fbpx

Monterey 322 Cruiser

Inkluder i Newsletter: Ja

Når en motorbåd bliver omkring ti meter, så er den altså stor, skal vi hilse og sige. Med masser af plads og fartegenskaber og de muligheder, det medfører. Monterey 322 Cruiser tilbyder samtidig nogle sejlegenskaber, som vil få førere af mindre planende både til at føle sig hjemme, for den har en dejligt villig styring, og er let at finde trimmet på.
Fartegenskaberne var upåklagelige i den version, vi har prøvet her. Den er dyrt udstyret med to stk. 6-cylindrede Mercruiser 4,2-liters D-tronic dieseler der leverer hver 250 hk. til Bravo 3-drev med dobbeltpropeller, som gør båden kapabel til over 40 knob.
Så højt nåede vi ikke under prøvesejladsen, hvor der stod en grov sø, men dieselernes gode sejtræk på de effektive dobbeltpropeller giver tydeligvis en hurtig, småbådsagtig acceleration. Monterey’en har en relativt flad bundvinkel på 18 grader, som får båden til at plane ud allerede ved ca. 14 knob.
Det får den dog ikke til at sætte noget særligt til i søegenskaberne, for stævnen skærer godt igennem og giver en kompetent fornemmelse ved sejlads i modsø, selvom vi nok overdriver farten lidt rigeligt på billederne her til artiklen. Det kan faktisk lade sig gøre at holde den i planingsfart, selvom forholdene er blevet noget barske. Styringen virker let, og båden krænger villigt med på styreudslagene, som en båd med noget dybere skrog. Som noget specielt noterede vi, at Monterey’en også er ret let at styre i langsom fart, hvilket man sandsynligvis skal takke de to dobbeltpropeller for. Man kan virkelig bruge rattet i havnemanøvrer, indtil man er blevet fortrolig med at sejle med to maskiner.
Solid og masser af plads
Monterey’en er tung med en sejlklar vægt på over 6 tons, og de må være godt skruet - eller skal vi sige limet - sammen, for den giver et solidt indtryk under den aktive sejlads. Ingen uvedkommende skroglyde her.
Man sidder godt i læ og styrer bag vindspejlet i den store topersoners styresofa med grejer og instrumenter vel anbragt. Bag styrepladsen er en meget stor tværvendt u-sofa i styrbord, og i bagbord en flad udendørs bar med håndvask.
Bådens fysiske størrelse giver gode og rolige dimensioner. Der er ikke noget sammenpresset og hårdt udnyttet her. Monterey’en har f.eks. dobbelt badeplatform. Den ene er indbygget i skroget, hvor agtersofaens ryg danner agterspejl. Fra den træder man et lille trin ned til den påhægtede badeplatform, der bl.a. skærmer badende for kontakt med propellerne. Arrangementet får opholdsarealet agterude til at virke mere anvendeligt, end hvis det var en stor platform - det bliver et hit!
Amerikansk indretning
Monterey’en er opbygget med vægt lagt på udendørslivet, men bådens størrelse giver også plads til nydelige forhold under dæk. Den har fire faste køjepladser i form af en typisk amerikansk, skråtstillet stævnkøje med jalousiforhæng og Hollywood-spejl, samt et usædvanligt stort køjerum under cockpittet, hvor man for en gangs skyld ikke skal tage hovedspring for at komme til køjs. Sofaen i styrbord kan omdannes til endnu to sovepladser ved at sænke bordet og arrangere nogle hynder.
Salonen har et fornuftigt pantry og toilet, begge opbygget over færdigstøbte elementer i inderklædningen. Overalt mærker man en solid kvalitet og god finish. Men amerikansk, det er det umiskendeligt i udførelse og materialevalg. Nogle af ideerne har dog efterhånden hæftet sig i europæisk bådindustri. - Den støbte »granit«- bordplade og mikrobølgeovnen ses mere og mere.
Testbåden er den dyre version med sine to dieselmaskiner. Prisen bliver 1.365.000 kr. med to Mercury 5-litersV8 MPI-benzinmotorer på hver 260 hk, der giver båden de samme præstationer.

Monterey 322 Cruiser
Længde, skrog: 9,80 m
Totallængde: 10,14 m
Bredde: 3,30 m
Bundvinkel: 18°
Dybgang: 0,94 m
Vægt: 5800 kg.
Brændstof: 757 l
Vand: 227 l
Toilettank: 106 l
Motorer: 2 stk. Mercruiser 4,2 liters 6-cyl D-tronic dieseler 250 hk. bravo 3 drev og dobbelpropeller.
CE-godkendelse: Kat. B
Pris testet: 1.566.000 kr.
Import og salg:
Gnisten Marine, Svendborg. tlf. 62 21 49 21.









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *