fbpx

Yamarin 6110 Big Ride

Markedets nyeste finske speedbåd med markedets nyeste japanske motorteknik på agterspejlet er en kombination, man ikke kan sige nej til at prøvesejle, for af én eller anden grund opstår der en særlig symbiose mellem de to produkter med de samklingende navne - Yamarin-bådene og Yamaha-motorerne.
Båden er en ny daycruiser, Yamarin 6110 Big Ride, som absolut er værd at se nærmere på. Den er Yamarins første båd med et så "amerikansk" længde-breddeforhold som 6,10 gange 2,45 meter, hvor Yamarin plejer at holde sig til noget slankere forholdstal.
Den gode bredde har givet plads til et formidabelt cockpit, der til overflod er komfortabelt og velindrettet til daycruiserbrug, når man opfatter dette som den rene fritidsnydelse med raske ture til gode steder for solbadning, vandski og vennebesøg.
Cocpikpittet er virkelig passagervenligt med teaktræsdørk og en glimrende U-sofa, der svinger sig agterud fra ryggen af de to førerstole, der kan svinges rundt. Her kan der sagtens blive plads til de syv personer, båden er godkendt til inden for CE-godkendelse kategori C. Båden leveres med løst cockpitbord, som til gengæld er det eneste sted, man f.eks. kan stille drinks. Lidt mere amerikansk stil med drinksholdere ville være velkomment - man kunne jo også tænke sig at have behov for alkoholfrie varer.
Alt hvad den har, findes i cockpittet
Går man forud, er Yamarin'en fortsat passagervenligt bygget, idet der er taget plads til at udstyre frontskottet med tre store, fodvenlige trin i, som vil bringe selv en svigermor helskindet ned fra fordækket. Trinene er faktisk så brede, at man kan bruge dem som siddeplads.
Under cockpitsofaen er der i hver side store stuverum, som åbnes langskibs med en klap, støttet af en gasstøddæmper. Her er der plads til f.eks. vandski og en veldimensioneret køleboks. 6110'eren er barberet for alt, hvad man er vant til fra amerikanske speedbåde, de førnævnte drinksholdere og køleboks, ligesom tørkloset, håndvask, lillebitte kogeblus og radio med stereohøjttalere i cockpittet er fraværende. Sidstnævnte græder undertegnede tørre tårer over... sejler man ud i naturen for at spille popmusik?
Cockpittet rummer næsten alle faciliteter, båden har at byde på. Under fordækket er der nemlig kun en lav køje, hvor der på den bedste plads er ca. 195 centimeters længde, men da forskottet står skråt og peger fremad i styrbords side, vil sovepladsen blive noget trang for to voksne.
Man kan roligt fastslå, at Yamarin 6110 er prioriteret meget klart og næsten fundamentalistisk til dagsejlads, men det gør Yamarin til gengæld godt.
Sejlkomforten er glimrende, idet Yamarin benytter pænt dybe skrogvinkeler, men det kan ikke undgås, at så bredt et skrog sejler en smule mere hårdt end Yamarin-seriens slankere modeller. Det er dog knap nogen fair sammenligning, for disse er i verdensklasse og svære at konkurrere med. I krapsø skal der holdes fornuftigt igen på gashåndtaget, når man som her sejler med største motormontering på 200 hk, men det er stadig muligt at holde pæne hastigheder op under 20 knob, hvormed den holder niveau med det gode gennemsnit.
Hver en stump er ny i højtryks-motoren
Motoren er det nyeste og mest højteknologiske, der er på banen i øjeblikket, Yamahas HPDI-motor med direkte højtryks-indsprøjtning af benzin i cylindrene. Yamaha'en mønstrer et indsprøjtningstryk på 700 psi, hvilket sætter den i stand til at sprøjte højforstøvet benzin ind i forbrændingskammeret lige omkring tændingstidspunktet. Den ligner på papiret en standardstørrelse 2,6 liters V6 totakter, men der er tale om en gennemgribende ny konstruktion, hvor alle aspekter er taget op til ny vurdering.
