fbpx

Nimbus 230 Nova R

Inkluder i Newsletter: Ja

Nimbus 230 Nova R på fuldt plan. Det samme kan siges om salgstallene.

            <br />

Ved broen skiller 230 Nova R sig ikke meget ud fra andre ”walk-around”-både. Den ser ud som de fleste. Den afrundede badeplatform er speciel - pæn eller ej. Ud over dette ser den ganske ”normal” ud. Faktisk har både Askeladden og Aquador et mere strømlinet design. Der er klare fællestræk med Ryds som er en del af samme koncern, men bygger på enklere og rimeligere udgaver.
Men - skindet bedrager! For Nimbus 230 Nova R har en del skjulte kvaliteter som kendetegnes med to hovedord: Kvalitet og sejlegenskaber. Det er også højst nødvendigt, for R-serien fra Nimbus har en højere pris end de fleste. Med i købet indgår desuden en høj statusfaktor og en god brugtpris.
Om bord får man umiddelbart et indtryk af gennemført kvalitet fra teaken på dørken til designdetaljerne på instrumentpanelet. Hynder i mørkeblåt stof og andre detaljer bidrager til kvalitetsindtrykket. Det er let at komme om bord på båden takket være et stort teakbelagt bovspryd og en god pulpit. Både fordæk og sidedæk er bygget så færdsel agterover kan foregå uden problemer med et trin ned til cockpittet. En simpel fordybning i kahytstaget giver en primitiv siddeplads, men man sidder næppe her i høj fart.
Af 23 fod at være er båden stabil og rolig ved stilleliggende. De to stole giver en ergonomisk rigtig siddestilling. Det forholdsvis høje og brede vindspejl skærmer effektivt mod fartvinden og med en forholdsvis ret vinkel bliver udsynet godt. Instrumentpanelet er kompakt. Rat og motorkontrol er rigtigt placeret enten man står eller sidder. Stolene har vippesæde og kan vendes bagud. Med bordet monteret får man en lille siddegruppe mod agterbænken til 4-5 personer. I forhold til en agterbænk i fuld bredde, er ”sædet” i Nova 230 R langt mere primitivt og giver ikke samme komfort og siddestøtte som i en ægte daycruiser.
Agterbænken er en del af motorkassen med passage bagud på begge sider. Ekstra hynde og vipperyg gør det muligt at arrangere en enkel solseng i hele bådens bredde. Godt nok, men igen ikke lige så komfor-tabelt som på en daycruiser. Totalt set føles cockpittet funktionelt og stort nok - bådstørrelsen taget i betragtning. Når alt kommer til alt er det et spørgsmål om behov. Vil man have total luksus a la daycruiser eller en mere sporty båd med et praktisk cockpit som en ”walk-around”? For Nimbus 230 Nova R er nemlig en mellemting mellem en åben skærgårdsjeep og en daycruiser. I forhold til flere ”walk-around”-modeller vi har testet, er 230 R meget harmonisk. Netop fordi den er stor nok til konceptet og har en gennemtænkt totalløsning. Det er helt tydeligt at Nimbus har lagt mere vægt på funktionsrigtige løsninger frem for ekstremt design. Et klogt valg.
Under dæk er en god V-køje med et marinetoilet (Porta Potti er standard) under. Med ekstra hynder kan to voksne og et barn overnatte. Men det er ikke nogen turbåd - så er det det man vil have skalman vælge en daycruiser med maks. plads i kahytten. Køjerne er gode at have hvis man er på en weekendtur eller følger en kapsejlads nogle dage. Præcis der rammer båden plet! Alt i kahytten er gennemført og med høj finish. Der er ingen tvivl om at man ønsker at skabe et kvalitets-image. Og derfor er det underligt at opdage at hængslerne til den todelte kahytsdør kun er sat fast med to simple træskruer hver. Det er dog blevet ændret på de senere leverede både.

