fbpx

Royal Denship 80 Open

Inkluder i Newsletter: Ja

Royal Denship Open 80 cruiser med 36 knob.

            Det grå og kolde vejr er ikke ligefrem indbydende til en efterårstest. Men da jeg ser den mørkeblå og titaniumsgrå motorbåd i havnen, dukker der associationer om luksus, sommervarme og kolde drinks op på nethinden.<br />

Producent Peter Johansen fra århu-sianske Royal Denship og den teknisk ansvarlige for produktionen af bl.a. denne luksusbåd, Hans Schneider, byder velkommen om bord på det lyse agterdæk på den 80 fods store motoryacht.
Ved første øjekast snyder proportionerne. Den ser mindre ud, end den er. Det er det lyse træ i dækket, de raffinerede detaljer og enkeltheden i designet, der gør det.
De rene linjer og tjekkede designløsninger narrer øjet. For båden er faktisk 80 fod lang og 21 fod bred.
Vi bevæger os fra agterdækket ind i den imponerende dækssalon, som mere minder om en lounge end et styrehus. I styrbord side er en bar og til bagbord et sofaarrangement. Begge med godt udsyn til den 42” plasmaskærm, som dukker frem af en midterkonsol.
Forrest står tre tykt polstrede kaptajnsstole ved det yderst simple styringssystem og med godt udsyn gennem de store vinduer.

Syv computere om bord
Alle betjeningsmekanismer er samlet her og kan overskues og betjenes via computeren i panelet og de tre fladskærme. Layoutet er gjort så simpelt så muligt, og man tror næppe, at denne store motorbåd kan styres via det lille sportsrat og de få knapper omkring det.
I betjeningspanelet sidder tre computere, som styrer hele teknikken. Alle betjeninger er samlet her i computerskærmene og styres via en track-ball og dobbeltklik. Ideen bag layout og teknik er den såkaldte ”fly-by-wire”-teknik, hvor alt er elektrisk. Teknologien ses også i Airbus-fly.
Desuden er der yderligere en com-puter i hver kahyt om bord, som styrer surround-anlæg, fladskærme og varme. Det vil sige syv computere i alt.
Men det vender vi tilbage til.

8,8 knob i tomgang
Vi er klar til afgang, og Hans Schneider, starter de to Caterpillar-turbodiesel-motorer, der hver yder 1400 hestekræfter. Nok maskinkraft til en topfart på omkring 45 knob og en marchfart på 35-38 knob.
Motorerne brummer dybt flere meter under og bag os, og en blæser er eneste hørbare tegn på, at der lurer et uhyre i maskinrummet.
Båden er nem at manøvrere, og vi sejler sidelæns mod vinden ud fra kajen med hjælp fra en kraftig bov-propel og den ene motor.
Nem og nem, er måske så meget sagt, da båden går 8,8 knob i tomgang.
Vi sætter farten op ud af havnen, og jeg ser på loggen på den ene computer-skærm, at vi runder 21 knob, da vi passerer ydermolen og indsejlingen til Århus Havn.
Energiske Peter Johansen får et lille smil på læben, da vi møder de første bølger på en vindblæst Århus Bugt, og båden accelererer med bølgerne direkte imod.
Turbouhyret i maskinrummet er vågnet af sin skønhedssøvn, men først når man åbner skydedøren bagest i dækssalonen, kan man høre monsteret brøle. Vi farer af sted over bølgerne, som man hører slå mod det stive skrog. Men der sprøjter intet vand på vinduerne eller passagererne på agterdækket.

550 liter i timen
Kursen er sat mod Knebel Vig, og drengerøve-smilene dukker op om-kring styrmand Schneider i takt med at farten stiger til marchfarten på 36 knob, mens vi andre studerer computerskærmene.
En imponerende mængde tal og indikatorer giver et hurtigt overblik over bådens funktioner og status på alle dele. Hver motor har sit eget billede og tal viser, at en liter diesel ryger gennem motorerne hver sjette sekund. Eller omregnet bruger båden omkring 550 liter diesel i timen ved 80 procents ydelse, mens det dybe, halvplanende skrog kløver bølgerne.
Så alene dieselomkostningerne vil nok afholde de fleste fra at anskaffe denne luksusbåd.
Den avancerede radar og de elektroniske søkort gør navigationen til en leg. Vi får øje på den grønne bøje, der markerer indsejlingen til den smukke Knebel Vig i den nordlige ende af Århus Bugten. På højre side af kosten står mågerne og tager fodbad, da vi drøner forbi fire meter på den anden side med 33 knob og sætter farten ned, og nyder stilheden og den smukke natur.
Men hvem er så folkene bag dette serieproducerede vidunder i millionklassen?

