fbpx

Inter 9000

Inkluder i Newsletter: Ja

Inter 9000 er som at komme på besøg hos en kær, gammel onkel. Alting er, som det skal være, det meste ser ud som det altid har gjort, men han har alligevel forberedt et par overraskelser.
Inter'en er en klassisk nordisk halvplanende motorbåd med agterkahyt, som man har kendt den i mere end en generation, så konceptet er så velkendt, at man næsten kan udpege dens særlige kendetegn med lukkede øjne: Man går om bord i det åbne centercockpit med siddepladserne og et hængslet kahytsbord siddende skudklart i borde. Under hardtoppen sidder føreren stadigvæk oven på køleskabet i styrbord, og passageren i bagbord kan stadigvæk folde sin stol fremover og afdække et fint komfur. Men nu pakkes stolen helt bort, ned i fodrummet, og afslører et stykke formica-bordplade på undersiden, så pantryet hermed er kraftigt udvidet på den sjove, sammenfoldelige, snusfornuftige måde, der kendetegner de halvplanende
både.
Man kan med rette spørge sig selv, om en bådtype virkelig skal bygges i 30 år, før alle detaljer falder til rette, men vi må vist slå os til tåls med, at selv bilfabrikkerne med deres enorme ressourcer først begyndte at præstere virkelig gennemarbejdede produkter for ca. 10 år siden. Desuden ville en båd med Inter’ens kvalitet af i dag næppe have haft lang levetid for 30 år siden. Publikum var ikke klar til at betale prisen, for den ville have været høj!
Lille, men stærk detalje
Der er nogle mennesker, der smelter, når de går om bord i sådan en båd. Jeg var lige ved det, men det skyldes en ny detalje, der er så åbenlyst god, at det er ubegribeligt, den ikke er opfundet
noget før: Nedgangen til agterkahytten er flyttet om til en lille mellemgang i bagbord, hvor man går tværskibs ned i agterkahytten, og agterud til badeplatformen.
Ideen er åbenlyst god. Den sikrer en god, ubrudt agtersofa i cockpittet og friholder det for en grim fodfælde, som nedgangen kan være. Adgangen agterud er en nødvendighed i dag og desuden en stor bekvemmelighed. Den napper ganske vist en bid af den solplads, der plejer af være indrettet oven på agterkahytten, men det bytter jeg gerne mod den halvfarlige klatretur hen over agterkahytten til badestigen, jeg er blevet budt på andre agterkahytsbåde ... For ikke at tale om, hvor meget lettere det er at smutte den vej ud og ordne fortøjninger eller gå i land, hvis man ligger langskibs ved broen.
Inter 9000 byder på fem køjepladser og har én i reserve. Agterkahytten byder på en fornuftig dobbeltkøje, som store personer dog nok lige skal prøveligge personligt, før de beslutter sig.
Forude i salonen er der den traditionelle, runde motorbådssofa, og arrangementet er hævet så højt, at der er god udsigt til omgivelserne, så salonen virker som ægte dækssalon. Sofaarrangementet kan omdannes til en virkelig stor køje ved at fælde bordet ned og lægge nogle bundstykker og hynder ud mellem køjerne. Bordet indgår altså ikke i sovearrangementet. Så ville det være blevet for stort og ubehageligt at sidde ved, siger værftet, så her kommer erfaringen nye kunder til gode.
Den opståede forkøje er så stor, at der sagtens kan ligge en tredje person i den, men tre i én køje - det er vi vist blevet for magelige til!
Forkahytten byder på en pænt stort toiletrum i styrbord, der har et skråtstillet skot ind mod sofaarrangementet, som redder nogle vigtige centimeter plads og giver en god rumfornemmelse. Over for toilettet er der et godt skab, som afgrænser salonen til en pæn stikkøje i bagbord, som vi dog godt tør vædde på, hovedsagelig vil blive brugt til stuveum.

Cockpitbord til syv

Inter'en er en bådtype med vægt på udelivet, og oppe i cockpittet fungerer det altså godt. Under hardtoppen er der en komfortabel styreplads og passagerstol, hver med oplukkelig siderude og tagluge.
Det sammenklappelige pantry hører naturligt til her, og er for øvrigt udstyret med endnu en klap, der dækker vasken, og slås ud til ekstra aflæggeplads, så det næsten er et helt landkøkken. Det kan sagtens komme i brug alt sammen, for cockpittet er udstyret med en sofa med ryg mod agterkahytten og to langsgående siddepladser af den slags, man ikke rejser sig fra foreløbig, når først man har slået sig ned.
Vi folder kahytsbordet ud og ser, at det minsandten kan foldes en ekstra gang, så der er bord i det meste af cockpittets bredde. Tænker man sig et par løse dæksstole sat til, er der plads til 6-7 personer.
Til kolde dage har Inter'en en stor kaleche, der supplerer hardtoppen, og parkeres pænt på agterkanten af taget, når den er foldet sammen.

Test i grov sø

En traditionel motorbåd med fast propel er i forvejen let at manøvrere, men Inter'en havde til overflod bovpropel i denne version, så havnemanøvrer foregår helt problemfrit.
Den kraftige 190 hk Yanmar-turbodiesel kører ganske støjsvagt under dørken, og med både hydraulisk styring og gear er betjeningen ren luksus. De 190 hk giver som ventet en kraftig acceleration i stil med en planende båd. Retningsstabiliteten er god både i deplacements- og og planingsfart, men væsentlig færre hestekræfter kan sagtens gøre det. Inter'en planer ud ved omkring 14 knob og opgives til en topfart på 27 knob. Den opgivelse må dog vi lade blive stående, for uden for havnen var der herrevejr med næsten meterhøje, krappe søer, som på en effektiv måde satte tingene på plads. Man skal ikke begynde at lege redningsfartøj med en fritidsbåd af denne størrelse og type, så farten måtte ned omkring 7 knob mod søen, med en opmærksom hånd på gashåndtaget for at undgå bulder og brag. Umiddelbart oplevet en skuffelse, som dog ved nærmere eftertanke skyldes en helt urimelig forventning på basis af de mange hestekræfter. Syv knob mod høj sø - det præsterer ikke engang en stor, moderne sejlbåd. En moderne, skarp og sværtbygget motorbåd kan sagtens gå hurtigere - men i den henseende får vi en ganske fornuftig hilsen fra fortiden i Inter 9000.

Inter 9000

Totallængde 9,00 m
Bredde 2.90 m
Dybgang 0,7 m
Vægt 2600 kg
Brændstof 200 l
Vand 100 l
Toilettank 100 l
Motor: Fra 72 hk
Testet med Yanmar
4 cyl. turbodiesel 190 hk
CE-godkendelse Kategori C
Pris: Fra (72 hk) 652.700 kr
til (ab værft) 795.000 kr
Udstyr: Inkl. Hydraulisk styring, hydraulisk gear, bovpropel.
Import og salg:
Bådkommissæren, Kerteminde, 65 32 18 15