fbpx

Askeladden 645 Spider, Ryds 23 og Uttern S64

Inkluder i Newsletter: Ja
 
Det nordiske testteam i TanumStrand gav livlige og faglige diskussioner.

 

Ryds 23


Plads til walk around. For 320.000 kroner får du 7,3 meter Ryds 23 med god plads på dæk og cockpit, men kahytten mangler luft og lys.

Man kan let gå rundt om styrepulten på Ryds 23. Min chef og jeg satte os dog ned da den svenske båd gik en tophastighed på 35,5 knob med sin 4,3 liters 220 hk indenbords benzinmotor. Og det foregik med en rimelig støjsvag sejlads da Bådmagasinet testede i den nordiske motorbådstest med svenske Vi Bätägere og Praktisk Bätliv fra Norge. På toppen af hastigheden med 4800 omdrejninger måltes i cockpittet 90 decibel, hvor Uttern med samme omdrejninger lå på 94 decibel. Ryds 23, der er kusine til den mere eksklusive Nimbus, der også bygges af Viamare-gruppen, var ikke nogen sprælsk vildbasse, men med sine 1700 kg en tung båd med trygge sejlegenskaber, som enhver familiefar ønsker sig. Samtidig kom den hurtigt ud af vandet og planede allerede ved 12,5 knob, et par knob tidligere end mange andre lignende både. Båden styres med et smagfuldt trærat og man sidder godt i førerstolene. Et omfattende instrumentbræt med voltmeter, tank, olie, fart og temperatur sidder let læseligt omkring rattet. Gashåndtaget sidder godt og var behageligt at håndtere. Vindspejlet er tilpas højt, har vinduesvisker og et upåklageligt udsyn.
At man let kan ”walke around” på Ryds 23 i forhold til de syv andre både vi testede ved TanumStrand i Sverige, skyldes i al sin enkelhed at båden er den længste på 7,3 meter. Længden gør at man undgår kompromisset mellem dæks- og kahytsplads. Tro nu ikke at pladsen om læ er stor, men der er plads til at to voksne kan sove i sammenligning med andre walk around-både. Madlavning foregår dog i land, her er intet komfur og i øvrigt heller intet toilet.
Kabinen består af en helstøbt innerliner. Desværre er der ikke meget stuveplads, og udluftning om læ er også en by i Rusland, da der ikke er vinduer eller luger. Luften kommer kun ind ved den foldbare kahytsdør. Til gengæld har man nærmest stats-garanti for en tør båd om læ. Smag og behag. Vi havde nu gerne set lidt lys om læ og mulighed for bedre udluftning.


35,5 knob kunne vi få Ryds 23 op på, når der blev åbnet op for 4,3 liters Mercruiser.


Praktisk ”svigermorsæde”
Vi vil anbefale båden til endags ture, og på det store dæk, hvor en luge kunne have siddet er bl.a. placeret et sæde med to håndtag på hver side. På dækket kan to voksne godt stå og fiske. Men den øvelse er nu bedst i cockpit-tet, hvor der er god støtte og god plads til grejet. Det høje fribord gør cockpittet dybt og bredt så der er plads til et bord i midten. Og vendes førerstolene i ABS-plast om, er der basis for et hyg-geligt samvær over en mindre middag da to personer akkurat lige kan sidde på det bageste ”Svigermorsæde”. Et i øvrigt praktisk sæde da ryglænet smart flyttes frem eller tilbage eller fjernes alt efter behov, f.eks. ved badning bliver der en uhindret adgang til en bred badeplatform med teak. Her kommer indenbordsmotoren til sin ret, hvorimod en påhængsmotor begrænser pladsen. Badeplatformen er også praktisk ved om bordstigning. I siderne findes teaktræs-holdere til fiskestænger og som gribelister under bølgegang eller acceleration. En fin detalje er en kalechen til det blandede danske sommervejr. Båden fås også med fast glasfibertag over førersædet så hedder den Ryds 23 T. Det anbefaler vi nu ikke af hensyn til for meget resonans når 4,3 liters Mercruiseren arbejder.
Ryds 23
Længde 7,30 m
Bredde 2,48 m
Vægt: Med motor ca. 1633 kg
Motor 220 hk
Pris: Med Mercruiser4,3 l, benzin ca. 320.000 kr.
Planingstærskel 12,5 kn
Marchfart 15 kn
Omdrejninger 2950
Tophastighed 35 kn
Omdrejninger 4775
Producent:
Ryds Båtindustri AB, Sverige.
Importør:
Bøges Trailer & Både, tlf. 75 58 58 11, Holbæk Bådcenter A/S,
tlf. 59 43 51 17, Kegnæs Både, tlf. 74 40 52 70, Loch Marine,
tlf. 75 75 22 33, Nae Marine, tlf.
66 18 06 33, Vestfyns Bådcenter,
tlf. 64 42 16 76.


+ God plads pådæk og i cockpit
+ Praktisk tilspisning i cockpit
+ Funktionelt instrumentbræt

- Ingen lys ellerventilation i cockpit
- Manglende stuvepladsom læ

http://www.ketner-outdoor.dk


 

 

Uttern S64


Scorebåd uden dobbeltseng. Uttern S64 går 42 sprælske knob hvor du kan sidde behageligt
med kæresten og styre, men inviter ikke ned i kahytten - hun får klaustrofobi.

 
Hold fast. 42 knob over grunden, men båden larmede noget med 94 decibel på toppen.


Godt ser Uttern S64 ud på vandet. Og den sejler også som en drøm, hvis man vil over stok og sten med en 4,3 liters Mercruiser på 220 hk. Man skal vide hvad man gør med over 40 knob. Et speedbådskørekort giver for alvor mening her. En mindre motor ville sagtens gå an. På toppen med 4800 omdrejninger larmer den dog en anelse med 94 decibel, der er fire decibel mere end Ryds 23. Vi dømmer playboy med lette Uttern S64. Det er båden du kan imponerer de unge piger med, hvor der på dækket er rigeligt plads til at sidde og nyde solen, men pladsen om læ er trang. En person kunne være i køjen på en i øvrigt tyk, behagelig madras, viste det sig, men en person mere til køjs ville være for højt spil var samtlige nordiske journalister enige om under stortesten i TanumStrand. Men køber man en Uttern S64 har føreren vel også råd til et hotelværelse, når man en sommerdag sejler til Anholt på få timer i et hæsblæsende tempo på helt op til 42 knob over grunden. I kahytten er der plads til at klæde sig om til aftenens middag på land og bagagen kan let stuves af vejen om læ. Vi går derfor straks op i cockpittet til det det egentlig handler om. Her møder man et mindre cockpit for primært to personer, familiebåd er ikke et ord man forbinder Uttern S64 med. Førerstolene kan ikke vendes om til socialt samvær, om end der agter er placeret en lav bænk, hvor pladsen til benene er noget trang. I Uttern S64 sidder man nemlig på en solid førerbænk i offshore-stil. Bænken er boltet solidt ned i dørken og passer godt til bådens heftige temperament. Bag på bænken sidder fire kraftige fendere. Der er let badeadgang og på agterdækket sidder en kasse til redningsveste, udstyr til vandski m.m. Gå man frem i båden, hvor hele teakdækket på båden er i et plan, er der naturligvis herlig plads til at gå uden følelsen af at falde i vandet, med andre ord en ægte walk around-båd. Teakdækket er boltet ned i dørken, det kan diskuteres hvor klogt det er, vi frygter at vand trænger ned i glasfiberen. Fremme er der bænke til at stuve fiskegrej m.m., og ved bænkene sidder man godt og relativt dybt i båden og kan holde fast i pulpitten. Fremme kan endda rigges op til en solbænk. Enhver sælgers argument, når konen er med ude og handle båd.

Hurtig acceleration
De første 20 meter gør 1380 kilo lette Uttern S64 på kun syv sekunder, hvor tungere Ryds 23 gjorde det på 7,8. Marchhastigheden på 16 knob, resulterer i et fornuftigt benzinforbrug eftersom omdrejningstælleren viste 3100 omdrejninger, det giver 1,2 liter benzin for hver sejlet sømil. Her lå den tungere Ryds 23 med en knobs lavere marchfart, mens omdrejningerne lå på 2950. Instrumentbrættet i træ, sidder flot og bredt med analoge, smagfulde hvide skiver. Tilmed findes et kompas foran vindspejlet, der desværre ikke har visker. Plads til kort findes også ved instrumentbrættet. For 287.705 kroner får du masser af sejlglæde og tilbagestrøget hår, men husk at bestille hotel når du skal på weekend med kæresten eller konen.

Uttern s64
Længde 6,3 m
Bredde 2,51 m
Vægt: Med motor 1380 kg
Motor: Mercruiser 4,3 l 220 hk
Pris: Med motor 287.705 kr.
Planingstærskel 14,5 kn
Marchfart 16 kn
Omdrejninger 3100.
Tophastighed 42 kn
Omdrejninger 4900.
Producent:
Uttern Båtar AB, Sverige.
Importør: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66,


+ God dæksplads ogwalk around
+ Stabilt førersæde
+ Stor sejlglæde

- Trangt om læ 
- Lille cockpit

http://www.ketner-outdoor.dk


 

Askeladden 645 Spider


Diesel-båd uden larm. Askeladden 645 Spider med en mindre 116 hk Mercruiser dieselmotor larmede ikke på toppen. Båden ser sporty ud, men var træg i bevægelserne.

