fbpx

Cranchi Endurance 41

Inkluder i Newsletter: Ja

For Cranchi er i hele sin virksomhed en gennemført bedrift - ned til mindste detalje. I praksis betyder det f.eks. at ingen udenforstående slipper ind i produktionshallerne. Man er bange for at de skal stjæle ideer og kopiere dem. Derfor fik vi ikke adgang til produktionshallerne - som vistnok er en af de mest moderne i verden - men blev høfligst henvist til testanlægget udenfor San Giorgio di Nogaro, en times kørsel nordøst for Venedig. Og hvilket testanlæg! Hallen er større end produktionsanlæggene hos mange mindre, skandinaviske producenter. Her prøvesejles alle større Cranchi-modeller inden de afleveres.
På vort testprogram stod den nye 41 fods båd. Det eneste som ikke passede ind i programmet, var en isende kold vind som fik temperaturen til at krybe ned til et par varmegrader.
Endurance 41 erstatter succesmodellen Endurance 39. Den er produceret i 333 eksemplarer og egentlig var der ingen grund til at komme med en erstatningsmodel. Bortset fra at Cranchi har en streng policy om hele tiden at føre udviklingen. Derfor kom 41’eren.
I motorrummet ligger to Volvo Penta D6-motorer på 350 hk koblet til et DP-drev. Det giver båden masser af kræfter og resulterer i en topfart på 41 knob. Selv om båden er stor, 12,99 meter lang og 3,45 meter bred, er den sjov at sejle med en præcis styring selv i krappe svingmanøvrer. 700 turboheste får den hurtigt i plan og støjniveauet er behageligt. Hele båden er kompakt og skramle-lyde er et ukendt begreb.
Designet er i bedste italienske stil med en høj faktor på det elegante. Med sporty linjer og gennemførte detaljer. For eksempel den kraftige, fremoverliggende targabøjle, stor badeplatform med badelejderen placeret i styrbord side og et super instrumentpanel.

Sommerdrømmen
Agter har båden en gedigen solbadeplatform med en fin gangzone i bagbord side. Under solmadrassen findeset stort stuverum. Tryk på en knap og hele platformen hæver sig via hydraulik. Selvfølgelig med akustisk alarm så alle får trukket hænder og fødder til sig. Nu kommer en jollegarage til syne - med plads til en gummibåd på 2,40 meters længde. Dørken i garagen kan vippes op eller fjernes helt og så bliver der en fin adgang til motorrummet. Ved større servicetjek kan hydraulikken kobles fra og hele platformen vippes af vejen. Ved hurtige tjek, hvor man ikke nødvendigvis ønsker at søsætte gummibåden, kan motorrummet også nås via en luge i gangzonen. Men man skal ikke være alt for velvoksen for at komme ned denne vej, men det er en smart løsning. Både badeplatformen, gangzonen og cockpitdørken er belagt med teak. Hele vejen er der gode håndtag og klamperne på hver side agter er solide med hydrauliske spil (ekstraudstyr 17.600 kr.), som styres med foden på afbrydere i dørken. Af gennemførte detaljer nævner vi også små rum til overskydende fortøjninger, så de slipper for at ligge kvejlet op på dækket.
I styrbord side, foran badeplatformen, er en U-formet sofagruppe med fin plads til 5-6 personer. I bagbord side er der bar med vask, køleskab og opbevaringsplads. I forkanten af denne er en passagerstol i sejlretningen. Den er behagelig med god siddekomfort. Foran U-sofaen er førerpladsen med to separate stole. Skipperstolen har elektrisk justering. Førerpladsen er ergonomisk med rat og motorkontroller lige hvor man forventer at finde dem - enten man står eller sidder. Selve instrumentpanelet er lækkert udformet med plads til en kortskærm. Kompasset sidder i sigtelinjen og instrumenterne er lette af aflæse. I det store og hele kan vi slå fast at både instrument-panelet, førerplads og udenomspladsen er godt planlagt med fikse detaljer. Båden er stor og har masser af stuverum.
Fordækket nås via brede sidedæk med et kraftigt søgelænder hele vejen rundt. På fordækket, med to runde luger og holdere til glas, kan laves endnu en solplads (ekstra madrasser for 7400 kr.).
Helt fremme er et elektrisk ankerspil og i stævnen er der plads til fire store fendere i søgelænderet. Så langt er alt fryd og gammen med pluspoint på bogen. Dette er en nydelig båd til fine sommerdage, og den er tæt på hvad man kan kalde perfekt til de gode solskinsdage på vandet.

Reduceret udsyn
Men - Endurance 41 har, selv om den nærmer sig noget nær det perfekte, også sine svagheder. Vindspejlet har desværre røgfarvet glas og vinduesviskeren fejer over et begrænset felt langt nede. Det bliver ikke sjovt at sidde her en time eller tre i regn eller mørke. Så bliver udsynet kraftigt reduceret og man bliver tvunget til at stå oprejst for at se over vindspejlet - med alt hvad det medfører når regnen høvler ned.
I lighed med alle sportscruisere med godtvejrscockpit, må man kæmpe med en ganske stor, todelt kaleche. Sammen-rullet sidder den i targabøjlen. Det som imidlertid er typisk italiensk, er at kalechen ikke er med i det omfattende standardudstyr. Den koster 39.800 kr. ekstra, mens en havnekaleche er opført med 16.000 kr. En af delene må man jo have - helst begge. Vi kan vanskeligt forestille os, at nogen i de nordiske lande køber en 41 fods båd uden kaleche …
Endurance 41 skiller sig også ud på andre områder. Nedgangen til kahytten har skydedør, men den går ikke til siden, men skydes opad og ind i dækket. Det fungerer helt fint og har den for-del, at man kan have en åbning nederst for at få en bedre ventilation. Men skydedøren virker lidt simpel og er ikke helt i stil med resten af båden. Trinnene ned er gode at gå på og har små ind-byggede ”natlys”.

Original planløsning
I en båd af denne størrelse er det almindeligt at finde to separate kahytter - en midterkahyt og en kahyt forude. Her er Cranchi gået sine egne veje med en separat midterkahyt under fører-pladsen med to enkeltkøjer på tværs. Med ekstra hynder kan det blive til en stor dobbeltkøje. Her er klædeskab, vask, et sæde og meget stuveplads. En stor og indbydende kahyt.
Forude mangler båden den sædvanlige ”owners cabin”, men har til gengæld en V-formet sofagruppe. Den er gedigen og stor, med læderbetrukne hynder og et stort, lækkert højglanspoleret spisebord. Selvfølgelig kan bordet lægges ned og med ekstra hynder får man en stor dobbeltseng. Planløsningen er tiltalende og så ender man med spørgsmålet om hvordan man egentlig bruger en båd som denne. Er man f.eks. et voksent par om bord, bruger man midterkahytten som fast soverum. Så får man en gedigen sofagruppe hvor måltider indtages og hvor man kan sidde lunt og behageligt under dæk. Er man fire på tur, kan sofagruppen fremme konverteres til en fast dobbeltkøje og stå opredt hele døgnet, man har jo også sofagruppen i cockpittet. Når planløsningen skal vurderes, må man altså analysere brugsområdet. Bruges båden fast som overnatningsbåd for fire, vil en løsning med to separate kahytter være en fordel. Men bruges båden kun lidt til overnatning, er Cranchis løsning med en stor sofagruppe aldeles udmærket. Man får et arrangement som vil passe mange. Båden har et helstøbt toiletrum i styrbord side med gode bademuligheder og pantry til bagbord. Dette er ikke alt for stort og er nok en detalje, som vidner om at man helt fra tegnebrættet har planlagt båden mere som en stor dag- eller weekendbåd. Men bevares - den er også ypperlig som turbåd, hvor to har det helt perfekt og fire fint overlever en uges tur med høj komfort.
Forkahytten er lækker med højglanspoleret træværk, gode ventilationsmuligheder, fin belysning og totalt set en standard, som må karakteriseres som luksuriøs. Båden oser af italiensk elegance og så mener vi faktisk elegance. Man føler sig hurtigt godt tilpas under dæk og detaljerne er gennemtænkte og praktiske hele vejen igennem. Vor konklusion må blive at båden er helt i topklasse når det gælder finish og fremstår som meget velbygget.


 


Sporty også på prisen
Skroget har agter en V-bund på 19,5 grader og et skarpt forskib. Det giver en blød gang over enten en stor hæksø eller godt en meter krap sø. Styringen er præcis, båden er let at trimme og den har hele vejen førsteklasses sejlegen-skaber. Den virker levende i sin opførsel og det er netop det som gør den til en ægte sportscruiser, hvor dagsetaper kan tilbagelægges med en høj cruisingfart uden at det går ud over komforten. Med D6-motorerne har den kræfter nok og takket være den smarte løsning med jollegarage og god lydisolering bliver støjniveauet fra motorerne lavt.
Den bedste overraskelse kommer når prislisten kommer på bordet. Med twin D6 350 hk turbodiesler koster båden 1.990.000 kr.! Med twin VP KAD 300 på i alt 570 hk starter prisen på 1.910.000 kr. For disse priser får man altså en topmoderne båd med et elegant design. Omfattende standardudstyr står på menuen og båden er velbygget, hvor de mest moderne produktionsmetoder er taget i brug - inklusiv kevlarforstærkninger. Sejl- og fartegenskaberne er i top og når båden skal sammenlignes med konkurrenterne, finder man ud af at prisen er meget konkurrencedygtig. Selv om man lægger 60.000 kr. til for kalecher og yderligere ekstraudstyr i form af varmeapparat og elektronik, kommer man frem til at slutprisen ligger omkring en halv million under konkurrenternes. Vi mener, at Endurance 41 er en båd, som giver fuld valuta for pengene og vi er ikke alene om den vurdering. Vor kollega - engelske Motorboat & Yachting - præsenterer båden med spørgsmålet ”The best value boat ever?”. En sådan vurdering siger vel sit og vi skal tilføje, at båden har et meget fint arrangeret motorrum med orden i de tekniske installationer. Det elektriske anlæg har både 12 og 240 volt med et overskueligt kontrolpanel. Båden klasses efter CE-reglerne i kategori B.

Konklusion
Cranchi Endurance 41 er en moderne og velbygget båd med høj finish. Den har en klar tendens til sporty sejlegenskaber og gode fartressourcer med 700 hk. Planløsningen er anderledes med kun en separat kahyt, men totalt giver det en luftig og social planløsning under dæk. Kvaliteten er gennemført - både på støbearbejde, tekniske installationer og udstyr. Prisen taget i betragtning bør denne båd oplagt med i vurderingen, hvis man planlægger at investere i en sportscruiser i 40 fods klassen.
Cranchi er en af Italiens ledende producenter og startede med bygning af både for mere end 130 år siden. I dag består programmet af 12 både fordelt på fem serier, hvor den mindste er en daycruiser på 27 fod og den største en flybridgebåd på 48 fod. Rygterne går på en endnu større model, men det holder Cranchi foreløbig tæt ind til kroppen.
Vælger du denne 41 fods båd skal du regne med et års ventetid, for i resten af Europa har køberne allerede opdaget fordelene ved denne båd.

Cranchi Endurance 41

Længde/bredde: 12,99/3,45 m
Vægt: 7000 kg
Brændstof: 780 l
Vandtank: 150 l
Køjer: 2 + 2 stk.
Motor: Volvo Penta D6 EVC/DP 2 x 350 hk
Topfart: 41 knob
Cruising: v/3300 o/min. 34,4 knob
CE-kategori: B - 10 pers.
Pris fra: 1.910.000 kr.(2xVP 300 KAD - 2x285 hk)
Pris testbåd fra: 1.990.000 kr.(2xVP D6 EVC/DP - 2x350 hk)
Producent: Cranchi, Italia.
Forhandler: A.M. Marine, tlf. 45 93 51 22, 
www. cranchi.dk