fbpx

Nord West 390

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

Vi er ikke alene om det synspunkt. Da vor kollega - det engelske bådblad Motorboat Monthly - prøvesejlede båden, var de mildt sagt overraskede over at finde en skandinavisk båd med så mange kvaliteter.
Nu er det heller ingen tilfældighed at båden får så positiv kritik. For det første forpligter det ud fra traditioner at producere både med tilhørsforhold på Orust på den svenske vestkyst. Bådebyggerne er der kendt for deres flotte håndværk - specielt træaptering. For det andet har manden bag Nord West - Benny Martinsson - mere viden om både og sejlads end de fleste. Han har sejlet motorbåde i offshore-løb og startede i en ung alder i produktionen hos en anden kendt sejlbådsproducent. Ud fra dette sidder han med en bred viden - både om moderne skrogkonstruktioner og klassisk bådproduktion. Da han startede med konstruktion af 390-modellen, blev al hans viden lagt i produktudvikllingen. Og da prototypen var færdig, startede en omfattende testsejlads og produktpleje.
På et vigtigt punkt indså Nord West at der måtte ændringer til. Skulle man hævde sig i konkurrencen var det helt nødvendigt at tænke i rationelle produktionsmetoder. Her måtte mere til end traditionel bådebyggerkunst. Store investeringer i en topmoderne maskinpark for træbearbejdning var nødvendig. Indretningen skulle bygges i moduler hvor så mange detaljer som muligt var på plads. Skulle slutproduktet blive godt, måtte alt foregå med millimeterpræcision - og det er gjort.
Der er utroligt meget teknisk udstyr, der skal på plads i en 39 fods motorbåd. Bare det elektriske anlæg er langt mere omfattende end det man finder i en moderne villa. Både 12 volt og 220 volt. Og der skal være plads til navigationsudstyr og motorer med tilhørende dele. Alt skal fungere perfekt og på meget begrænset plads. Samtidig skal man hele tiden tænke på vægten. Der skal spares kilo hvor det er muligt. Midt i det hele skal båden også fungere som et flydende sommerhus - i al slags vejr. Og sidst, men ikke mindst skal den have en konkurrencedygtig pris.

Moderne bådebyggerkunst
Hvis du køber en Nord West 390 kan du godt prale af at du har investeret i en båd bygget på traditionel bådebyggerkunst. Men det er kun den halve sandhed. Båden har et moderne skrog og er samlet efter ultramoderne principper - det ser bare ikke sådan ud.
Første indtryk af NW 390 er at den har en ret moderne overbygning med et buet vindue samtidig med at der er et klassisk snit over linjerne. Den oser af elegance med sit teakdæk og overbygningens detaljer i blanklakeret mahogni. Allerede før man går om bord er der kun et ord som er dækkende for det indtryk man får: kvalitet.

Valgmuligheder
390’eren fås med forskellige motorinstallationer - enten med drev eller aksler. Båden kan leveres med flybridge eller som ”coupe” - det vil sige med lavere tag og kun en solbadeplatform på ruftaget. Du kan vælge mellem en stor gæstekahyt midtskibs med dobbeltkøje på tværs eller to mindre kahytter. I versionen med tre kahytter bliver kahytten til bagbord størst. Her kan leveres en åben løsning eller man kan få en bagbord kahyt med skot og dør. Ialt har man så fire eller seks faste køjer, to eller tre kahytter - afhængig af indretningsalternativ. Resten af båden er standard med en stor dækssalon, separat ”owners cabin” forude med en stor dobbeltkøje og et velfungerende toiletrum med separat bruser i styrbord side.
Agter er der en stor badeplatform med badeleider, flere stuverum og låge ind til agterdækket, hvor dørken selvfølgelig er teakbelagt og med plads til et løst bord. Kombineret med den faste bænk i bagbord side og 2-3 løse stole, får man spiseplads til 5-6 personer. Flybridgens tag er trukket langt agterover og hele agterdækket kan lukkes af med en kaleche.
Kraftigt søgelænder og håndlister på siden af flybridgen sikrer færdselen på sidedækkene. Stigen i stævnen letter adgangen til broen eller klipperne. På fordækket med en kraftig luge over forkahytten og en mindre over toiletrummet er det muligt at lave en solplads.
Flybridgen entres via en kraftig stålstige. Der er ikke støbte trin og trappe, men en ganske god stige. Fordelen er at der kan være mere glas i bagvæggen og at stigen kan skubbes væk så der er optimal plads på agterdækket. Selve flybridgen er meget stor. Helt agter findes en solmadras under den kraftige targabøjle, der kan vippes fremover og har plads til både radar og antenner. Lanternerne på siden af targabøjlen blænder ikke skipperen.
Det fremoverliggende vindspejl tager det meste af fartvinden. Komplette instrumenter, to gode stole og selvsagt tiptop udsyn både ved sejlads og i havn. I de fleste tilfælde vil man benytte denne førerplads ved havnemanøvrer.
Med L-formet sofa til styrbord og begge stole drejet fremkommer der en hyggelig sofagruppe kombineret med et lille bord.

Faciliteter
Adgang til dækssalonen sker via en bred skydedør og lige indenfor til styrbord er pantryet med en korrekt arbejdshøjde, skabe, fire store skuffer og et mindre skab oppe under loftet. Komfur med ovn og en god kvalitet på blandingsbatteriet ved vasken. Med pantryet placeret heroppe, lige bag førerstolen, får kokken god kontakt med de personer, som opholder sig på agterdækket og i dækssalonen.
Førerstolen er komfortabel og placeret så højt at udsynet er fint. Der er skydevinduer ved siden af føreren - det sikrer både ventilation og kontakt med mandskabet på dæk. I instrumentpane-let foran føreren kan en kortskærm vippes ned og der er ekstra plads i tagkonsollen til både radar og ekstra instrumenter. Instrument-panelet har et godt design, men kunne godt gøres lidt mere moderne. Eksempelvis sidder en del ens kontakter nede til højre for rattet. Mange kontakter ser imponerende ud, men alle er her ens og i mørke er det let at tage fejl. På en bil sidder som bekendt alle kontakter logisk placeret og lette at finde - enten de sidder på instrumentpanelet eller på en arm ved rattet.
I bagbord side er en U-formet sofagruppe og der er et godt udsyn gennem de store vinduesflader. Lækker træaptering med nøjagtig tilpasning, fine lamper og spotlights. Totalt giver bådens indretning en varm atmosfære og et gedigent indtryk.
Under dæk havde testbåden tre kahytter. Begge kahytter midtskibs med dobbeltkøje har åben planløsning og afskærmes med et forhæng. Forude ligger ”owners cabin” med en stor dobbeltkøje. Der er gode stuverum og klædeskabe. Pladsen er udnyttet optimalt. Toiletrummet er helstøbt og med separat bruser, som øger trivslen betydeligt på længere ture. Og så er det en helt klar fordel at vandtanken rummer 600 liter!
www.nordwest.se


 

Detaljerne
En kvalitetsbåd kendes blandt andet på gennemtænkte detaljer. Og dem er der mange af på denne båd. Eksempelvis er håndlisterne rundt om agterdækket og flybridgen ganske høje. At der også er plexiglas under håndlisterne giver både et elegant præg, men mest af alt bidrager det til en tryggere fornemmelse. Lad os også nævne den flade tv-skærm som glider ned i pantrybordet og det praktiske skab om læ til vinflasker. Placeringen af ekstra ”joystick” til bov- og hæktruster på karmen af agterdækket er endnu en smart detalje. Når man lægger til kaj, hænder det at båden driver lidt ud før man får fortøjet. Med trusterkontrollen placeret ved agterdækket, kan man hurtigt og let få båden dirigeret derhen man vil uden at stresse hen til kontrollen ved en af førerpladserne.
Testbåden var propfuld af ekstra-udstyr - fra elegant skind på hynderne i dækssalonen til fladskærms-tv og stereo-anlæg i kahytterne. Båden havde truster både for og agter, fuld elektronikpakke, varme og defrosteranlæg. Det eneste testbåden ikke havde var en mørkeblå skrogfarve. Før båden bliver leveret til kunden, prøvesejles den og der skal testes om alt fungerer. Det var netop det der gjorde vor testtur mulig, for bådene, der bygges, er allerede solgt til kunderne lang tid i forvejen.

Motorrum i særklasse
I motorrummet var monteret to Volvo Penta D6-motorer på 310 hk hver og koblet til DP drev. To store luger i agter-dækket åbner sig ned til motorrummet og her ses et motorrum noget nær det perfekte. Selv lugerne er i en klasse for sig selv med tykke lydisolerings-måtter pænt pyntet med teaklister. Og under hver luge er et kraftigt lys som giver gode arbejdsbetingelser når motorerne skal inspiceres. 
Installationen er førsteklasses og alt er overskueligt monteret. På dørken foran og mellem motorerne er der meget professionelt påsat aluminiumsplader. 
Der er mange fikse detaljer. Eksempelvis er dieselvarmeren monteret på en hængslet plade. Så er det nemt at komme til tændrørene når de skal tjekkes eller udskiftes. En nødpumpe findes også - udover den almindelige lænsepumpe. Hver motor er koblet til sin egen brændstoftank i rustfrit stål på 490 liter. Båden har altså 2x490 liters brændstoftanke. Hver motor har sit eget system og risikoen for at de begge stopper - for eksempel som følge af vand eller snavs i dieselen - er dermed reduceret til et minimum. At nævne alle de omhygge-lige detaljer på de tekniske installationer vil føre for vidt. Vi kan bare konkludere at det hele er i en klasse for sig. Det er altså langt mere end en lækker træ-aptering som gør Nord West 390 til en båd i topklasse.

