fbpx

Viksund 340 St. Cruz

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks

 

Sejlegenskaber
En 34 fods båd er som udgangspunkt en lille båd til et flybridge-arrangement. Netop derfor er det en positiv overraskelse at opdage at arrangementet om bord fungerer udmærket uden trange kompromisser. Forklaringen er enkel - Viksund 340 har et stort skrogvolumen og er antagelig den rummeligste 34 fods båd på markedet.
Volvo Pentas kraftige D6-motor har et behageligt støjniveau i tomgang og er næsten helt fri for vibrationer. Den har kraft nok til at trække båden hurtigt op og plane og mellem 20-24 knob cruiser den behageligt med et godkendt støjniveau. På topfarten viste GPS’en 25,3 knob og støj-niveauet stiger en del. Vi synes D6-motoren virker som et velvalgt motoralternativ når der skal vælges en enkel motor. Pris, service og forbrug bliver også fordelagtigt sammenlignet med twin-installationen. Ved at bruge bovpropel manøvrerer båden fint i havn, selv om den har et stort vindfang med den høje overbygning.
Får man vinden ind fra siden, rettes båden effektivt op ved hjælp af trimflaps’ene. Båden tager småsøer behageligt og cruiser elegant over større hækbølger. Desværre var det alt for fint vejr til at sætte båden på ekstreme prøver, men Viksund 340 virker velafbalanceret og ligger fint i korte sving. Styringen er let og præcis.

Konklusion
Testbåden havde som nævnt en ny indretning. Der er teaklaminat på dørken og mahogni på skot og døre. Producenten er i gang med at finjustere indretningen på detaljer og materialevalg. Man er kommet langt, men nu mangler der bare prikken over i’et. Viksund 340 er enkel i sin indretning. Den er mere funktionel end luksuriøs. Det hele giver et gennemført indtryk uden snobberi. Nemt at holde ren og brugervenlig. Mest af alt scorer båden mange point på en effektiv indretning med gode mål, fin højde og for-nuftige gangzoner. Begge kahytter er store med fine dobbeltsenge. At de begge kan lukkes af med dør giver i højere grad mere privatliv. Toiletrummet med separat brusekabine vidner om en ny indretning tilpasset tidens krav til komfort.
I det store og hele fremstår båden som gennemført solid med høj kvalitet på sø-gelænder, håndlister, beslag og et solid vindspejl på flybridgen. Sammen med det store og servicevenlige motorrum er båden først og fremmest brugervenlig.
Vi sidder tilbage med det indtryk at denne båd er bygget med respekt for havet og af en bådproducent som ved hvad der kræves når vejrguderne viser tænder. Så skal alt virke og skulle noget ske, skal det være nemt at komme til både motor og øvrige installationer. Det er sådanne detaljer, som bidrager til at Viksund fortsat lever op til sit rygte som producent af ”tryghed til søs”. Netop det kræver at man ikke slækker på kravene - enten det gælder selve konstruktionen, udstyret eller funktionaliteten om bord. Sikkert er det at de ombordværende skal have det behageligt - hvad enten båden er undervejs eller man skal hvile ud før næste etape.
Totalt set må Viksund 340 St. Cruz være et interessant alternativ, hvis man jagter en skikkelig turbåd som kan bruges det meste af året. Vi tøver ikke med at give den betegnelsen ”en af markedets største 34 fods både”, og vi sidder tilbage med det indtryk at denne båd er bygget for at blive brugt rigtig mange dage om året.

Velfortjent image
Erling Viksund startede produktionen af Viksund-bådene allerede i 1966. Han satsede på robuste både med tykkere laminat end andre. Disse både skulle kunne tåle mere, og Erling Viksund bidrog stærkt til at opbygge det image. Han tog bådene ud på havet i alt slags vejr og tog gerne på langtur langs norskekysten uanset vejr og årstid.
I begyndelsen af 70’erne var jeg ung bådjournalist, og modtog et brev fra Erling hvori stod: ”Vi skal til Færøerne med tre både. Vil du med?” Desværre kunne jeg ikke, men Erling og holdet leverede to både på Færøerne og sejlede hjem igen i den tredje.
En 27 fods båd skulle fragtes fra Bergen til Færøerne som dækslast. Skibet kom ud i en storm og om natten røg båden over bord. Man antog at den var væk for evigt, men ca. en uge efter opdagede en fisker båden ude på havet. Han slæbte den ind til kysten. Båden var uskadt og havde redet storm af uden problemer. Inde i dækssalonen fandtes ikke en vanddråbe. Kun nogle få striber på skrogsiden var det synlige bevis på at båden var gledet af skibsdækket. Det var sådanne episoder som gav Viksund deres image.
Erling Viksund havde respekt for havet og vidste at bådene skulle være sødygtige og solide. Præcis der slækkede han ikke på kravene.
I dag drives Viksund Båt af sønnen Rune og værftets image lever videre selv om bådene er skiftet ud med moderne, hurtigtgående modeller.

Hardtop-udgaven
Nu er det ikke alle kunder som vil have flybridge og derfor kommer Viksund snart med en hardtop-udgave. Dækssalonen og kahytsløsningen under dæk bliver den samme, men båden bliver lavere i designet og vindfanget vil blive betydeligt mindre i denne version.

Viksund 340 St. Cruz
Længde: 10,10 m
Bredde: 3,50 m
Dybgang: 1,00 m
Vægt: 5300 kg
Motor: 300 - 460 hk
Motor testbåd: 310 hk
Volvo Penta D6 DP
Topfart: 25,3 kn
Fartområde 18 - 33 knob.
Marchfart 20 - 24 knob.
Dieseltank: 660 l
Vandtank: 300 l
Septiktank: 130 l
Antal kahytter: 2 stk.
Antal køjer: 4+1 stk.
CE-kategori: B
Pris hardtop fra: 1.533.500 kr.
Pris flybridge fra: 1.611.500 kr.
Producent: Viksund Båt A/S, Norge.
Importør: Floor Marine-Center, tlf. 87 11 40 00.


+ God plads 
+ Velorganiseret motorrum
+ Separat brusekabine

- Kortplotter skygger 
for instrumenter
- Produktpleje vil 
give prikken over i’et









★ Gør det selv

★ Bundmaling: Ram den grønne bølge med det nye sort

★ Artikel

★ Tjekliste til en sikker søsætning

Havne

København kan snart få flydende øer

Kapsejlads

Torbole Lake Garda: Dansk E-jolle triumf

Kapsejlads

J/70 Easter Camp i K.A.S.: Rekorddeltagelse og fokus på VM

Kort nyt

Uventet gave til sejl- og motorbådsklub





Udvalgte artikler *