fbpx

Fjord Terne 28

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

 
Fordækket er teakbelagt og giver båden et elegant præg.


Skal man forstå Fjord Terne 28, skal vi langt tilbage i tiden. Til den gang træbådene var enerådende på markedet. Yderst i Oslofjorden ligger sejlerparadiset Hankø og ikke langt derfra havde bådebygger og konstruktør Bjarne Aas sit bådebyggeri. Han var kendt som en dygtig konstruktør. Blandt andet kommer sejlbådene IOD og IOD Princess fra hans tegnebræt.
Lækre sejlbåde var hovedaktiviteten på Aas bådebyggeri. Men Bjarne Aas indså at der også var behov for en hurtig og sødygtig motorbåd bl.a. som følgebåd ved kapsejladser. Den skulle være sødygtig. For yderst i Oslofjorden kommer der hurtigt krappe søer på 1 - 1,5 meter når solnedgangsbrisen kommer sidst på eftermiddagen. Svaret blev ”Aas-ternen”. En slank og smækker motorbåd. Den blev konstant videreudviklet og enkelte af bådene var op til 34 fod lange. Imidlertid viste erfaringer at en båd med en længde på 30-32 fod var den ideelle størrelse. Den havde en perfekt længde i forhold til de krappe bølger og fik en god topfart på 15-16 knob med datidens motorer.
Aas-ternen blev en anerkendt båd-type og er i dag en eftertragtet klassiker i et lille antal. Da glasfiberarmeret polyester blev lanceret som bådmateriale, var glansdagene hos Aas bådebyggeri talte. Man klarede ikke omstillingen. I begyndelsen af 1970’erne blev den sidste Aas-terne bygget. Det lækre mahogniskrog med det elegante spring blev malet hvidt. Båden fik et stort styrehus og blev leveret som lodsbåd til Nordnorge. Med den var det slut med de kendte Aas-terner.

Ternen genopstår
Mange år senere ville et team af entusiaster genskabe Aas-ternen i moderne materialer, hvor de slanke og elegante linjer var den røde tråd. Fjords tidligere chefdesigner, civilingeniør Eivind Amble, blev sat på opgaven. Resultatet blev ”Hankø-ternen” på 28 fod. Efter en svær fødsel blev den senere til Fjord Terne og fik Fjords velkendte logo på siden. Og det har den også i dag.
Tidligere var Fjord Europas største bådproducent med næsten 60 modeller på programmet. Produktudviklingen foregik i rivende tempo og man konkurrerede om nyheder, blandt andet mod den danske storproducent Coronet. Så kom oliekrisen og det gik hurtigt nedad bakke for Fjord, Coronet og mange andre. I dag er alle Fjord-modellerne fra den tid historiske. Fjords nyskabende og ledende tid er for længst forbi. Mærkenavnet lever videre og Fjord er i dag en mindre, norsk producent med tre størrelser på programmet, nemlig Fjord Terne på 21, 24 og 28 fod. Den største kan også leveres med en større kahyt forude, 28 CC, og standardmodellen kan fås med hardtop. Ifølge rygterne er en større model på 30-32 fod på trapperne, men det rygte har svirret længe.
Fjord Terne 28 har et fint spring i skroget og med den mørkeblå farve ser den klassisk ud i linjerne. Men den har moderne fartegenskaber. Testbåden var udstyret med Yanmars 222 hk diesel og nåede en topfart på godt 30 knob. Eivind Amble har konstrueret et skrog som sejler eksemplarisk fra ca. 15 knob til topfart. Båden cruiser bedst omkring 20-25 knob. Med tanke på skrogets konstruktion er det ganske imponerende. For som udgangspunkt snakker vi om et halvplanende skrog med en lille køl, traditionel propel og ror. Bunden er imidlertid konstrueret med moderne elementer, som er med til at Fjord Terne 28 går let og elegant gennem vandet i en planende hastighed og klarer det på en upåklagelig måde.
Denne båd køber man ikke for at ræse rundt med 30 knobs fart. Men hastigheden kan være god at have når kedelige transport-etaper skal tilbagelægges. Ekstra kræfter i motoren sørger for en god cruisingfart når der er mange gæster om bord - båden har hele 12 siddepladser.
Lad os lige slå fast: Dette er ingen tur- eller overnatningsbåd, men en helt specielt dagsturbåd. Godt nok er der en lille kahyt under fordækket med to køjer, men pladsen egner sig bedst til stuverum. Har man brug for overnatning en nat eller to, kan to voksne godt overnatte. Der kan også rigges ekstra køjer til i cockpittet under kalechen, men det vil vi kalde en nødløsning.




Seneste nyheder





Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: KAS var få point fra cuttet





Udvalgte artikler *