fbpx

Monterey 268 SC

Inkluder i Newsletter: Ja


            <br />

Vi kan lige så godt tage minusser med det samme. Kalechen er typisk amerikansk - lidt tung at sætte på. Stor V8’er i motorrummet betyder at der bruges en del penge til benzin. Lænseslangerne i cockpittet og gennemføringerne lige over vandlinjen er ikke gode nok, der mangler lukkehaner og dobbelte slangeklemmer.
Så har vi også sagt hvad der skal siges af negativt om båden. For her er mange plusser i vente.
Monterey 268 SC giver mere sommerfølelse end de fleste andre både. Den sætter gang i tankerne og vi tænker straks på solrige dage hvor livet bare kan nydes. Agter har båden en stor badeplatform med badeleider. Over motorrummet findes en moderne udformet solbadeplatform med en solid bøjle bag. Ved at vippe ryggen på agtersofaen frem bliver der fin plads til et par bikiniklædte - det hører helt oplagt med til denne båd. Selvom man solbader, er der en fin gangzone mellem badeplatform og resten af båden i styrbord side. Fra solplatformen kan stereoanlægget betjenes fra et separat panel og under sofaen er der monteret kølebokse til læskende drikke. På testbåden var der to kølebokse.
Skal der indtages et måltid, sættes et bord op og de to stole fremme vendes bagud. Sammen med den L-formede sofa bliver der god siddeplads til 6-7 personer. Bag førerstolen er der en lille bar-enhed. Hele cockpittet oser af elegance med tykke hynder og polstringer. Af en amerikansk båd at være er den meget enkel og elegant - det er det Monterey mener med ”europæisk inspireret”. I det ligger også at dørken ikke har limede tæpper, men faktisk er i glasfiber og selvdrænende. Med andre ord let at holde ren.
Designet på førerpladsen er lækkert. Også her er der en mere enkel og funktionel stil. Selvfølgelig har båden et rat, der kan tiltes og førerpladsen fungere som den skal - enten man står eller sidder. Passageren i bagbord side har det også behageligt. Der er trin op til fordækket. Pulpit mangler men der er to lave håndlister. Forude er der flere smarte detaljer. En stige er placeret under en luge i fordækket og gør det nemt at komme om bord hvis båden skal entres fra en lav bro eller stranden. Der er også integreret to små lyskastere.
Der er skydedør ind til forkahytten. Til bagbord er et lille pantry. Og her mener vi lille - for ikke at sige minimalistisk. I styrbord side er et separat toiletrum - det fungerer godt med helstøbt indretning og højglanspoleret dør. Den forreste del af kahytten optages af en U-formet sofagruppe med et lækkert bord. Er man to på tur, kan måltider og champagne indtages her inden man lægger bordet ned til en stor dobbeltseng. Hynderne er betrukket med skind. Der er spejl, spotlights, indirekte belysning og stor tagluge. En lille luge ud mod cockpittet er placeret ved pantryet for at sikre ventilation. På dørken er der tæppe monteret med trykknapper. Igen - forkahytten er ikke så overdreven overpolstret som mange andre US-både. Her er et mere avantgarde snit med høj finish og behagelige farvekombinationer. Takket være bådens størrelse, bliver kahytten luftig og fungerer fint til overnatning for et par.

