fbpx

Hansvik 600 og Arvor 20

Inkluder i Newsletter: Ja

To forskellige både, der alligevel kunne være bygget over samme læst. Det lyder selvmodsigende, men franske Arvor 20 Fisherman og norske Hansvik 600 er begge konstrueret til sejlere med hang til fiskeri, men i vidt forskellige farvande, hvorfor de ser så forskellige ud.
Men de har alligevel mange ting til fælles: Relativt små og let håndterlige, med indenbords diesel og fast propel, der nok giver de halvplanende skrog begrænsede fartegenskaber, men til gengæld en sund økonomi. Begge har stort, regulært selvlænsende cockpit/agterdæk og udendørs styring. Og begge har lidt kahyt med begrænset plads.
Men så hører lighederne også op.
Hansvik er meget traditionel af udseende, og det har sin særlige historie. Værftet har løbende og tæt kontakt med sine kunder, og hver gang bådebyggeren f.eks. spørger: "Skal vi ikke snart gøre vinduerne i styrehuset lidt større?" lyder svaret enstemmigt "Nei!"
Hansviken skal være præcis, som den er.
Vi ved ikke, hvilken kontakt Arvor har med sine kunder, men den er typisk for bådtyperne på den franske vestkyst med sin højtbyggede stævn og det høje styrehus langt fremme.

Beskedne motorer og hastigheder
Arvoren er relativt flad i skroget og kommer ret hurtigt i planing for sin 75 hk Nanni-diesel, hvormed den gør 20 knob i tophastighed. Den sejler som en halvplanende båd skal, med god retningsstabilitet og styrbarhed nede i deplacementsområdet, men prøvebåden havde en individuel skavank, at den trak mod styrbord, så man ikke kunne slippe det fine knagerat i styrehuset eller den ekstra rorpind ude på agterdækket.
Arvorens store bredde gør den ganske stabil at gå rundt på, noget man også sætter pris på når man benytter dens "halve" walkaround til fordækket, hvor der er indrettet et lillebitte fordæk med en siddeplads på den lave overbygning. Derimod er der ikke noget fordæk af betydning på Hansvik. Den har en ved første øjekast afsindig håndliste, der er byg-get frem i højde med styrehuset, men den virker. Man holder sig fast i en sikker højde, hvis man vil på fordækket, og det smalle sidedæk har et godt skridmønster. Man kan også komme op inde i denne "pulpit" gennem en luge i overbygningen, det er måske ideen.
Vi holdt os dog sikkert agterude i cock-pittet, efter at have prøvet én gang.

Smallest og langsomst
Hansvik 600 Combi er godt 30 cm smallere end Arvoren, og det præger den naturligvis. Det giver en mere levende småbådsfornemmelse, når man går om bord. Hansvik har valgt at lave agterdækket med en højtliggende, plan dørk, hvor man i Arvoren må finde sig i, at motorkassen stikker op lige bag styrehuset. Det giver Arvoren et dybere cockpit, hvor rælingen i Hansvik ikke tilbyder så megen støtte og sikker fornemmelse.
Til gengæld har Hansvik store klapbænke af glasfiber i hver side af agterdækket. Arvor har to eksklusive klapstole i teaktræ hængslet på skrogsiden, foruden at rælingen i hver side består af et stort stykke siddevenlig teak, med garnrulle på yderkanten.
Hansvik har kun 53 hk at gøre godt med, men båden er ikke bygget til mere. Den lette båd - 900 kg - kommer lidt trevent i planing, og præsterer 17 knob i tophastighed, hvor den dog begynder at slingre noget på kursen. Grænsen for konstruktionen er ganske enkelt nået.
Men den cruiser perfekt med mellem 12 og 15 knob. Den sidste kraftreserve må man gemme til en dag med modvind og -sø. Og her finder man måske forklaringen på, at Hansvik-bådene er storsælgere på den barske vestkyst. De møver sig igennem sø, så det er en fornøjelse.
De to er ret forskellige i vægt og motorudrustning. Arvor mønstrer en 85 hk Nanni-diesel til sine 1500 kg, Hansvik nøjes med en 53 hk Yanmar til sine 900 kg. Fart- og brændstofmålingerne viser også, at de er forbrugs- og fartmæssigt er lige så forskellige, som specifikationerne antyder.
Arvoren er naturligvis hurtigst i tophastighed, men i acceleration til 10 knob går de samtidig over stregen med 5,3 sekunder. Til 15 knob rykker Arvor fra med 7,7 sekund, mens Hansvik klarer det på 13,1 sekund
Forbrugsmæssigt er der en del forskel, når de sejler side om side. Nede i "snekkefart" omkring 7 knob tøffer Hansvik af sted med et forbrug på under 0,40 l/sm, mens Arvor bruger over 0,50 l. Ved 11 knob, hvor bådene ligger i det hårde område "op ad bakke", før de rigtig planer, bruger Hansvik 0,55 l/sm, mens Arvor koster 0,75 l/sm, og ved 15 knob, der er god cruisinghastighed, bruger Hansvik 0,67 l/sm kontra Arvors 0,77 l/sm.

Enmandsbåde
Under dæk har Hansvik mest at byde på. Den har en god styrestol, et lillebitte pantry og en halvandenmands køje, hvor man kan sidde og hygge sig omkring et kahytsbord; i styrbord foregår det omme bag instrumentbrættet.
Arvoren er en udpræget énmandsbåd og brugsbåd. Den har kun én styrestol og én køje, og der er nådigt sat af til enten et lille kogeblus eller en ekstra siddeplads i bagbord side af styrehuset. Den er tydeligvis ikke tænkt som nær så meget fritidsbåd som Hansvik, der har pæne tekstiler og gardiner for vinduerne.
Begge både er rettet meget mod fiskeri, hvilket ses af, at de har dobbeltstyring og ekstratilbud om en såkaldt slirekobling, der tillader en meget præcis kontrol ved lav fart til trollingfiskeri. Der er dog ofret en lille tanke på helt almindelig lystsejlads, medmindre det skal opfattes som en sikkerhedsdetalje: Begge både har badestige, hvoraf Hansviks er bedst, men typisk for hele denne sammenligning er det Arvors der ser smartest ud.
Hansvik 600 Combi
Længde 6,06 m
Bredde 2,15 m
Dybgang 0,50 m
Vægt 900 kg
Motor Yanmar 53 hk
CE-godkendelse Kategori C
Pris Som testet. Ca. 340.000 Nkr
Producent: Hansvik, Norge,tlf. 00 47 74 36 06 00

Arvor 20 Fisherman
Længde 6,16 m
Bredde 2,48 m
Dybgang 0,9 m
Vægt 1500 kg
Motor. Nanni Diesel 85 hk
ferskvandskølet
CE-godkendelse Kategori C
Pris 252.505 kr
Salg: C&C Camping og Marine, tlf. 59 65 99 11.









★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *