fbpx

SeaRay 200 Sport

Inkluder i Newsletter: Ja


            SeaRay 200 Sport er en såkaldt ”bow-rider”. Det vil i praksis sige at båden har siddepladser foran vindspejlet i stedet for et lukket dæk. Dette giver en smart båd til herlige familieture på gode sommerdage. Båden er, akkurat som en skærgårdsjeep, velegnet til badeture og vandlege. Kun på et punkt taber den i forhold til en skærgårdsjeep. Den er ikke helt så velegnet til at fiske fra. Den er slet og ret alt for fin. Nu er det nødvendigvis ikke et minus. Her kommer det an på øjnene som ser og hvad man skal bruge båden til. På plussiden kan nævnes gode siddepladser og et langt højere luksuspræg end jeeps’ene. På alt fra polstringer, hynder, førerstolen, udstyr og dekorationen på siderne. Båden er kort sagt gennemført ned til mindste detalje.<br />

På det lille fordæk er der lanterner, ankerrum og integreret horn. Foran vindspejlet er der en U-formet bænk med 2-3 siddepladser og gode stuverum i bænkene. Pladserne her giver optimal fartvind i håret og er helt sikkert børnenes yndlingsplads. Ved sejlads på fladt vand og i langsom fart er siddepladserne i stævnen helt fine, men når der kommer bølger bliver bevægelserne kraftige langt fremme i båden. Så er det skipperens ansvar at reducere farten således at alle sidder sikkert og behageligt.
Vindspejlet er buet, har passende højde og et midtervindue som kan åbnes. Det giver en god trafikzone midt i båden og det er nemt at komme om bord. Bag vindspejlet er der til styrbord en justerbar, behagelig skipperstol. I modsatte side kan der blive en enkel solseng ved at trække ”ryg mod ryg”-stolene ud. I praksis betyder det to siddepladser med stolen i normalposition, en solseng eller tre enkle siddepladser hvis man er flere på tur. Siddepladsen, som vender agterover er helt super når man sejler med vandski. Så kan en hjælper følge med i hvad der sker bag båden, mens skipperen koncentrerer sig om det foran båden og manøvrering. Følges denne regel, bliver sejlads med vandski og andre vandlege sikker. Ikke mindst for andre både.
Helt agter er der et sæde på hver side af motorkassen. Selve motorkassen er godt polstret og der er eget stuverum til vandski og et stort stuverum under dørken. Instrumenterne er kompakte, men lækkert placeret lige foran skipperen, rattet har tilt og motorkontroller siddende hvor de skal. Afbryderpanelet er i eget SeaRay-design med alle hoved-afbryderne placeret i et ovalt afbryderpanel. Totalt set giver dette en funktionel førerplads og man sidder godt. Netop det er et vigtig punkt. Fungerer førerpladsen som den skal og skipperen sidder godt, betyder det sikre manøvreringer af båden også i krævende situationer.
Foran passagerstolen er et lille handskerum. Her sidder stereoanlægget - godt beskyttet. Hele cockpittet er overskueligt med kunstfærdige polstringer og fikse detaljer. Eksempelvis logoet indfældet i polstringen, fem ølholdere, gribelister til passagererne og 12 volts strømudtag.

Velsejlende og i lækkert design
Under testsejladsen var der kun mindre bølger, men vi fik testet båden på hæksøer fra andre både. I sving ligger båden let kontrollabelt og sejler hele tiden trygt og sikkert. Skroget bringes ikke ud af balance selv om man provokerer i kraftige sving. Skroget er slet og ret velsejlende! En præcis styring gør jobbet enkelt for skipperen. Båden planer let med sin 4,3 liters Mercruiser MPI benzinmotor på 220 hk. Den går blødt over hæksøer og selv små luftture er uproblematiske for dette skrog. Båden reagerer normalt på trim og skroget virker sikkert, men med sporty træk. Denne harmoniske opfø-relse gør at vi vil påstå at SeaRay 200 Sport er den ideelle trækbåd til vandski og andre vandlege. Motoren passer båden perfekt og giver god acceleration og topfart. Med sine 20 fod er båden til pas stor og tryg under normale forhold. Samtidig er den enkel at manøvrere i havn, har moderat afdrift i og med at den er lav. Og så kan den med sin vægt på 1428 kg og bredde på 2,44 meter fint trailes.
Motorrummet er kompakt med vel-ordnede installationer. Lydisoleringen virker godt og tilpasset med pæne afslutninger. Der er en integreret badeplatform med badeleider. Krog til vandskitovet er selvfølgelig standard. Båden leveres med en praktisk havnekaleche til det åbne fordæk. Kaleche over selve cockpittet er ekstraudstyr.
Båden er produceret efter CE-reglernes kategori C og når du køber en SeaRay får du en omfattende instruktionsbog. ”Bog” er så meget sagt! Masser af information ligger pænt samlet i en stor mappe hvortil du også får en video. Her er SeaRay blandt de bedste i klassen. Som en af verdens største og ledende producenter, lægger SeaRay stor vægt på at kunderne får den rigtige information - enten man vælger den mindste 17 fods eller den største ”yacht” på 68 fod.
Er du på jagt efter en lækker day-cruiser hvor også vandsport står på menuen, er SeaRay 200 Sport en prøvetur værd. Den ser flottere ud end de fleste og de nye linjer i skroget giver den et tidløst design. Lægger du også vægt på et velsejlende 20 graders V-bunds skrog, elegante polstringer, stereoanlæg med vandtætte højttalere og gennemført finish, bør denne båd oplagt med i vurderingen. At den også kan trailes og har en konkurrencedygtig pris er jo heller ikke noget minus.
Vor konklusion er at dette er en ypperlig båd til de fine sommerdage med familien eller vennerne. Det er en anderledes ”skærgårdsjeep” hvor komfort og luksus er sat i højsædet kombineret med et velkonstrueret skrog. For at sige det som det er: SeaRay 200 Sport er lækker både i design og indretning.

SeaRay 200 Sport
Længde: 6,40 m
Bredde: 2,44 m
Vægt: 1428 kg
Motor: Mercruiser 4,3 MPI (benzin) 220 hk
Tank: 140 l
CE-kategori: C
Maks. personer: 8 stk.
Topfart: 220 hk
Pris: 274.990 kr.
Producent: SeaRay, USA.
Importør: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66.




Seneste nyheder

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Sejlads i det nye klima






Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen

Sejlsportsliga

Sailing Champions League: KAS var få point fra cuttet





Udvalgte artikler *