Teknik og motor
Tryk på knappen og solplatformen løfter sig ved hjælp af hydraulik. Her du sans for V8-motorer, vil hjertet slå hurtigere lige nu. Vi kigger ned på en flot Mercruiser 496 MPI V8-motor med 375 hk. En rå sag af en motor og er det ikke nok, kan båden også leveres med en motor på 425 hk. Mindste motor er en 300 hk. Uanset motorvalg er Bravo III standard drev.
Motorrummet er velorganiseret og alle installationer er perfekt gennemført. Bat-terierne sidder i motorrummet og lænse-slangerne fra cockpittet går ud lige over vandlinjen uden at der er monteret lukkehaner eller dobbelte slangeklemmer. På det punkt kan båden forbedres og den danske importør tager dette op med producenten.
Når nøglen drejes, svarer V8’eren med en hvæsende lyd og man får umiddelbart besked om at der er masser af kræfter i motorrummet. Lyden fra en V8-motor har sine entusiastiske tilhængere verden over og bliver af mange opfattet som den smukkeste lyd i verden. Vil du høre den for fuld udblæsning, kan du trykke på en knap på instrumentpanelet. Så kommer udstødningen ud gennem store rør på hver side i stedet for gennem drevet. På den måde kommer der en dejlig motorlyd med en buldrende brummen fra V8-motoren og fri udstødning. Klart ”macho”, men ikke helt populært blandt naboerne. Et nyt tryk på knappen og udstødning går gennem drevet. Så bliver båden næsten lydløs og man hører kun en lav, hvæsende lyd.
Vil man være venner med de fleste, bør man lade udstødningen gå gennem drevet. Ude på vandet giver udstødning gennem siderørene maksimal effekt og et par knob ekstra.
Egenskaberne
Vi sejler ud fra broen. Gearskiftet fungerer perfekt og med den kraftige motor er der sjældent behov for mere end tomgang ved havnemanøvrer. Med 375 arbejdsvillige heste kommer båden hurtigt op og plane. Hastigheden øger jævnt og til slut dirrer loggen på over 60 miles. Der er godt ryk i båden. Accelerationen fra ca. 25 knob og opad er formidabel. Topfart er en ting. Her kan man nyde en silkeblød cruisingfart mellem 30 og 40 knob med motoren på et behageligt omdrejningstal med lavt støj-niveau og acceptabelt forbrug.
I ca. en meter bølger kan vi fastslå at båden går behageligt men tungt. Den styrer præcist gennem svingene i hele fartområdet. I fuld fart skærer V-bunden blødt gennem bølgerne. Båden reagerer effektivt på trim og skal man opnå maksimal topfart skal drevet trimmes så langt ud som muligt. Så kan den klare op til ca. 60 knob!
V-bundsskrog er noget amerikanerne kan. 268 SC har steps. Det giver en bedre topfart. Vi kan konkludere at Monterey 268 SC har herlige sejlegenskaber. Den går behageligt med tyngde og sejler sikkert. Her kan man virkelig opleve fartvinden med en råstærk motor på hækken eller man kan cruise behageligt med familien og venner i hastigheder fra 25 knob og op. Selvfølgelig kan båden også bruges som trækbåd til vandski eller andre vandlege, men så skal man huske på at dette er en stor båd som skal have mere plads at manøvrere på end en let 18 fods båd.

Konklusion
Det er tid for en opsummering. Egentlig kan vi klare det med kun et ord, men for god ordens skyld vil vi nævne alt det du får med i købet: Det er uden tvivl den af de amerikanske både vi har set med den højeste finish både ind- og udvendigt. Båden er en herlig daycruiser i en god størrelse. Den er netop stor nok til at sejle med en fornuftig hastighed og med kun en motor. Bliver båden større, skal man over i twin-installation. Planløsningen og detaljerne i 268’eren er helt rigtige, der er god plads både i cockpit og kahyt. Designet er strømlinet og elegant. Fikse detaljer som badeleider fremme, integrerede lyskastere, gangzone til badeplatform og et velsejlende skrog resulterer i en funktionsdygtig båd. Der er nogle minusser, men det er ikke mange. For vi har glemt det bedste til sidst: Du skal ikke betale en million eller mere for denne store daycruiser. Med 375 hk og omfattende standardudstyr koster den ”kun” 570.982 kr. Startprisen med 300 hk er 525.543 kr. - med 425 hk er prisen 609.666 kr.
Du får meget båd for pengene. Velsejlende, veludstyret, fin finish og en sej motor. Er du på jagt efter en stor daycruiser er der al mulig grund til at få en prøvetur.


Monterey 268 SC
Længde: 8,70 m
Bredde: 2,60 m
Vægt: ca. 2450 kg
Brændstof: 337 l
Vand: 57 l
Septik: 79 l
Motor: Mercruiser Magnum V8 375 hk
Drev: Bravo III
Pris fra: 525.543 kr.
Testbåd: 570.982 kr.
Producent: Monterey Boats, USA,
Importør: Gnisten Marine, Svendborg,
tlf. 62 21 49 21,



+ God pris
+ Gennemført elegant
+ Råstærk motor

- Lukkehaner til lænseslanger
- Uhåndterlig kaleche
- Enkelt pantry

http://www.gnisten-svendborg.dk
http://www.montereyboats.com








★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *