Arvor 23

Det kan være svært at blive enig med sig selv om, hvilken type båd, den franske Arvor 23 i grunden er: Fiskekutter eller fritidsbåd? Vi må nok konkludere, at den egner sig til begge dele, og at anvendelsen nok hovedsagelig bliver noget med fiskeri.

Arvor'en er bygget efter skabelonen for den klassiske franske fiskuttertype med et kækt styrehus langt fremme, og den har skam også garnruller på lønningen i hver side af det store cockpit. Men billedet sløres lidt af trinene til badestigen på det brede agterspejl. Hvad fisker man så efter?
Arvor'ens store attraktion er det store cockpit, som sagtens rummer de seks personer, båden er CE-godkendt til. Her er der plads til enhver form for aktivitet, man kan forestille sig, f.eks. dykning eller dommerbådsfunktioner i kapsejlads.

Der er endda også blevet plads til en brugbar walkaround rundt om styrehuset. Udover granrullerne på lønningen er der to faste fiskestangshuller, plus holdere til stænger og bådshage langs skrogsiden. Cockpittet rummer også fiskedam med rindende vand samt stuverum, der fungerer som siddeplads sammen med en flytbar tofte.

Cockpittet har brede, afrundede kanter, som er gode at sidde på, men da det - praktisk - er indrettet selvlænsende, er det ikke helt så dybt, som det ser ud til, og man kunne godt ønske sig et lavt søgelænder rundt langs lønningen, som er velkendt på de skandinaviske eksemplarer af denne bådtype. I cockpittet skal man også vænne sig til, at motorkassen står som en ca. 10 cm forhøjning i dørken, men det er ikke usædvanligt for denne bådtype.

21 knob med 115 heste
Arvor 23 er bygget som halvplanende med køl og fast propel og anbefales med motorstørrelser fra 50 til 130 hk. Testbåden var udrustet med en italiensk Nanni 115 hk turbodiesel med intercooler, som var mere end rigelig til den 1700 kg. båd. Den opnåede fuld planing og 21 knob i tophastighed, men under en del motorstøj, som man dog selv kan gøre sig til herre over, f.eks. kunne man begynde med at få motoren leveret med svingningsdæmper på krumtappen.
Faktisk sejlede den rigtigt dejligt og komfortabelt nede i en god cruisinghastighed på 12 knob, som man sagtens kan opnå med en lidt svagere og billigere motor. Arvor 23 opgives at kunne sejle topfart 17 knob med en 85 hk maskine, hvormed den stadig har kraftoverskud til at sejle økonomisk og støjsvagt med en fornuftig marchhastighed for en besparelse på ca. 20.000 kr.
Styringen er typisk halvplanende, hvor man fra topfart skal tage gassen af, når man lægger an til drej, da båden ellers vil krænge en smule udad i svinget. Som alle både med fast propel er den en fornøjelse af lave havnemanøvrer med.

Dogmeagtig styrepult
Styrehuset ser ikke ud af meget, men her findes faktisk alle tursejler-faciliteter, brugbare, skønt i en meget koncentreret form. Der er et lille pantry med vask, 50 liters ferskvandstank og kogeapparat. Der er en udmærket tomands køje under fordækket, og hovedhøjden er så tilstrækkelig, at den også kan fungere som siddeplads. Under √©n af hynderne findes et kemisk toilet.
Over det hele svæver styrepulten noget dogmeagtigt, kun ophængt i karmen til overbygningen. Det er regerende stil i denne type både. Der er kun fast siddeplads til føreren, og eventuelle passagerer må sidde på pantryets vask for at følge med i sejladsen, eller stå ude i cockpittet og holde i de i øvrigt glimrende lodrette håndtag på agterkanten af styrehuset. Den store langturskomfort er der altså ikke inden døre, men weekendsejlads med fruen eller overnatning på lange fisketure kan Arvor 23 sagtens byde på.