På toppen gik vi 33 knob med en 1,6 liters Mercruiser diesel. Motoren er godt isoleret.


På toppen gik vi 33 knob med den lille 1,7 liters Mercruiser diesel på Askeladden 645 Spider. Ikke en prangende hastighed og acceleration, men motoren var godt isoleret, som det hører sig til i en dieselbåd. I cockpittet blev støjen målt til kun 81 decibel med 4000 omdrejninger. 13 decibel mindre end Uttern S 64. Helhedsindtrykket er i orden på Askeladden 645 med flotte linjer og god finish. Et eksempel er flot proppet teak i bunden og et bredt sidedæk til walk around. Askeladden 645 som familiebåd? Helt sikkert, altså en lille familie vel og mærke. Brugsbåd til lystfiskeri? Nej. Trods det at bådens konstruktør, vil begge dele. I siderne i cockpittet findes således smarte metalrør til fiskestænger, som kan hvile under fiskeriet, men fanger du en fisk får du et problem. For skærer du dyret ud i cockpittet på et lille bræt, der kan slås op i bagbord side, så risikerer fiskeblod at sprøjte på det limet teak i bunden, men blodet kan også flyde på de nydelige førerstole. Stole som på lillesøsteren Askeladden 635 med udenbordsmotor, har de bedste førerstole i den nordiske walk around-test med otte både. Sæderne er betrukket med marineblåt kalechestof, og de kan rettes op så stolene forvandles til ”ståstole”, der kan være en afvekslende måde at styre på, men også praktisk når en havneplads skal findes til den norske sag. 
Vil man skabe et miljø kan stolene drejes 180 grader og et bord kan sættes op til en lettere frokost. Men trangt det bliver der, mere end i den længere Ryds 23. I stedet tilbyder Askeladden 645 en bruser så man efter badeturen kan skylle efter med ferskvand. God detalje, selvom spisende gæster nok ikke er begejstret for at blive oversprøjtet. Adgang til en nydelig badeplatform findes ikke, men man kan nu også - hvis man ikke er for stivbenet - svinge benene over den lave agterkant i cockpittet.

Usikker køletaske
Fremme på fordækket er der god plads, hvor en kan sidde på en lille bænk fremme. På vor testbåd fandtes også en køletaske til at sidde på. Den var spændt fast nede foran vindspejlet. Der kan man sidde under langsom sejlads, men ikke i høj fart, for der er ikke håndtag at holde fast i. Vindspejlet uden visker dækker fint og udsynet får også en høj karakter. Instrumentbrættet var tilstrækkeligt til os og gas-håndtaget sidder lige til højre for rattet i kevlar. En plads til en kopholder findes også. Det virker som om Askeladden-fabrikken er i god kontakt med sine brugere og deres behov.
Pladsen om læ er underprio-riteret. Her er mindre plads end i Ryds 23, men mere end i Uttern S 64. I Askeladden 645 kan to voksne overnatte på pæne stribede hynder. Og i en relativ lys kahyt findes endda et Porta Potti, tørkloset. En detalje mange sætter pris på. Det kan være farligt en vinterdag at stå og lade vandet ud over siden, mange der er faldet i vandet på den konto, blev aldrig reddet. I modsætning til lillesøsteren, så er der i denne model ikke pantry og vask. Familien, der er til detaljer og finish, kommer godt af sted med stabil sejlads, når 385.985 kroner betales for denne flotte nordmand.

Askeladden 645 Spider
Længde 6,45 m
Bredde 2,50 m
Vægt: Med motor 160 kg
Motor: Mercruiser 1,7 l. 116 hk
Pris: Med motor 385.985 kr.
Planingstærskel 14 kn
Marchfart 17 kn
Omdrejninger 4100
Tophastighed 33 kn
Omdrejninger 6200
Producent: Askeladden, Norge
Importør: Ketner Outdoor A/S,
tlf. 43 27 11 66,


+ Førersæder af høj kvalitet
+ Godt instrumentbræt
+ Flot finish og gode detaljer
+ Støjsvag - god motorisolering

- Trangt i cockpit
- Trangt i kahyt
- Langsom fart

http://www.ketner-outdoor.dk