fbpx

Four Winns 248 Vista

Inkluder i Newsletter: Ja

Uanset om der står Four Winns, Monterey, SeaRay eller et andet logo på siden, er koncepterne overraskende ens. Indenfor et svært begrænset volumen, har man fået to soveafdelinger, separat toiletrum, pantry, fire køjer og et godt cockpit.
Med andre ord en kompakt familiebåd til fire, og så sejler den godt med kun en motor. Dette er begynderbåden for den amerikanske gennemsnitsfamilie. Når den så også har rimelig gode sejlegenskaber og en fornuftig pris, har man svaret på den enorme popularitet denne bådtype har opnået.
Det morsomme af det hele er, at konceptet ikke er amerikansk. Løsningen med en ekstra kahyt under førerpladsen blev faktisk lanceret af norske Fjord tidligt i 70’erne og hjernen bag det hele var civilingeniør Eivind Amble. Fjord 24 Weekender blev også en volumenmodel, men så gik Fjord over til at udvikle stadig større og dyrere både. Amerikanerne opdagede konceptet og tog det helhjertet til sig. Resultatet blev en succes og netop nu er vi om bord i en typisk amerikansk model efter ”Weekender-konceptet”.
De amerikanske producenter har været flinke til at perfektionere bådtypen og har pakket det hele ind i et moderne og pænt design. Med den lille undtagelse at både af denne type er på grænsen til at virke lidt høje i forhold til længden.
Four Winns 248-modellen er ingen undtagelse og føjer sig pænt ind i rækken af amerikanske ”begynderbåde”.
Vi entrer båden via den store badeplatform. Her er der selvfølgelig lejder og direkte indgang til cockpittet gennem en dør. Heldigvis har Four Winns placeret indgangen i bagbord side. Så der er en naturlig gangzone gennem båden - helt fra badeplatformen og frem til kahytsnedgangen. Her scorer båden point i forhold til mange af sine konkurrenter.
I styrbord side - bag førerpladsen - er en behagelig U-formet sofa. Med et bord der kan foldes ned og ændre sofagruppen til en fin solbadeplatform. Eller for den sags skyld en ekstra dobbeltseng under kalechen.
I bagbord side er der stuverum/skab og plads til den transportable køleboks. Instrumentpanelet er praktisk udformet med instrumenterne lige foran skipperen. Der er ikke rigtig plads til søkort og en plotter kan kun monteres på toppen af panelet og vil der skygge for instrumenterne. Alternativt kan en mindre skærm monteres til højre for rattet, men det er ikke ideelt. En opgradering af førerpladsen med integreret kortplotter lige foran skipperen vil være perfekt.
Foran passageren er trinene op til fordækket og heller ikke her er der plads til søkort. Bortset fra dette, sidder man godt i den dobbelte stol. Rat og motorkontrol er fint placeret. Generelt sidder man forholdsvist højt med godt udsyn - vel og mærke så længe man ser over vindspejlet. Med kalechen oppe bliver udsynet reduceret fordi vindspejlet er for lavt.
Cockpittet fungerer godt og pladsen er effektivt udnyttet. Fordækket entres via tre trin og åbning i vindspejlet. Det er den eneste vej til fordækket. For at udnytte pladsen optimalt, er cockpittet trukket helt ud i siderne og sidedækkene er fjernet.
Adgangen til kahytten sker gennem en hængslet dør i bagbord side. En hængslet dør kan virke lidt gammeldags, men det har sine fordele. En skydedør kommer ofte i konflikt med indgangen til midterkahytten. Flere konkurrenter har valgt dette, med det resultat at indgangen må lægges ud i den ene side. I nogle tilfælde bliver det en katastrofal smal nedgang. På Four Winns er dette elimineret og nedgangen fungerer fint.
Lige foran trappen er pantryet. Med køleskab, kogeapparat og vask. Det er ikke stort, men effektivt kompakt. I styrbord side er toiletrummet - også kompakt, men det fungerer. Der er et oplukkeligt vindue og det virker pænt og ordentligt i helstøbt glasfiber.
Fremme er en V-formet sofa med bord og spiseplads til fire. Med bordet slået ned bliver der en dobbeltkøje.
Foran pantryet kniber det dogt lidt med længden. Dobbeltkøje i midterkahytten holder egentlig bedre mål. Er man kun to på tur, kan denne køje benyttes og V-gruppen kan blive ved med at være sofa. Her er gode overnatningsmuligheder til fire personer - men båden er nok specielt velegnet til to voksne og to børn.
Under sæderne er der stuverum og mellem midterkahytten og toiletrummet er et lille klædeskab.
Finish og kvalitet på indretningen er helt acceptabel. Der er løse tæpper på dørken, stor ventilationsluge i dæk, oplukkelige luger i skrogsiden og fin belysning. Begrænset brug af træ giver en lys og luftig atmosfære. Det træværk som er, holder en høj finish med højglanslakerede overflader. Mest af alt bliver man imponeret over hvor meget man har fået plads til i båden. Hver eneste centimeter er optimalt udnyttet.

Egenskaber
Som de fleste amerikanske producenter, har også Four Winns argumenterne i orden når det gælder deres byggemetoder, materialevalg og specielle design af skrogene. Her lægger man vægt på at ”chinen” er specialudviklet for at give båden optimal stabilitet. Og at både V-bunden, bundlisterne og formen agter på skroget giver lettere planing. Hvor meget som virker eller ikke, er det umuligt at sige uden at køre en videnskabelig test, hvor den ene båd direkte sammenlignes med den anden. Vi kan bare slå fast at V8-motoren er stærk nok til at få båden hurtigt op at plane. Den sejler udramatisk og tackler bølger på op til en meter uden problemer. Store bølger havde vi ikke under testen, men vi har alt mulig grund til at tro at 248-modellen opfører sig næsten lige som sine konkurrenter selv når den møder lidt større eller krappere bølger. I svingmanøvrer ligger den som forventet og styringen er præcis. Når båden er fuldlastet, er det en V8-motor, der skal til for at give båden gode egenskaber. Selvfølgelig kan en dieselmotor - f.eks. en Volvo Penta D4 på 260 hk -være en spændende motor til denne båd. Men det er før man ved hvad man skal betale mere for sådan en motor.
Fordi Four Winns er en ”uafhængig” producent, findes både Volvo Penta (V8’ere fra 5 til 5,7 liter, 270-320 hk) og Mercruiser (260-320 hk) i prislisten. I sidesø og sidevind skal båden trimmes med flapsene således at V-bunden rammer lige på bølgerne og ikke på siden.

Konklusion
Four Winns 248 Vista er en typisk amerikansk familiebåd med overraskende god plads ude og under dæk. Den gør sig som en turbåd for en familie på fire og er en god begynderbåd, når bådferie står på programmet. Når man ser hvad man får for pengene, bliver konklusionen at det er en båd til en god pris. Godt nok får man en V8-benzinmotor, men i det totale regnestykke skal det vurderes hvor mange liter brændstof man bruger i løbet af en sæson. Nogle minusser må man tage med i købet. Den store kaleche er typisk amerikansk og besværlig - når sejlturen er over, vil man normalt benytte havnekalechen. Uden sidedæk må man bevæge sig på det forholdsvis højt placerede fordæk (kahytstaget) hvor man står udsat. Det vil også være en fordel med en åbning i midten af pulpitten, noget amerikanerne ikke forstår at vi europæere gerne vil have. Det gør det i al fald langt nemmere at komme fra borde når stævnen ligger inde.

  • Optimal udnyttelse af pladsen
  • God pris
  • Disponering af pladsen i cockpittet

  • Lavt vindspejl
  • Hel pulpit
  • Besværlig kaleche

    Four Winns 248 Vista
    Længde/bredde: 7,98/2,59 m
    Vægt: ca. 2700 kg
    Brændstoftank: 265 l
    Vandtank: 60 l
    Antal køjer: 2+2 stk.
    Standard motor: 270 hk
    Volvo Penta 5,0 GXi/DP.
    Motor testbåd: 270 hk
    Volvo Penta OSi/XDP.
    Topfart: 39-42 hk
    Pris fra: 578.950 kr.
    Pris testbåd: 642.750 kr.
    CE-kategori: B
    Producent: Four Winns, USA.
    Forhandler: Rungsted Yachts, tlf. 45 86 21 71.








★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf





Udvalgte artikler *