Prøvesejlads
Med to motorer, bov- og agtertruster manøvreres båden derhen man vil. Selvfølgelig er træning nødvendig, men Nord West giver kunderne basis oplæring før de slippes løs i båden.
I tomgang høres D6-motorerne (60 dB) knapt nok takket være den gennemførte lydisolering og oppe på flybridgen hører man ikke noget til motorerne - kun vindsuset. De kraftige motorer sender hurtigt båden op og plane. Vi har næsten fulde dieseltanke og er fire personer om bord. Båden har en mærkbar, men moderat planingstær-skel. Skroget har en forholdsvis dyb V-facon og det får båden til at virke levende til trods for sin størrelse på 11,90 meters længde og 3,70 meters bredde. Skroget kan trimmes til at ligge perfekt - både med drev og flaps.
Tung sø på 1,5 og 2 meter møder os uden for Orust da vi sejler ud i Kattegat. Der er tilpas stor sø at farten reduceres til 13-14 knob. Ret mod søerne går båden blødt og overraskende tørt. Flere gange er der så store bølger at hele skroget løfter sig ud af vandet. Alligevel sejler Nord West blødt og der kommer ingen mislyde fra båden. Når kursen lægges mere på skrå af bølgerne tager båden en del vand ind over, men hvilken båd ville ikke have gjort det? Med bølgerne ret fra siden kan farten øges og da vi sætter kursen ind mod land, går båden som et tog. 
Det mest imponerende i de største medsøer er kræfterne fra Volvo Pentas D6-motorer. Med 5,5 liters motorvolumen, et drejningsmoment på 730 NM ved 200 omdrejninger og EVC (Electronic Vessel Control) er det imponerende hvordan farten holdes jævn. Hvis båden pludselig taber fart i en stor bølge, sætter EVC hurtigt ind og giver et ekstra tryk på propellerne. Resultatet er at farten kun varierer med 0,3 knob i den store medsø. I smult vande kan vi give båden fuld gas, det resulterer i en respektabel topfart ved 3500 o/min. på 34,5 knob. Respektabelt med tanke på bådens vægt på 9700 kg og vidner om et letdrevet skrog. Snart kan Nord West 390 fås med de nye og stærkere D6-motorer på 350 hk!

Konklusion
Nord West 390 er en stor og komfortabel familiebåd. Den er i en gennemført kvalitet med en førsteklasses indretning og installationer i motorrummet helt i top. Selv om båden er stor, når den en højt topfart og cruiser i et bredt fartområde fra ca. 15 knob og opefter. Sejlegenskaberne er trygge og båden kan trimmes perfekt. Den er gennemført ned til mindste detalje og fuld af praktiske løsninger. Bådens størrelse på næsten 40 fod til trods, virker Nord West 390 kompakt og let at håndtere. For en potentiel kunde kan det være vigtigt at båden kan leveres med flere planløsninger på kahytterne/køjerne. Dette er en gennemført kvalitetsbåd og vælger man fuld udstyrspakke, som på testbåden, bliver prisen forholdsvis høj. Men så har man også en båd der gerne må kaldes et møbel, som man kan være stolt af at vise frem.

Nord West 390
Længde: 11,90 m
Bredde: 3,70 m
Vægt: 9700 kg
Brændstof: 2x490 l
Ferskvand: 600 l
Septik: 180 l
Motorer: 2xVolvo Penta D6 - 310 DP
Pris standardbåd:
Ekskl. moms fra 2.632.000 SEK
Producent: Nord West Yachts AB, Orust, Sverige
Internet: 

Fart
O/min. Fart i knob
500 4,0
2000 12,4
2500 21,0
3000 28,5
3200 32,0
3500 34,5


+ Topkvalitet
+ Førsteklasses motorrum
+ Gode sejlegenskaber

- Stejl stige til flybridge
- Kontakter ved førerplads
- Kvalitet har sin pris
www.nordwest.se









Havne

Havnefoged søges i Sydsjælland

★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

Kapsejlads

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub





Udvalgte artikler *