Motor og teknik
Et kig i motorrummet er en dejlig oplevelse. Her er installationerne som de skal være og de lyd-isolerende måtter er perfekt afsluttet selv ved kanterne. Kraftige slanger fra afløbene i cockpittet går ud agter i motorrummet. Med vel-dimensionerede lukkehaner - let at kommetil. Sådan skal det se ud og vi opfordrer alle andre producenter - specielt de amerikanske - til at tage en tur i motorrummet på en Nimbus. Eller for at sige det klart og tyde-ligt på engelsk ”look to Nimbus”. Teknisk får man altså fuld valuta ved at vælge en Nimbus 230 Nova R. I motorrummet på testbåden hvæsede en Volvo Penta 5,7 liters V8. De fleste Nimbus-købere vælger turbodiesel og ser ikke på den højere pris i den sammenhæng.
For Nimbus henvender sig netop til en købestærk målgruppe gennem hele sit image og sin markedsstrategi hvor slut-prisen ikke betyder så meget.
Bemærk ”R”-et i bådens navn. Hvad det står for, vil Nimbus ikke definere, men overlader til bådens ejer selv at bestemme! Serien består af tre modeller - alle med Nova-koncept eller ”walk-around” som vi andre kalder det. 230 Nova R er den mindste, 250 R næste skridt og 300 R er storesøsteren, der byder på et lækrere design, separat toiletrum, pantry og en midterkahyt med en ekstra dobbeltkøje på tværs. Dette er en fantastisk flot båd og vi tager gerne en sej testtur med denne model.
Da ”R” umuligt kan stå for ”retro”, er vi overbevist om at det er forkortelsen for ”Racing”. For R-seriens skrog har en unikt bund med et dybt V, dobbelte steps og kraftige bundlister. Præcis sådan som man finder det på avancerede racing- og offshorebåde. Det er netop her Nimbus 230 har sin største hemmelighed og som klart adskiller den fra konkurrenterne. Konstruktør Ocke Mannerfeldt har signeret skroget og Nimbus har søgt om patent både på skroget og den afrundede, integrerede badeplatform, med henblik på at gøre det vanskeligere for konkurrenterne at kopiere.
Båden kommer hurtigt i plan, ligger stabilt og tåler barske svingmanøvrer uden overraskelser. Den kan sejles råt! På vor test-tur stod der en til halvanden meter høj krap sø uden for molen. Det var barnemad! Der var for meget sø til at vi kunne teste topfarten, men sejlegenskaberne blev sat på en prøve. Med 35 til 40 knob kunne vi tage søerne lige på, på siden og i medsø. Lidt vand stod der ind over båden, men det er også det eneste negative vi kan nævne. Båden sejler som en drøm. Der er fuld kon-trol selv efter at have været ”airborn”. Med lidt trim af drevet, kombineret med bådens tyngde og fine skrogkonstruktion indbyder båden til rå sejlads og den ligger fint med stævnen nede selv i hop. Styringen er præcis. Det er kort sagt sjovt at lege i søerne. Man må tage hatten af for Nimbus 230 Nova R’s sejlegenskaber. Få 23 fods både kan følge med denne båd på en tur over Kattegat i et par meters bølger. En ægte ”ulv i fåreklæder”.
Nu har vi sejlet Nimbus R-modeller flere gange. Skrogkonceptet er slet og ret godt. Sammen med en god planløsning, gennem-ført kvalitet, gode tekniske installationer og høj finish er 230-modellen antagelig den bedste båd i denne klasse. Kun prisen trækker lidt ned, men pyt - det betyder ikke så meget, hvis man har penge nok.
Testbåden havde standard antennemast med god plads til antenner og fin afskærmning af toplanternen. Båden kan leveres med targabøjle i kraftig rustfrit stål som ekstraudstyr. Targaen giver båden et smartere ud-seende, og den store kaleche, som dækker hele styrepladsen, kan passe ind under.
Badeplatformen er ganske stor med badeleider og ankerrum. Der er ankerrum på fordækket med en U-formet bøjle i bunden til ankertovet. Pulpit og håndlister sidder hvor de skal. Agter er der holdere til fire fendere og i cockpittets sider er der teak-holdere til fiskestænger og bådshage. Båden er ganske veludstyret. Stangholdere, kompas og havnekaleche er standard.

Konklusion
Nimbus har udviklet en god serie både med deres R-modeller. Skrogene er velsejlende, men udviklingen går stærkt også hos konkurrenterne og der er i dag en rivende udvikling på skrog, steps og i design - både på koncept og på badeplatform. Nimbus 230 Nova R giver vi topkarakter og selv om prisen er høj i forhold til konkurrenterne, kan den forsvares med gennemført kvalitet og super sejlegenskaber.

Nimbus 230 Nova R
Længde: 7,10 m
Bredde: 2,40 m
Vægt: 1850 kg
Brændstof: 180 l
Vand: 70 l
Batterier: 2 x 75 amp 12 volt
Motorer:
VP KAD 32 diesel - ca. 35 kn 170 hk
VP 5,0 V8 Gxi/DP benzin ca. 44 kn 270 hk
VP 5,7 V8 Gxi/DP benzin ca. 49 kn 320 hk
Pris fra: 518.000 kr.
Pris testbåd: 648.000 kr.
CE-kategori: C
Personer: 5 stk.
Producent: Nimbus Boats, Sverige
Internet:
Importør: Shipcenter Danmark,
tlf. 43 54 25 11,


+ Superskrog
+ Tåler rå sejlads
+ Gennemført kvalitet


- Høj pris
- Primitiv agterbænk
- Simple træskruer




http://www.shipcenter.dk
http://www.nimbusboats.com








★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

Kapsejlads

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub





Udvalgte artikler *