Der er gjort en stor indsats for at dæmpe motorstøj, lige fra den nye, stive og smalle 76 graders V-blok, til dæmpning af indsugningen, af den mekaniske støj fra motoren med ekstra dæmpet motorkappe, og af udblæsningen, der ledes igennem en vandfyldt labyrint.
HPDI-motoren er gennemført højteknologisk med computerstyring og overvågning, hvilket er gjort med velberåden hu. HPDI'en er ikke en gør-det-selv-motor, men får man et motorproblem, sætter mekanikeren sin laptop-computer i motorens datalog-stik og får øjeblikkelig en analyse som på en moderne bil.
Højtryks-indsprøjtningen oplever man positivt fra første øjeblik, motoren startes. Så snart den er rimeligt varm, løber den roligt og afdæmpet 600 o/m i tomgang og er helt fri for den traditionelle, hakkende totakts-tomgang, ligesom totakts-fimsen af uforbrændt benzin og olie er fjernet. Det sker både, fordi der ikke længere føres benzin ned gennem krumtaphuset, og i kraft af en sensor, der arbejder ligesom bilernes lambda-sonde, som automatisk regulerer benzinblandingen for renest mulig forbrænding.
200 HPDI-heste er lette at beherske
I praktisk brug byder Yamaha HPDI på en kørekomfort, der med god ret kan sammenlignes med indenbordsmotor - i lavere hastigheder kan den måske ikke helt nå ned på en god indenbordsmotorbåds lave støjniveau, men i topfart afgiver den veldæmpede Yamaha-udenbords færre vibrationer.
Kombinationen med den 1000 kg. tunge Yamarin 6110 gør HPDI'en til en virkelig ørn. De 200 heste skyder båden ud af vandet til planing næsten lige så hurtigt, som man kan lægge gashåndtaget frem, så planingstærskelen omkring 15 knob stifter man faktisk først bekendtskab med, når man tager farten af.
Den kraftige motor trækker støjsvagt og ubesværet 20 knob med 3200 o/m og 30 knob ved 4000. Herfra er der er stadig et formidabelt skud til acceleration, hvor den ubesværet stiger op til 45 knob, og under testen rundede 47 knob i tophastighed. Under optimale betingelser med mindre vind og sø skulle den være god for 50 knob.
Kan man nøjes med mindre tophastighed, anbefales Yamarin'en fra 80 til 200 hk, og allerede fra 100 hk skulle der være god dækning for accelerationsevnen med mange passagerer ombord. Båden leveres standard med hydraulisk styring, som gør håndteringen let, og det sætter man pris på med største motormontering på 200 hk. Udvekslingen er noget stor, hvilket man dog ikke skal høre et ondt ord for herfra. Styretøjet går fint i havnemanøvrer og bremser motorens sidetræk, hvilket bevirker, at man ved langsom fart og i accelerationer ikke behøver være over rattet i samme grad som ved mekanisk styring, hvor en 200 hestes udenbords kan være noget af en håndfuld. I planingsfart er reaktionerne på styreudslag afdæmpet, hvilket ens passagerer vil sætte pris på. Båden er faktisk i stand til at slå nærmest uhyggeligt skarpe sving fra høj fart uden at slippe grebet i vandet, men det er en kunst, som man næppe skal demonstrere over for andre end viderekomne passagerer.

Yamarin 6110 Big Ride

Længde 6,10 m.
Bredde 2,45 m.
Vægt 1000 kg.
Brændstof 150 l.
Motorstørrelse 80-200 hk, testet med Yamaha 200 HPDI
Pris, båd 177.400 kr.
Pris, motor 132.048 kr.
Testbåd 309.448 kr.
Import og salg: Øsby Smedene • Haderslev • 74 58 45 90 og Engstrøm Marine • København S • 32 64 20.00








Kapsejlads

Stærkt felt klar til at dyste om DM-titlen

Kort nyt

A-Cat: "Det må I ikke - stooop nuu"...

Sejlsportsliga

Hvad sejlsport og ligasejlads dog ikke kan føre til...?

★ Artikel

★ Omsider den rette rig

Bådudstillinger

Om mindre end 14 dage går det løs...

Kort nyt

Svenske sejlere melder Bornholmerlinjen til politiet

★ Teknik

★ Sensorer kan fortælle alt





Udvalgte artikler *

Hvorfor lære at sejle?

Mikroeventyr er hot – skal du med?

Ny båd til sommer?