Superyacht of the year 2004
Århusianske Royal Denship er en af verdens største producenter af specialbyggede superyachts og firmaet bruger state-of-the-art teknologi og raffinerede industrielle evner til at fremstille luksusbåde i millionklassen.
Firmaet er ejet af Peter Johansen, der netop har været i vælten med lanceringen af den ny BB Dragon.
Tidligere har firmaet i sejlbådsklassen fremstillet en replika af ”Ranger”, der vandt America’s Cup i 1937, en 110 fods sloop ”Aventura” og en Royal Denship 110 Sloop.
I motorbådsklassen varierer bådene i størrelser fra den 20 fods People Mover tender til den 240 fods Oeino. I alt 12 typer motorbåd i højeste kvalitet.
Seneste skud på stammen er altså denne Royal Denship 80 Open, der har vakt opsigt rundt omkring i verden. Så meget, at den i 2004 fik den meget pre-stigefyldte Superyacht of the Year-pris.
Og siden er der bestilt 13 både, hvoraf den første leveres til kunder i marts, og derefter bygges og færdiggøres bådene på Tuco Yacht Værft i Fåborg hver tredje eller fjerde måned.
Alle bådene er solgt til europæere, som planlægger at sejle i og omkring Middelhavet. Men ingen danskere har endnu meldt sig som købere.
Og hvad er så prisen?
Det kommer vi til, når De, kære læser, har læst hvad båden ellers - udover den enorme motor og fartpotentialet - har at byde på.

Velkommen om bord
Når man går ned af den snoede trappe fra dækssalonen til ”The Dining Room”, åbner der sig en enorm centersalon med et trekantet spisebord og højryggede stole. Til højre er indgangen til agterkahytten, til venstre et - her bliver pantry for fattigt et ord - fuldt udstyret køkken, som selv en Henrik Boserup vil kunne begå sig i.
Keramiske kogeplader, ovn og mikroovn er selvfølgeligheder.
Træværket i salonen og resten af båden er det fineste lakerede amerikanske kirsebærtræ.
En Lantic fladskærm på væggen mod agterkahytten sørger for underhold-ningen kombineret med surround-anlægget. På væggen sidder små kontrolpaneler, som regulerer aircondition, varme, lyd og lys.
Begge kahytter er luksuriøst indrettet med nyeste hightech på alle elektriske installationer. Hver kahyt har sin egen computer og Lantic fladskærm som en selvfølgelighed.
Forrest er en Master Cabin til skipper og kone og en VIP-ditto bag kabyssen, undskyld, ”The Dining Room”.
Hver af kahytterne har selvfølgelig eget badeværelse, garderobe og store lænestole, hvor man kan slappe af og se en film. Der er adgang til tonsvis af musik- og videofiler fra den com-puter, som er tilknyttet hver kahyt. Denne udgave med to kahytter har som tidligere nævnt i alt syv computere om bord.
Satellit-tv og adgang til internettet findes selvfølgelig også, så selv om man er af sted med de nærmeste venner på et lille cruise, har man stadig forbindelse til kontoret.

Cabriolet
Det er tydeligt, at Royal Denship 80 Open er skabt til nydelse for rigmanden med hang til fart og nyeste teknologi. Og det ligger i kortene at køberne af denne luksus fartmaskine er af samme type, som også godt kan lide dyre og åbne sportsvogne.
Og så skal der da været åbent til himlen, når man sejler!
Derfor - med et simpelt tryk på en knap kører taget over styrepladsen tilbage, så passagererne kan nyde den blå Middelhavshimmel serveret sammen med et par kolde drinks fra baren.
Denne vinterdag i Knebel Vig er det dog ikke så aktuelt. Så vi vender snuden tilbage mod Århus, hvor vi sejler om kap med de store katamaranfærger - og vinder.
Mere power
Båden er indrettet til en fast besætning på to - en skipper og en stewardesse/maid. De må tage til takke med mere spartanske forhold agter i en lille kahyt med køjesenge foran motorrummet. Her har de eget badeværelse, og her finder man også vaskemaskine og tørretumbler.
Motorrummet er en oplevelse i sig selv. De to Caterpillar turbodiesel-motorer på hver 1400 hk fylder halv-delen af motorrummet, så der er nem adgang for maskinmesteren. Så længe det varer. Køberen af båd nummer to har nemlig bestilt yderligere maskinkraft og sætter knap dobbelt så store motorer i sin udgave, der får tre kahytter.
I det hele taget kan indretningen tilpasses den enkelte køber, ligesom materialerne kan varieres.

Sætter standard
Med ambitionen om at være blandt verdens førende producenter af superyachts er kravene også høje til produktet. Denne båd er luksuriøs som bare f..... Men den er også en fartmaskine uden sidestykke. Den kombination er de internationale kritikere ved ud-delingen af Superyacht of the Year-prisen vist faldet for.
Og med 13 bestillinger i ordrebogen tyder det også på, at køberne er glade.
Nå ja - så var der det med prisen. 26 millioner kroner må du slippe, hvis du skal nyde hurtig luksus i topkvalitet.

Royal Denship 80 Open
Materiale: Glasfiber
Længde/bredde: 24,40/6,40 m
Dybgang: 1,50 m
Motorer: MTU 16V 2000
Marchfart: 36-38 knob
Maks. fart: 45 knob
Aktionsradius: 600 sømil
Designer: Bill Dixon/Dixon Yacht Design
Klassifikationer: Rina & MCA