgen hører man ikke noget til motorerne - kun vindsuset. De kraftige motorer sender hurtigt båden op og plane. Vi har næsten fulde dieseltanke og er fire personer om bord. Båden har en mærkbar, men moderat planingstær-skel. Skroget har en forholdsvis dyb V-facon og det får båden til at virke levende til trods for sin størrelse på 11,90 meters længde og 3,70 meters bredde. Skroget kan trimmes til at ligge perfekt - både med drev og flaps.
Tung sø på 1,5 og 2 meter møder os uden for Orust da vi sejler ud i Kattegat. Der er tilpas stor sø at farten reduceres til 13-14 knob. Ret mod søerne går båden blødt og overraskende tørt. Flere gange er der så store bølger at hele skroget løfter sig ud af vandet. Alligevel sejler Nord West blødt og der kommer ingen mislyde fra båden. Når kursen lægges mere på skrå af bølgerne tager båden en del vand ind over, men hvilken båd ville ikke have gjort det? Med bølgerne ret fra siden kan farten øges og da vi sætter kursen ind mod land, går båden som et tog. 
Det mest imponerende i de største medsøer er kræfterne fra Volvo Pentas D6-motorer. Med 5,5 liters motorvolumen, et drejningsmoment på 730 NM ved 200 omdrejninger og EVC (Electronic Vessel Control) er det imponerende hvordan farten holdes jævn. Hvis båden pludselig taber fart i en stor bølge, sætter EVC hurtigt ind og giver et ekstra tryk på propellerne. Resultatet er at farten kun varierer med 0,3 knob i den store medsø. I smult vande kan vi give båden fuld gas, det resulterer i en respektabel topfart ved 3500 o/min. på 34,5 knob. Respektabelt med tanke på bådens vægt på 9700 kg og vidner om et letdrevet skrog. Snart kan Nord West 390 fås med de nye og stærkere D6-motorer på 350 hk!

Konklusion
Nord West 390 er en stor og komfortabel familiebåd. Den er i en gennemført kvalitet med en førsteklasses indretning og installationer i motorrummet helt i top. Selv om båden er stor, når den en højt topfart og cruiser i et bredt fartområde fra ca. 15 knob og opefter. Sejlegenskaberne er trygge og båden kan trimmes perfekt. Den er gennemført ned til mindste detalje og fuld af praktiske løsninger. Bådens størrelse på næsten 40 fod til trods, virker Nord West 390 kompakt og let at håndtere. For en potentiel kunde kan det være vigtigt at båden kan leveres med flere planløsninger på kahytterne/køjerne. Dette er en gennemført kvalitetsbåd og vælger man fuld udstyrspakke, som på testbåden, bliver prisen forholdsvis høj. Men så har man også en båd der gerne må kaldes et møbel, som man kan være stolt af at vise frem.

Nord West 390
Længde: 11,90 m
Bredde: 3,70 m
Vægt: 9700 kg
Brændstof: 2x490 l
Ferskvand: 600 l
Septik: 180 l
Motorer: 2xVolvo Penta D6 - 310 DP
Pris standardbåd:
Ekskl. moms fra 2.632.000 SEK
Producent: Nord West Yachts AB, Orust, Sverige
Internet: 

Fart
O/min. Fart i knob
500 4,0
2000 12,4
2500 21,0
3000 28,5
3200 32,0
3500 34,5


+ Topkvalitet
+ Førsteklasses motorrum
+ Gode sejlegenskaber

- Stejl stige til flybridge
- Kontakter ved førerplads
- Kvalitet har sin pris
www.nordwest.se









Kapsejlads

Første officielle DM i singlehand sejlads er en realitet 

Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør





Udvalgte artikler *