fbpx

Sea-Doo GTX RFI

En vandscooter virker som en blanding af en Dr. Jekyll-Mister Hyde- kur og en tidsmaskine.
To minutter i sadelen på sådan et 110-hestes apparat kan få selv agtværdige sejlere til at ligge og te sig, ikke et hår bedre end de hvalpe, man selv som en anden kaptajn Haddock har siddet olmt i et cockpit og benævnt som skvatnagler, svumpukler og sindsforstyrrede skvadderaber, for nu at blive i den mildere afdeling.
Vandscooteren er fremragende legetøj, som kalder på den indre drengerøv, men samtidig er den blevet ganske stueren, idet der er sket en stor udvikling med dem i løbet af de sidste år. Selv den dødirriterende jet-ski, der kun må sejle på særligt tilladte baner, er blevet betydelig mere støjsvag end de første eksemplarer, så den er blevet helt civiliseret at dele farvande med.
Og en vandscooter? - Den sejler man uden risiko for at få politi og bødekrav på nakken, hvis ellers man har sit speedbådskørekort i orden. Vandscooteren adskiller sig fra den forbudte jet-ski ved at være selvoprettende og have så stor bæreevne, at den i realiteten er en båd med indenbordsmotor. Forskellen er bare, at man sidder oven på den og styrer den som en motorcykel.
De fås i to-, tre- og firepersoners udgaver, og selvom man plejer at se dem som fast tilbehør på bagperronen af de store luksusyachts, er det i faktisk almindelige familiefædre, der køber vandscooter for at have et herligt stykke legetøj til vandski og småudflugter med far, mor og børn i badetøj og svømmevest.
Her styrer man med gashåndtaget
Vandscooteren er en slags harmløs motorcykel til vands. Den er utrolig fristende at sejle stærkt med, for den accelerer som et lyn. Med 110 heste til en egenvægt på 293 kg er kraft-vægt forholdet som en top-motorcykel, så den smutter ud af vandet til planing nærmest i samme øjeblik, man giver gas. Den er oppe på 20-25 knob, inden man overhovedet har nået et beslutte sig for, hvor hurtigt man ønsker at sejle. Topfarten på 50 knob er inden for rækkevidde i løbet af ganske få sekunder.
Både accelerations- og manøvremæssigt minder den meget om en motorcykel, men der er dog nogle afgørende forskelle. Scooteren drives af en vand-jet, der tillader den at sejle på ganske lavt vand, hvor fremdriften er ufarlig for omkringstående, når man f.eks. sejler den fra stranden.
Jet-drevet giver vandscooteren et andet reaktionsmønster, idet den kun styrer, når der er kraft på vandstrålen fra drevet. Jetdysen er drejbar, men der sker ingen styrereaktion, hvis man f.eks. tager gassen af og drejer på styret. Der skal gives gas, men så sker der til gengæld også noget. Man finder hurtigt og lidt ufrivilligt ud af, hvordan den kan snurre omkring sig selv. Heldigvis sker der ikke den samme kontante afregning mod underlaget som på en motorcykel, hvis man tager lidt for hårdt fat.
Bremser er der naturligvis ingen af, og når man er oppe over 30 knob, skal man beregne nogle lange sekunder til at løbe farten af. Det eneste, man kan gøre, er at dreje styret, give gas og styre uden om eventuelle forhindringer.
For en gammel motorycklist er der alligevel masser af genkendelse ved køreteknikken, hvor man aktivt bruger kroppen til at krænge den rigtige vej i svingene. Den virker noget motocross-agtig med sin evne til at slå snævre sving ved hjælp af kraftig gas, så den skrider ud med bagenden. Det tager dog lidt tid, før man finder sig til rette med gashåndtaget, der er et snoldet lille håndtag til tommelfingeren, som minder om snøfterventilen til en knallert, hvis ellers nogen husker sådan én.
Selvom vandscooteren er kort, er den også smal, så den skærer bølgerne overraskende godt. Den er faktisk usædvanligt sødygtig. Sikkerheden er i top. Den prøvede Sea-Doo har naturligvis en dødemandsknap, som hægtes i svømmevesten, og den fungerer tilmed som elektronisk startspærre over benzinindsprøjtningen.
At denne model er en 3-personers, forhindrer den ikke i at være usædvanlig sjov og levende at sejle ene mand. Med tre voksne i sadelen begynder den at styre trægt, men giver egentlig et ganske godt signal om, at det tid at tage hensyn til sine passagerer.
Hold dig væk fra andre sejlere
Vandscooter-kørere skal vide, at de med deres hurtige acceleration og uforudsigelige brugsmønstre skaber usikkerhed og irritation blandt andre sejlere, fordi det er umuligt at planlægge sin sejlads efter nogen, som bare ligger og fjoller rundt.
Ude på vandet pålægger søvejsreglerne os at vise respekt for hinandens sejlads, og det gælder ikke blot over for dem, der har retten til vejen, men også i forhold til dem, der har pligt til at gå af vejen. Det enkleste for vandscootersejlere at vælge legepladser, hvor der kan holdes ekstraordinært god afstand til andre sejlere. Ellers vil jeg til enhver tid - og på trods af min nyerhvervede sympati - forbeholde mig at finde Kaptajn Haddocks Store Ordbog frem igen.

Sea-Doo GTX RFI
Længde 3,15 m
Bredde 1,22 m
Dybgang ca. 0,20 m
Vægt 298 kg
Brændstof 57 l
Motor: 782 kubik 2-cyl. totakts Rotax med indsprøjtning, 110 hk.
Pris 84.600 kr.
Import og salg: Jet Trade, Hasselager, tlf. 70 20 06 00








Kort nyt

Svenske sejlere melder Bornholmerlinjen til politiet

★ Teknik

★ Sensorer kan fortælle alt

Sejlsportsliga

Ligaen har kurs mod Sydfyn - med flere både på startlinjen

Kort nyt

Højskole og sejlklub slog sig sammen i sommerferien

Kapsejlads

E-jolle: Søren Johnsen vinder Master EM

Kapsejlads

Team Hansen ude at lege med de store - se video





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?